محدودیت جدید برای گواهینامه پایه سوم و موتورسواران از ماه آینده اجرایی می‌شود

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۵


محدودیت جدید برای گواهینامه پایه سوم و موتورسواران از ماه آینده اجرایی می‌شود

سردار مهری مطرح کرد:

 محدودیت جدید برای گواهینامه پایه سوم و موتورسواران  از ماه آینده اجرایی میشود

 

652843840

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا، اظهار داشت: در 8 ماهه نخست سال جاری، تعداد 236 تن کمتر در مقایسه با سال گذشته در تصادفات کشته شدند.

وی افزود: بر اساس آمارها در سال 84، 27 هزار و 700 تن در تصادفات کشته شدند که این عدد در پایان سال 94 به 16 هزار و 586 تن رسیده است.

رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: سه عامل جاده، ایمنی خودرو و رفتار راننده نقش مهمی را در وقوع تصادفات دارند.

سردار مهری ا اذعان کرد: مهم‌ترین طرحی که در حال اجراست، طرح ترافیکی زمستانه است که تاکنون شاهد کاهش تلفات و اثرگذاری طرح بودیم، این طرح تا 20 اسفند ادامه دارد و بنا به شرایط جوی آن زمان، امکان تمدید این طرح وجود دارد.

وی افزود: عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم، 71 درصد علل تصادفات جرحی و فوتی را شامل می‌شود.

48 درصد اتوبوسها و 5 درصد تاکسیهای شهر تهران در سن فرسودگی قرار دارند

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: طی مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده در 8 کلان‌شهر کشور، ازاین‌پس تردد خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند در کلان‌شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، کرج، شیراز، اهواز و اراک ممنوع است و باید این خودروها از این 8 کلان‌شهر خارج شوند.

سردار مهری تصریح کرد: 48 درصد اتوبوسها و 5 درصد تاکسیهای شهر تهران در سن فرسودگی قرار دارند و پلیس با توجه به این مصوبه تمام وسایل نقلیه را در هر 24 ساعت، 50 هزار تومان جریمه خواهد کرد.

وی افزود: خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند، به‌زودی با نصب دوربینهایی به شکل سیستمی اعمال قانون می‌شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد: در این مصوبه سن فرسودگی اتوبوسهای درون‌شهری 10 سال، برون‌شهری 12 سال، مینی‌بوس 10 سال، میدل باس 12 سال، تاکسی 10 سال، خودروهای شخصی 20 سال، کامیون و کشنده 20 سال، موتور 8 سال و وانت 15 سال است.

سردار مهری تصریح کرد: با توجه به این‌که آمریکا دست از تحریم ملت ایران برنداشته است، ما نیز تا زمانی که دولت یک تصمیم نهایی نگیرد، خودروهایی که ساخت آمریکا هستند و یا برند آمریکایی دارند را شماره‌گذاری نخواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بیشترین تصادفات بین خودروهای سواری و موتورسیکلت بوده است و ازاین‌بین در 55 درصد تصادفات خودروهای سواری و 31 درصد تصادفات موتورسیکلتها نقش دارند، هم‌چنین 21 درصد جان‌باختگان عابران پیاده و 26 درصد موتورسواران و ترک‌نشینان بوده است، اما در شهرها 82 درصد کسانی که جان خود را از دست می‌دهند، موتورسوار و عابر پیاده بودند.

وی در ادامه بیان کرد: در 9 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شماره‌گذاری خودروها 40 درصد افزایش داشته است که از 951 هزار و 820 دستگاه، 46 هزار دستگاه خودروهای وارداتی بودند که تعداد خودروهای وارداتی 13 درصد رشد و خودروهای داخلی بیش از 40 درصد افزایش‌یافته است.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: 1 درصد گواهینامه‌های جدیدالصدور کاهش‌یافته است، هم‌چنین 36 میلیون گواهینامه تاکنون صادرشده است، اما تنها 25 میلیون گواهینامه فعال در کشور داریم.

سردار مهری گفت: ازاین‌پس برای آن دسته از متقاضیانی که به دنبال اخذ گواهینامه پایه سوم هستند، محدودیتهایی را از ماه آینده اجرایی می‌کنیم که طبق آن کسانی که ازاین‌پس گواهینامه پایه سوم دریافت می‌کنند تا سه ماه حق رانندگی به‌تنهایی را ندارند و باید یک نفر که گواهینامه پایه‌یک یا دو دارد، همراه فرد باشد، هم‌چنین این افراد از ساعت 12 شب تا 5 صبح حق رانندگی ندارند و از رانندگی در خارج از شهر تا یک سال منع خواهند شد، البته به‌جز معابر بزرگراهی بین شهرها که آن‌هم ساعت معینی دارد، ضمن این‌که رانندگانی که ازاین‌پس گواهینامه پایه سوم اخذ می‌کنند، به مدت یک سال باید تابلوی احتیاط به راننده مبتدی را در قسمت جلو و عقب شیشه نصب کنند.

وی در ادامه افزود: درصورتی‌که بنا به دلایلی گواهینامه متقاضیان جدید ابطال شود، باید 24 ساعت کلاس عملی و 16 ساعت کلاسهای تئوری را طی کنند و پس از دریافت گواهی، گواهینامه راننده متخلف تحویل داده خواهد شد، البته برای موتورسیکلت‌سواران هم محدودیتهای جدیدی پیش‌بینی‌شده که ازاین‌پس متقاضیانی که اقدام به اخذ گواهینامه موتورسیکلت می‌کنند، حق استفاده از موتورسیکلت بیش از 125 سی‌سی را ندارند و از ساعت 10 شب تا 5 صبح منع رانندگی برای موتورسواران پیش‌بینی‌شده است، حتی این افراد حق تردد در خارج از شهر را ندارند و صرفاً مجاز به تردد تا 25 کیلومتری شهرها هستند.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه عنوان کرد: 700 تا 800 دستگاه دوربین برای کنترل تخلفات تا پایان سال در جاده‌ها نصب خواهد شد.

سردار مهری بیان کرد: در 50 درصد تصادفات فوتی، مقصر راننده و 50 درصد دیگر عوامل دیگر مقصر شمرده می‌شوند.

وی افزود: ترافیک این روزهای پایتخت به عوامل متعددی همچون افزایش خودروها،‌ کوتاه‌تر شدن روزها و شرایط جوی بستگی دارد، ضمن این‌که ترافیک تهران یک موضوع چندوجهی است، برای حل این مشکل باید همه دستگاهها به کار آیند، هم‌چنین تمرکز حمل‌ونقل عمومی باید در بازسازی وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوسها باشد که بخش عمده‌ای از وسایل حمل‌ونقل عمومی فرسوده را شامل می‌شوند، حتی باید وسایل حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد، متأسفانه اغلب کارکنان از وسایل نقلیه شخصی خود به‌جای سرویس ادارات استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان گفت: برابر قانون، پلیس مدارکی که صادر می‌کند تحت عنوان سند مالکیت خودرو جنبه قانونی دارد و مسؤولیت صدور مالکیت خودرو و صدور گواهینامه با قانون و پلیس است که در این کمیسیون از سوی نمایندگان نیروی انتظامی و سازمان ثبت‌اسناد و املاک هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است و کاری که پلیس اکنون انجام می‌دهد، بر اساس قوانین و مقررات بوده و اجباری هم برای مراجعه به دفترخانه‌ها نیست. منبع: باشگاه خبرنگاران

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *