محدودیت نقش دادستانی
 در مقابله با معتادان خیابانی

دسته: گزیده مطبوعات
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۵


محدودیت نقش دادستانی
 در مقابله با معتادان خیابانی

محدودیت نقش دادستانی
 در مقابله با معتادان خیابانی
دنیای حقوق: دادستان کل کشور در واکنش به آمار رو به افزایش معتادان متجاهر در کلان‌شهرها به ویژه تهران و انتقادی که برخی نسبت به عدم ورود دادستانی به عنوان مدعی‌العموم اعلام می‌کنند، اظهار می‌کند: جمع‌آوری و کاهش معتادان متجاهر را نمی‌توان با معجزه ساماندهی کرد و دادستانی هم تا حدی می‌تواند در این مساله نقش داشته باشد اما تدبیر و ساماندهی اصلی با دولت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری می‌گوید: در حال حاضر نیروی انتظامی برنامه‌های جدی و قابل توجهی را برای جمع‌آوری یا برخورد با معتادان متجاهر دنبال می‌کند اما طبق قوانین، کلیت اقداماتی که باید در این حوزه انجام شود تا بتوان معتادان متجاهر را ساماندهی کرد، از طریق دولت باید صورت گیرد؛ ناگفته نماند که نیروی انتظامی هم اقدامات موثری انجام می‌دهد اما به دلیل ضعف عملکرد سایر نهادها، عملکرد این نهاد انتظامی هم دیده نمی‌شود. وی با بیان مثالی پیرامون این مساله می‌افزاید: به عنوان مثال این وظیفه دولت است که اماکنی را در تهران در نظر گرفته و آماده‌سازی کند تا محلی برای نگهداری این معتادان باشد؛ البته این مساله در تهران انجام شده اما کفایت نمی‌کند. به گفته دادستان کل کشور، در برخی استانهای بزرگ هم این کار ضروری است اما بستر آن فراهم نشده است.
منتظری در ادامه با اشاره به اردوگاههایی که می‌توان از طریق آنها تا حد بسیاری وضعیت معتادان را بهتر کرد، می‌گوید: هم‌اکنون تعدادی اردوگاه برای نگهداری معتادان در تهران دایر و فعال شده اما تعداد و ظرفیت آنها جوابگو نبوده و ایجاد این اردوگاهها هم در تهران و هم در سایر استانها از ضروریات است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ورود دادستان به عنوان مدعی‌العموم برای ساماندهی معتادان متجاهر می‌تواند جایگزین محدودیت بودجه و اعتبارات در دولت و کم‌کاری آنها باشد یا خیر، می‌گوید: دادستان در چارچوب وظایف خود به این مساله مدتی قبل ورود کرده و با جلساتی که با دولت دارد این مساله را پیگیری می‌کند اما اجرای کارهایی که مربوط به ایجاد اردوگاه یا محلی برای نگهداری معتادان است، در حیطه اختیارات دادستانی یا قوه قضاییه نبوده و مسوولان دولتی باید به فکر باشند.
دادستان کل کشور همچنین یادآور می‌شود که برای کاهش معتادان متجاهر نمی‌توان معجزه کرد و باید بستری فراهم شود که فراهم کردن زیرساخت هم با دولت است و دادستان می‌تواند فقط در برخی موارد ورود کند. منتظری تاکید می‌کند: ما به عنوان مدعی‌العموم فقط می‌توانیم در حال حاضر با جلساتی که با دولت برگزار می‌کنیم به آنها برخی بحرانها و معضلها را گوشزد کنیم تا شاید برای چنین مسائلی که می‌تواند برای سایر افراد جامعه هم بحران‌ساز باشد، راه چاره موثری اجرا شود.
پیگیر ایجاد فضای ملی در فضای مجازی هستیم
دادستان کل کشور همچنین در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری مهر، در خصوص دغدغه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با ساماندهی فضای مجازی، گفت: رهبری نگرانیهای شدید و دغدغه‌های جدی در خصوص فضای مجازی دارند و یکی از دغدغه‌های بنده در راستای تاکیدات ایشان، ضرورت ساماندهی فضای مجازی است و در این زمینه در صدد هستیم که گامهای مهمی برداریم.
وی با اشاره به وظایف دادستانی کل کشور در رابطه با ساماندهی فضای مجازی، گفت: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به ریاست دادستان کل کشور در این راستا مشغول به فعالیت است و معاونت ویژه‌ای در دادستانی کل با تلاشهای بسیار و قابل تقدیر به دنبال شناسایی فضاهای خلاف قانون در فضای مجازی است.
دادستان کل کشور یادآور شد: پس از شناسایی، آنهایی که مشمول برخورد قانونی می‌شود، به موجب قانون با آنها برخورد خواهد شد.
وی با اشاره به عضویت در شورای عالی فضای مجازی، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که بسترهای ایجاد فضای ملی و فضاهای اجتماعی متناسب با فرهنگ مردم را فراهم کنیم و از طریق وزارتخانه‌های مسوول و کارگروه مربوطه در دادستانی کل کشور و به اعتبار عضویت در شورای عالی فضای مجازی به دنبال تحقق این مهم هستیم.
منتظری افزود: امیدواریم با همکاری سایر دستگاهها فضای مجازی سامان یافته و به جایی برسیم که پاسخ مثبتی به خواسته‌های مردم و رهبری بدهیم. وی به دغدغه‌های خانواده‌ها در راستای ساماندهی فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: ساماندهی فضای مجازی علاوه بر اینکه دغدغه جدی مقام معظم رهبری است، جزء خواسته‌های عامه مردم هم محسوب می‌شود چرا که خانواده‌های زیادی نگران سلامت جسمی و روانی و فکری جوانان هستند.
دادستان کل کشور در پایان اظهارات خود در ادامه از پیگیریها برای تحقق فضای ملی و اجتماعی متناسب با فرهنگ ایرانی در فضای مجازی نیز خبر داد و افزود: البته کار سامان‌دهی فضای مجازی مشکل و زمان بر است و نیازها به زیرساختهای فنی و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای فنی وجود دارد که وزارت ارتباطات به دنبال این امر است و ما هم به آنها کمک خواهیم کرد که هرچه زودتر شاهد ساماندهی این فضا باشیم. منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *