مجازات حیوان آزاری

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵


مجازات حیوان آزاری

مجازات حیوان آزاری

 

 

حیوانات بهمانند انسانها از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسلکشی، حق استفاده از حیاتوحش و مانند آنها برخوردارند و هرگونه تعدی و تفریط نسبت به آنها یا حقوق آنها، بهمنزله نقض حقوق آنان محسوب شده و ضروری است، مستوجب مسؤولیت باشد.

در ایران در خصوص حمایت از حقوق حیوانات، جز در مورد کشتن و تلف کردن حیوان در مواد 679 و 680 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات هیچ قانون مستقل و مدون دیگری وجود ندارد.

طبق ماده 679 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، «هر کس به‌عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام‌شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نودویک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک‌میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد».

هم‌چنین ماده 680 این قانون مقرر می‌دارد: «هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت‌شده نماید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد». منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *