مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر حذف نمی‌شود

دسته: رویداد حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵


مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر حذف نمی‌شود

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به موضع روشن قوه قضاییه:

مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر حذف نمیشود

 %d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%85-%d9%82%d8%a7%da%86%d8%a7%d9%82%da%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%ae%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%b0%d9%81-%d9%86

  دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، گفت: تمام کسانی که در امر قاچاق مواد مخدر شرکت میکنند باید منتظر برخورد قاطع قوه قضاییه باشند و دستگاه قضا هرگز دراین زمینه کوتاه نخواهد آمد.

محمدجواد لاریجانی در پاسخ به این پرسش که مجامع حقوق بشر به جمهوری اسلامی ایران ایراداتی را مبنی بر مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر وارد می‌دانند، اظهار کرد: بدون شک مجازات قاطع و سنگین را برای جرایم مربوط به مواد مخدر خواهیم داشت. وی افزود: بحث اعدام تحت عنوان فساد فی‌الارض است که بدون شک کسانی که شبکه‌های بزرگ پخش مواد مخدر دارند، مصداق عینی این عنوان جرم هستند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بابیان اینکه حدود 90 درصد اعدامها در کشور مربوط به جرایم ناشی از مواد مخدر است، یادآور شد: عمده مواد مخدری که در افغانستان تولید می‌شود، به سمت پایتختهای کشور غربی روانه می‌شود و مصرف عمده آن در پاریس، لندن، برلین و آمریکا است. وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها با قاچاقچیان در تماس هستند و اجازه می‌دهند که قاچاقچیان مواد مخدرشان را ببرند و ما این موضوع را خلاف شرع و خلاف تلقی از اسلام می‌دانیم و مبارزه قاطع با مواد مخدر را برای بشریت انجام می‌دهیم. دبیر ستاد حقوق بشر بابیان اینکه شبهه‌ای پیداشده است که آیا سطح اعدامها را می‌توان به سطوح بالاتر از قاچاق مواد مخدر اختصاص داد یا خیر، گفت: این قانون مجازات پیش‌ازاین در مجلس تصویب و به شورای نگهبان فرستاده شد؛ اما آنها دراین که چون این مسأله از باب تعزیرات است آیا این اعدام ضروری است یا خیر، شبهه داشتند و اشکالاتی را وارد کردند، لذا به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا این مجازات تشدید شد ولی حالا می‌توان آن را بازنگری کرد؛ اما دراین بازنگری موضع قوه قضاییه کاملاً روشن است.

  برخور قاطع با قاچاقچیان

 لاریجانی در تفسیر موضع دستگاه قضا دراین زمینه، توضیح داد: تمام کسانی که در امر قاچاق شرکت می‌کنند باید منتظر برخورد قاطع قوه قضاییه باشند و دستگاه قضا هرگز دراین زمینه کوتاه نخواهد آمد. وی بابیان اینکه مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر حذف نخواهد شد، خاطرنشان کرد: افرادی که در سطوح بالا قاچاق مواد مخدر مشارکت دارند، بدانند که مجازات اعدام وجود دارد و این موضوع به‌احتمال بسیار قوی در بازنگری نیز لغو نخواهد شد؛ اما برای کسانی که دانسته یا ندانسته در ترافیک مواد مخدر، جابه‌جا کردن و جرایم سطوح پایین‌تر نقش داشته‌اند ممکن است بازنگری صورت گیرد و کسانی که دخل وثیقی در گسترش نداشته‌اند یا بار اولشان بوده است مشمول یک تخفیفهایی شوند.

منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *