مثلث مرگ و بزرگترین دژ تکفیریها در حومه«دمشق» در آستانه سقوط

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۴ آبان ۱۳۹۵


مثلث مرگ و بزرگترین دژ تکفیریها در حومه«دمشق» در آستانه سقوط

مثلث مرگ و بزرگترین دژ تکفیریها در حومه«دمشق» در آستانه سقوط

زمان زیادی برای اعلام آتشبس در شهرک«خانالشیح» در حومه غربی دمشق باقی نمانده بود که گروههای تروریستی با دومین حمله خود طی روزهای گذشته سبب شکست تلاشهای آشتی دولت سوریه شدند.

  شهرک خان‌‌الشیح از بزرگترین دژها و مراکز تجمع تروریستهای تکفیری قلمداد می‌شود که به عنوان مثلث مرگ نامیده می‌شود که حومه‌های دمشق، قنیطره و درعا را به هم وصل می‌کند.

نیروهای ارتش سوریه حمله غافلگیرکننده گروههای تروریستی به سمت مواضعش در محورالبویضه در خان‌الشیح واقع در حومه جنوب غربی دمشق را دفع کردند که طی آن درگیریهای شدیدی رخ داد که از انواع سلاحهای سبک و توپخانه استفاده شد.

یک منبع میدانی در جبهه‌های خان‌الشیح به خبرنگار تسنیم گفت گروههای تروریستی، برنامه آشتی را که میان دولت سوریه و گروههای مسلح مستقر در شهرک و اطراف آن توافق شده بود، پس از حملات مکرر خود به مواضع ارتش به شکست کشاندند. به گفته این منبع، جنگنده‌های ارتش، تجمعات تروریستها را به شدت بمباران کردند که آنها را وادار به عقب‌نشینی کرد.

این منبع افزود تروریستها انتظار داشتند که در حمله به مواضع ارتش از پشتیبانی دیگر گروههای تروریستی در حومه غربی دمشق برخوردار شوند تا محاصره آنها شکسته شود، ولی آنها شکست خوردند و نتوانستند حتی یک متر هم پیشروی کنند. به گفته این منبع، تروریستهای مستقر در خان‌الشیح همچنان در محاصره هستند و در مقابل آنها دو گزینه بیشتر وجود ندارد یا مرگ یا تسلیم. منابع محلی از برگزاری نشستی میان دفتر سیاسی تجمع گروههای مسحل در خان‌الشیح و نمایندگان دولت سوریه در اردوگاه خان‌الشیح در حومه جنوب غربی دمشق و دستیابی به توافق اولیه برای خروج تمام این گروهها از خان‌الشیح، زاکیه، المیلیبه، الحسینیه و الطیبه و انتقال آنها به استان ادلب خبر داده بودند.

منبع سوری که با تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه گفت گروه موسوم به لواء احرار داریا در خان‌الشیح تنها گروهی است که با تخلیه این مناطق مخالفت می‌کند.

محاصره شهرک خان‌الشیح به ارتش سوریه کمک کرد تا به ثبیت مواضع خود در گردان دفاع هوایی و اطراف آن بپردازد که به نوبه خود به قطع جاده خان‌الشیح-زاکیه و قطع مهمترین راه امدادرسانی به تروریستهای جبهه‌النصره بین دو منطقه کمک کرد و در نتیجه تروریستها از جهان خارج جدا و مجبور به باز کردن باب گفت‌وگو با ارتش سوریه و تسریع در مذاکرات آشتی شود که البته چند روز پیش به این توافقات خود پشت پا زدند و آن را نپذیرفتند.

بر اساس این گزارش، تلاشها برای دستیابی به توافق در اردوگاه خان‌الشیح همانند توافقی که در برخی شهرکها در حومه‌غربی دمشق اخیرا به دست آمد (در داریا، قدسیا، الهامه و المعضمیه) ادامه دارد تا تروریستها به استان  ادلب منتقل شوند و کسانی هم که تمایل دارند وضعیتشان ساماندهی شود، سلاح خود را زمین گذاشته و به زندگی عادی خود برگردند. به گفته این منابع، گروههای مسلح خواستار رفتن به سمت شهر درعا در جنوب سوریه هستند که دولت سوریه با این شرط مخالف است و تاکید کرده است افراد مسلح فقط می‌توانند به شهر ادلب در شمال سوریه بروند که تروریستها با آن مخالفت کرده و با حمله به مواضع ارتش در خان‌الشیح سبب شکست این تلاشها شده‌اند.

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای حامی تروریستهای تکفیری اعلام کرده‌اند در صورتی که نیروهای ارتش بتوانند به توافقی با گروههای مسلح در خان‌الشیح دست یابند، عملا یک چهارم منطقه مسکونی درغوطه غربی دمشق را پس از داریا، معضمیه‌الشام و شهرک‌الدیرخبیه بازپس خواهند گرفت. به گفته این منابع، در صورتی که گروههای مسلح مناطق خان‌الشیح و زاکیه را ترک کنند، عملا حضور تروریستها در غوطه غربی دمشق پایان خواهد یافت، چرا که در دو ماه گذشته شهر داریا و معضمیه‌الشام هم از وجود تروریستها تخلیه شده بود. مناطق اردوگاه خان‌الشیح- المقیلیبه- زاکیه- الحسینیه و الطیبه در حومه جنوب غربی دمشق قرار دارند که آخرین قلعه‌های تروریستها در منطقه و از راهبردی‌ترین مناطق در محاسبات تامین امنیت اطراف دمشق و جاده بین‌المللی دمشق به قنیطره قلمداد می‌شود.

منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *