مجازات توهین به مأمور نیروی انتظامی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵


مجازات توهین به مأمور نیروی انتظامی

مجازات توهین به مأمور نیروی انتظامی

 658630926

همه ما تابهحال با مأموران و افراد دولتی برخورد داشتیم، پلیسهای عزیزی که در همان بهاصطلاح خودمانیتر مأمورین ۱۱۰ و … در اطراف ما هستند و در کمین خلافکاران و درعینحال آماده کمکرسانی به ما…

گاهأ دیده‌شده که برخی از افراد بدون فکر و توجه به مأمورین دولت توهین و حتی با آنها دست‌به‌گریبان شده!

باید گفت که اینان افرادی هستند که به‌هیچ‌عنوان تعادل ندارند که چنین کار خطایی کرده‌اند چراکه قانون از جرم توهین به هیچ‌کسی نمی‌گذرد و در صورت نیاز برای مجرمین مجازات حد در نظر می‌گیرند، چه برسد به مأمور دولت آن‌هم اگر در حال انجام‌وظیفه باشد، مجازات توهین به مأمور نیروی انتظامی در دسته مجازات حد خواهد بود.

بسیاری از افراد شاید آستانه صبر و تحملشان پایین باشد و از این اشتباهات به‌صورت ناخودآگاه کنند ولی اگر با مشاوره حقوقی دراین‌باره اطلاعات می‌گرفتند متوجه می‌شدند که بی کنترلی اعصابشان اصلأ به نفع نیست و با ناآگاهی، خود و خانواده‌شان را در دردسر عظیم نمی‌اندازند.

قانون برای فرد اخلالگری که به مأمور پلیس در حین انجام‌وظیفه توهین کرده باشد، دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق حکم در نظر گرفته است، این نیز هم به شرایط ارتباط دارد، این‌که آیا در زمان بحث، توهین همراه با تهدید و افترا همراه بوده یا خیر.

طبیعتأ هر آن‌چه شخصی که به او توهین می‌شود از شأن و مقام اجتماعی بالاتری برخوردار باشد توهین به او هم جرم بزرگ‌تری محسوب می‌شود؛ به همین دلیل توهین به مقامات دولتی دارای مجازاتی سنگین‌تر نسبت به توهین به افراد عادی است که به‌طور کل در این خصوص قانون در این‌باره به سبب آن توهین کند به 3 تا ۶ ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا ۵۰ هزار تا یک‌میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد، این‌که جرم چه گونه و به چه شکل رخ‌داده بسیار مهم است، می‌توانید از مشاوره حقوقی از بابت این موضوع بپرسید تا جرم دقیق آن را به شما بگوید و اما اگر موضوع کیفری توهین، خیلی از مراتب بالایی و جدی‌تری برخوردار است که شک نداشته باشید نیازمند وکیل کیفری کارخواهید بود.

این را به خاطر داشته باشید تحت هیچ شرایطی با مأمور پلیس درگیر نشوید. حتی اگر احساس می‌کنید بازداشت شما غیرعاقلانه بوده، سعی نکنید با پلیس درگیر شوید؛ چرا که خودتان را بدجوری توی چاه انداخته‌اید و در این حالت حتی اگر از اتهام اولیه هم تبرئه شوید، با این محکومیت سنگین روبه‌رو هستید. بهترین راه این است که در این شرایط با پلیس به دادسرا بروید و در آنجا سعی کنید با ارائه واقعیت خودتان را تبرئه کنید.

طبق قانون هرگونه حمله یا مقاومتی در هنگام انجام‌وظیفه مأمور پلیس، تمرد محسوب می‌شود و در این حالت اگر خدای‌ناکرده اسلحه و حتی یک چاقوی کوچولوی دسته سفید نشان دهید، باید بین ۶ ماه تا ۲ سال پشت میله‌های زندان بدون همان چاقو میوه پوست بکنید.

نکته مهمی هم که در این مورد وجود دارد این است که جرم درگیری با مأموران از آن جرایمی است که جرم عمومی محسوب می‌شود و این یعنی این‌که حتی اگر مأمور پلیس هم دیگر نخواهد پیگیر موضوعش باشد و رضایت هم بدهد، بازهم دادستان موضوع را پیگیری می‌کند، مجازات توهین به مأمورین و افراد دولت مجازاتی نیست که آن را شوخی بگیرید. منبع: مشاوران حقوقی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۸۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *