محور ایجاد شورای حل اختلاف، توسعه فرهنگ صلح و سازش است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۴ آبان ۱۳۹۵


محور ایجاد شورای حل اختلاف، توسعه فرهنگ صلح و سازش است

احمد فاضلیان:

محور ایجاد شورای حل اختلاف، توسعه فرهنگ صلح و سازش است

645

فاضلیان در آیین اعطای احکام و اتیان سوگند اعضای شورای حل اختلاف استان با اشاره به فراز و نشیبهایی که شوراهای حل اختلاف از ابتدا تاکنون از سر گذرانده‌اند، اظهار داشت: امروز به لطف درایت و تلاشهایی که اعضا انجام داده‌اند این شورا به یک درخت تنومند تبدیل‌شده و موجودیت شورای حل اختلاف جزو سیاستهای کلان نظام است.

وی ساختار شورای حل اختلاف را بی‌بدیل دانست و افزود: ساختارهای مشابهی در برخی کشورهای دنیا وجود دارد ولی آنچه اکنون در جمهوری اسلامی ایران شکل‌گرفته ویژه و منحصربه‌فرد است.

وی آمار 11 درصدی صلح و سازش در پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف استان البرز و 35 درصدی مصالحه در پرونده‌های دارای ظرفیت صلح و سازش را تابلویی قابل‌قبول برای این شورا دانست و متذکر شد: با توجه به ظرفیتهای قانونی و پتانسیلی که به‌واسطه وجود نیروهای متخصص و مجرب در شورای حل اختلاف استان وجود دارد انتظار این است که سال‌به‌سال این آمار افزایش یابد.

وی به ورود سالانه 14 میلیون پرونده به دستگاه قضایی کشور اشاره کرد و با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی در افزایش ورودیها نقشی ندارد گفت: اگر شورای حل اختلاف شکل نگرفته بود قطعاً پرونده‌هایی که با صلح و سازش مختومه می‌شدند نیز به سیستم قضایی واردشده و شاهد افزایش ورودی پرونده‌ها به دادگاهها می‌بودیم.

وی با تبیین ارتقای جایگاه شورای حل اختلاف و اعضای آن در قانون جدید گفت: ظرفیتهای شکل‌گرفته، علاوه بر قائل شدن جایگاه رفیع برای اعضا بیانگر نقش بی‌بدیلی است که آنها در فرآیند صدور رأی دارند برای اینکه بار اصلی دادرسی بر عهده اعضا است. فاضلیان با تأکید بر اینکه درروند بررسی پرونده‌های ورودی باید سرعت و دقت توأمان باشد تصریح کرد: آنچه مردم انتظار دارند رسیدگی بهنگام و سریع به پرونده‌های آنها است.

لقمان کیا پاشا رئیس شورای حل اختلاف استان نیز با اشاره به تغییراتی که در قانون جدید شورای حل اختلاف درباره صلاحیت شورا و لزوم اتیان سوگند اعضا شده است گفت: قانون‌گذار به دلیل حساسیتها و وظایفی که اعضا دارند آنها را ملزم به ادای سوگند کرده است. وی بیان کرد: در شورای حل اختلاف، قاضی بدون استماع نظر اعضا، رأیی صادر نمی‌کند که لازمه آن دقت زیاد اعضا درروند بررسی و اعلام نظر مشورتی است.

منبع: داد ایران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *