مجازات آتش زدن و تخریب عمدی اموال دیگران

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۵


مجازات آتش زدن و تخریب عمدی اموال دیگران

مجازات آتش زدن و تخریب عمدی اموال دیگران

 

866310266

مالکیت در شرع مقدس اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران بخصوص قانون اساسی مورد حمایت قرارگرفته است؛ بنابراین هیچکس حق ندارد به مالکیت دیگری تعرض یا اموال وی را تخریب کند.

بر این اساس تخریب نه تنها موجب مسؤولیت مدنی برای جبران خسارت نسبت به مرتکب خواهد بود بلکه در شرایطی بر اساس قانون، جرم و قابل مجازات است.

در ماده 675 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات بیان‌شده است:

هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به‌طورکلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی ‌یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغهای متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود. تبصره 1: اعمال فوق در این فصل در صورتی‌که به‌قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت‌.

تبصره‌ 2: مجازات شروع به جرایم فوق شش ماه تا دو سال حبس ‌می‌باشد.

و طبق قانون هر کس سایر اشیای منقول (قابلیت جابجایی داشته باشد مثل ماشین) متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

و یا هر کس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول (قابلیت جابجایی نداشته باشد مثل خانه) متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف نماید و یا از کار اندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۴۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *