مبارزه با قاچاق مواد مخدر نباید متوقف شود

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۸ مهر ۱۳۹۵


مبارزه با قاچاق مواد مخدر نباید متوقف شود

دبیر ستاد حقوق بشر در مصاحبه با روزنامه برزیلی «او استادو»

مبارزه با قاچاق مواد مخدر نباید متوقف شود

به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، «محمدجواد لاریجانی» در آخرین روز سفر خود به برازیلیا با روزنامه «او استادو» یکی از سه روزنامه پرتیراژ برزیل، در مورد موضوعات مطرح‌شده در سفر، توافقات و دستاوردهای آن، وضعیت حقوق بشر در ایران و انتخابات آمریکا مصاحبه کرد.

«او استادو» که لاریجانی را یکی از چهره‌های مهم ایران در مورد رفورم قضایی در کشور معرفی نموده، نوشته است: محمدجواد لاریجانی مدافع اصلاح قوانین ایران و رئیس شورای عالی حقوق بشر ایران معتقد است تا هفت ماه می‌تواند تعداد اعدامها در کشور را کاهش دهد.

وی که برای گفت‌وگو در مورد روابط دوجانبه با دولت برزیل به برازیلیا آمده در تشریح اهداف سفر خود گفت: برنامه سفر من وسیع بود. در مورد بهبود روابط دوجانبه گفت‌وگو کردیم. بحثهای طولانی در مورد چگونگی توسعه روابط تجاری فی‌مابین و همکاری درزمینه سرمایه‌گذاری مشترک داشتیم.

او ادامه داد: دو کشور منافع مشترک زیادی نظیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و قاچاق انسان دارند. در مورد چگونگی همکاریهای متقابل درزمینه حقوق بشر و موضوعات موردعلاقه طرفین بحث و تبادل‌نظر کردیم.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان افزود: دموکراسی اولین دستاورد حقوق بشر است. اصل مهم اول احترام به تنوع است. ما فکر نمی‌کنیم جهان‌شمولی بهانه‌ای برای تحمیل سبک زندگی به فرهنگها و تمدنهای دیگر باشد. آمریکاییها، آلمانیها، فرانسویها نباید ادعا کنند تنها سبک زندگی همان سبک و شیوه‌ای است که آنها در کشورهایشان دارند.

او ادامه داد: نکته مهم دوم سیاسی نکردن این مسأله است. برای مثال آمریکا و اروپا از ایران انتقاد می‌کنند ولی از بعضی از کشورهای منطقه ما که حتی یک انتخابات برگزار نکرده‌اند وزنان در آن کشورها حق اظهارنظر ندارند، طوری حمایت می‌کنند گویا اینکه این موضوع اصلاً آنها را ناراحت نمی‌کند.

لاریجانی در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص وضعیت جنبش کم کردن از مجازات قاچاق مواد مخدر در ایران، گفت: تعداد اعدامها در ایران بالاست و همه طبق قانون انجام می‌گیرد ولی اعدام چیز خوبی نیست. 93 درصد اعدامها در ایران در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است.

وی افزود: من موافق تغییر قانون هستم، اما نه به این معنی که مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متوقف کنیم. ما 800 کیلومتر با افغانستان مرزداریم. تولید تریاک در افغانستان در دوره اشغال توسط ناتو چهل برابر شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در مورد راه‌حل این مشکل می‌گوید: مبارزه با قاچاق مواد مخدر نباید متوقف شود. بلکه ما باید با کمک کشورهای علاقه‌مند و توسعه همکاریهای بین‌المللی و استفاده از فناوریهای مدرن قدرت خود را افزایش دهیم. مسأله دوم بازنگری قوانین است.

وی افزود: در مرحله دوم حکم اعدام باید به سردسته قاچاقچیان بزرگ و مهم محدود گردد. این کار بلافاصله تعداد اعدامها را کاهش خواهد داد. این نظر در حال بحث است. با واقع‌بینی می‌توانیم تعداد اعدامها را کم کنیم. هیچ‌کسی نباید فکر کند ایران مبارزه خود علیه قاچاق مواد مخدر را سست می‌کند، بلکه تاکتیک خود را عوض کرده و مبارزه را عملی‌تر می‌سازد. لاریجانی در پاسخ به پرسش زمان این تغییرات گفت: می‌بایستی روندهای قانونی را محترم بشماریم. فکر می‌کنم ظرف 6 تا هفت ماه به اولین نتایج تجدیدنظرخواهیم رسید. به‌تدریج تغییرات بیشتری به وجود خواهند آمد. مسأله این است که در هشت ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری‌خواهیم داشت. مهم است که این مسأله به یک موضوع سیاسی در جریان مبارزات انتخاباتی تبدیل نشود.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در پاسخ به این پرسش که «دولتهای حزب کارگر خیلی به ایران نزدیک بودند، آیا جنابعالی بیم دارید که در سیاست برزیل تغییری پیش آید؟» گفت: این‌یک موضوع داخلی است و ایران در آن دخالت نمی‌کند. ما به انتخاب برزیلیها احترام می‌گذاریم و معتقدیم روابط دو کشور در وضع خوبی است. ما هیچ مانعی مشاهده نمی‌کنیم. در حقیقت دولت جدید علائم خوبی برای ایران نشان داده است. لاریجانی در خصوص نتایج انتخابات آمریکا گفت: ما ترسی نداریم. نظام ما در طول 4 دهه گذشته شاهد روسای جمهوری متعددی در آمریکا بوده است. «جیمی کارتر»، «دونالد ریگان»، «جورج بوش پدر» و «جورج بوش پسر»، «بیل کلینتون» و «باراک اوباما». برای ما دیدن سطح مبارزات انتخاباتی جالب است که در سطح نازلی است. یک کاندیدا به‌طور نا مؤدبانه کاندیدای دیگر را متهم می‌کند بدون اینکه با منطق و دلیل باهم رقابت کنند. فکر نمی‌کنم تغییر فاحشی در سیاست خارجی آمریکا پدید آید.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *