مجموعه مقالات پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵


مجموعه مقالات پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی

مجموعه مقالات پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی

 

 

گردآورندگان: عباس علوی نژاد، مرتضی عندلیب کورایم، سعید محمودی نیا

ناشر: خرسندی

سال انتشار: 1395

قیمت: 15000

طی دهه‌های اخیر جامعه ما با گسترش بی‌رویه جرایم و آسیبهای اجتماعی مواجه بوده است. این آسیبها ناشی از علل چندگانه می‌باشند و از این‌رو نیازمند مداخله در حیطه‌های تخصصی مختلفی از جمله حیطه مشاوره دارد. امروزه مشاوران و مددکاران در عرصه‌های مختلف مانند آسیبهای روانی، خانواده، تحصیل (مدرسه و دانشگاه)، حل مسایل اعتیاد و… فعالیت می‌نمایند. یکی از عرصه‌هایی که در شرایط کنونی در کشور ما جهت فعالیت مشاوران و مددکاران مهیا گردیده، عرصه پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی است که به استناد بند 5 اصل 156 قانون اساسی در ذیل وظایف قوه قضاییه قرار می‌گیرد.

تا مدتها قوه قضاییه به‌عنوان سازمانی کیفری شناخته می‌شد که عمده وظیفه آن صدور احکام قضایی به‌منظور کیفر مجرمین و حل‌وفصل دعاوی است اما با مرور زمان، اهمیت رویکرد پیشگیرانه قوه قضاییه بیشتر شناخته شد و قوانین متعددی از جمله قانون حمایت از خانواده و آیین‌نامه دادرسی کیفری و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط با پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی وضع گردید و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به‌عنوان دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از جرم تعیین شد.

مشاوره به صورتی که امروزه مطرح می‌گردد و تأکید زیادی بر علمی و تخصصی بودن آن می‌شود، از پدیده‌های قرن بیستم به شمار می‌رود و به لحاظ اهمیت فراوان آن در کار با فرد و گروه، موردتوجه روان‌شناسان، روان‌کاوان، مددکاران و سایرین قرارگرفته است؛ به‌نحوی‌که می‌توان مدعی شد که مشاوره یکی حوزه‌های در حال گسترش علوم رفتاری است. لذا موفقیت در امر پیشگیری نیازمند مداخله مشاوران در این حیطه می‌باشد.

اولین کنگره مشاوره، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه یکی از همایشهای موفقی بوده است که در طول سالیان اخیر برگزارشده است. در این کنگره که باهمت کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و با حمایت و مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برگزار گردید، مقالات ارزشمندی ارائه‌شده است که با توجه به اهداف معاونت، 17 مقاله برتر زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در این مجموعه گردآوری‌شده است. امید است مورد استفاده کارشناسان و دانشجویان گرامی قرار گیرد و این مرکز از نظرات اصلاحی و تکمیلی آنان و سایر خوانندگان این اثر بهره‌مند گردد.

منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *