مبنا و منشأ نظام بین‌الملل حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی (سازگاری یا تعارض)

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۵


مبنا و منشأ نظام بین‌الملل حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی (سازگاری یا تعارض)

مبنا و منشأ نظام بین‌الملل حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی (سازگاری یا تعارض)

 

416058930

نویسندگان: دکتر خیراله پروین، محمدرضا تجلی

ناشر: خرسندی

سال انتشار: 1395

قیمت: 18000 تومان

در این کتاب بر آن شدیم تا پا را فراتر از اسناد حقوق بشری گذاشته و نظامهای حقوق بشر بین‌المللی (مدرن) و اسلامی را از حیث مبانی، اصول و ریشه های متعارض بررسی کنیم. به‌طور اجمالی می‌توان گفت به نظر می‌رسد که ما با دو جهان‌بینی و فلسفه الهی (در حقوق بشر اسلامی) و اومانیستی (حقوق بشر مدرن) روبرو هستیم.

هم‌چنین حقوق بشر مدرن از مکتب پوزیتیویستی و نظریه های قراردادی و حقوق طبیعی جدید تأثیر پذیرفته است و این در حالی است که حقوق بشر اسلامی از حیث معرفت‌شناسی با تکثر آرای فلاسفه مسلمان روبرو است اما در منشأ و غایت الهی آن جملگی علما، فقها و فلاسفه اسلامی متفق‌القولند. مبانی و بنیانهای متعارض دو نظام حقوق بشری نیز بر پایه مضامینی مانند رابطه اخلاق و حقوق بشر، ارتباط دین و سیاست، تأثیر و تأثر فرد و جمع، درهم تنیدگی حق و تکلیف، تقدم و تأخر عدالت، حقوق و آزادی شکل‌گرفته است. حقوق بشر اسلامی همچنان تحت تأثیر منابع مشترک فقهی اهل سنت و مذهب شیعه یعنی قرآن و سنت بوده و مکاتب و نحله‌های اخباری گری و اصولی گری، ترکیب حکمت یونانی با عقاید اسلامی در قرن چهارم هجری و حکمت متعالیه از منظر فکری و نظری و هم‌چنین بنیادگرایی اسلامی به‌عنوان یک تحول سیاسی عظیم بر تحکیم و قوام اعتقادات اسلامی و بازگشت به منابع یادشده در قرن بیستم مؤثر واقع‌شده است.

در رابطه با مقایسه اصول و مبانی پذیرفته‌شده از سوی دو نظام حقوق بشری اسلامی و بین‌المللی باید اذعان کرد این کتاب بیشتر به وجوه افتراقی بین دو مکتب حقوق بشری اومانیستی – لیبرالیستی از یکسو و اسلامی از سوی دیگر می‌پردازد.

بدیهی است که اگر با تکیه‌بر شباهت بین مواد بکار رفته در اسناد این دو نظام حقوق بشری نگریسته شود قطعاً شباهتها و اشتراکات زیادی نیز به چشم می‌خورد؛ اما زاویه دید این پژوهش به‌گونه‌ای است که بیشتر، اختلافات و تعارضات نظری دو نظام حقوق بشری اسلامی و بین‌المللی را مدنظر داشته است.

این کتاب در قالب چهارفصل سامان‌دهی شده است. در فصل اول مفاهیم و مبانی نظری مانند (حق، بشر، ماهیت حق و …) و تاریخچه حقوق بشر مطرح‌شده است. فصل دوم به فلسفه حقوق بشر و نسبت سنجی حقوق بشر اسلامی و بین‌المللی (مدرن) با مکاتب و نظریه‌های فلسفه حقوق بشر اختصاص‌یافته است.

در فصل سوم ریشه‌های فکری، علمی، فرهنگی و سیاسی و تاریخی اجتماعی حقوق بشر مدرن و اسلامی، موردبحث و بررسی قرارگرفته است. سپس برخی زمینه ‌های تعارض حقوق بشر اسلامی و مدرن مانند روابط حقوقی، فردگرایی و جمع گرایی در حقوق بشر، رابطه عدالت، آزادی و حقوق بشر، ارتباط دین و سیاست و حقوق بشر و دموکراسی در فصل چهارم به بحث گذاشته‌شده تا بنیانهای متعارض در حقوق بشر اسلامی و بین‌المللی آشکار گردد.

منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *