مجلس اساسنامه «ایتا» را تصویب کرد

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۵


مجلس اساسنامه «ایتا» را تصویب کرد

مجلس اساسنامه «ایتا» را تصویب کرد

نمایندگان مردم در خانه ملت، با اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسیزبانان بهمنظور افزایش روابط فرهنگی و هنری بین کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان موافقت کردند.

320964895

نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه 12 آبان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان با کلیات این لایحه با 149 رأی موافق، 14 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ادامه نمایندگان به بررسی ماده‌واحده لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان پرداختند و آن را با 136 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

بر اساس این گزارش شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه مذکور گفت: ما به دنبال گسترش زبان فارسی در کل جهان هستیم، چرا فقط به دو کشور افغانستان و تاجیکستان اکتفا کرده‌ایم؟ کشورهایی مانند هند و عراق هم می‌توانست جزو این کشورها قرار بگیرند. علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس دهم نیز در موافقت با لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان بیان کرد: از دولت و کمیسیون فرهنگی مجلس به دلیل انجام این کار شایسته تشکر می‌کنم. زبان فارسی میراث مشترک فرهنگی بین این 3 کشور است، اگر درگذشته نه‌چندان دور درست برنامه‌ریزی می‌کردیم در حال حاضر زبان هندوستان نیز فارسی می‌بود. علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با لایحه فوق‌الذکر تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی زبان رسمی ایران فارسی است و بر اساس همین قانون تدریس و ارائه سایر زبانها نیز آزاد است. مخالفت من با تجمع فارسی‌زبانان نیست، بلکه به سایر زبانهای حاضر در جامعه نیز می‌بایست توجه شود. جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این لایحه گفت: دراین اساسنامه فقط به بحث گسترش زبان فارسی توجه نشده، بلکه مباحث جدیدی در هویت ملتها مطرح است که باید موردتوجه قرار گیرد. بر اساس ماده‌واحده لایحه مذکور؛ اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (ایتا) مشتمل بر یک مقدمه و 8 ماده به شرح پیوست تصویب می‌شود. بر اساس تبصره این ماده‌واحده؛ رعایت اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح اساسنامه مذکور الزامی است.

منبع: وب‌سایت مجلس شورای اسلامی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *