ما حق مقاومت در برابر اسراییل را داریم

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۴ دی ۱۳۹۵


ما حق مقاومت در برابر اسراییل را داریم

حریری:

  ما حق مقاومت در برابر اسراییل را داریم

  برای روشن شدن پرونده امام موسی صدر تلاش میکنیم

145967029

سعد حریری، نخستوزیر لبنان در جلسهای در پارلمان این کشور که به بررسی بیانیه وزارتی (طرح دولتش) اختصاص داشت، تأکید کرد: دولت با همکاری پارلمان برای تصویب هرچه زودتر قانون جدید انتخابات بهطوریکه مشارکت تمامی گروههای مردمی در آن تضمین شود، تلاش خواهد کرد.

حریری تأکید کرد: ما به آن‌چه در متن سخنرانی ادای سوگند که گفته لبنان به لطف وحدت مردم و صلح داخلی از آتشهای شعله‌ور موجود در منطقه دورمانده است معتقدیم و باید با تکیه‌بر یک سیاست خارجی مبتنی بر منافع عالی لبنان و رعایت قوانین بین‌المللی در راستای حفظ ثبات و صلح در منطقه تلاش کنیم.

نخست‌وزیر لبنان در ادامه گفت: دولت به تلاشهای خود برای تقویت روابطش با کشورهای دوست و مشارکت در اتحادیه اروپا در چارچوب حفظ تمامیت ارضی، رعایت تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی، پایبندی به قطعنامه شماره ۱۷۰۱ و ادامه حمایت از نیروهای یونیفل ادامه خواهد داد.

وی در ادامه با تأکید بر حق مردم برای مقاومت در برابر اشغالگری و بازپس‌گیری اراضی اشغال‌شده، اظهار داشت: با استناد به مسؤولیت دولت برای حفظ حاکمیت ملی، آزادسازی مزارع شبعا، کفر شوبا و روستای الغجر با تمامی راههای ممکن در مبارزه با دشمن اسراییلی هرگز برای آزادسازی اراضی اشغالی باقی‌مانده و حمایت از خود در برابر دشمنی که به خاک ما چشم طمع دارد، کوتاهی نخواهیم کرد.

حریری در ادامه به مبارزه با فساد در کشور و اتخاذ اقدامات لازم در بخشهایی از دولت که بیش از سایر بخشها در معرض فساد قرار دارند، ازجمله برچیدن دستهای سیاسی از دستگاههای نظارتی تعهد داد و گفت: پس از آن‌که خلأهای سیاسی موجب تعطیلی و اختلال در کار مردم شد دولت در راستای پر کردن پستهای خالی در ادارات و موسسه‌های عمومی تلاش خواهد کرد.

وی تأکید کرد: تمام اقدامات لازم برای پایان یافتن مسأله مهاجران و فراهم کردن بستر لازم برای لغو وزارت مهاجران را انجام خواهیم داد، مردم ثابت کردند که لبنان جایی برای تروریستها ندارد و آنها از ارتش در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنند. دولت نسبت به این‌که کشور هنوز با طوفان تروریسم مواجه است، هشدار داده و تعهد می‌دهد که اولین اولویت دولت حمایت از دستگاههای امنیتی جهت دفاع از مردم و خاک کشور است.

حریری ادامه داد: دولت به تعیین استراتژی ملی برای مبارزه با تروریسم و استراتژی دفاعی برای حفظ استقلال که با گفت‌وگو حاصل شود، پایبند است و به دنبال کشف حقایق در پرونده ترور رفیق حریری است و این پرونده را در دادگاه بین‌المللی دنبال خواهد کرد. هم‌چنین دولت در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر از کمیته مربوطه جهت بازگشت وی در صحت و سلامت حمایت خواهد کرد.

نخست‌وزیر لبنان در این جلسه موفقیت و شکست در لبنان را مختصر به یک کلمه دانست و آن‌هم اعتماد است. هر زمان که میزان اعتماد افزایش یافت، پیروزی حاصل می‌شود و هر زمان که این اعتماد کاهش یابد، ما به سمت کوه حرکت می‌کنیم. روند بازسازی اعتماد با اتفاق‌نظر در مورد وضعیت کنونی آغاز می‌شود.

وی افزود: میزان فقر در کشور ۳۰ درصد و بیکاری با ۲۵ درصد رسیده و رشد اقتصادی کمتر از دو درصد است و کشور ما میزبان یک‌میلیون و نیم آواره سوریه است. ما برای دولت جدید عنوان احیای اعتماد را انتخاب کردیم زیرا این امر سریع‌ترین موردی است که می‌توانیم با همکاری پارلمان به آن دست‌یابیم این حق مردم لبنان است که به کشور و دولتشان اعتماد داشته باشند، هم‌چنین این حق لبنان است که اعتماد به استقلال و حاکمیت ملی را در آن تقویت کنیم. در مورد قانون اساسی نیز وظیفه‌داریم دوباره تأکید کنیم که به‌ آن اعتماد داشته و توان حل هر مشکلی را از طریق گفت‌وگو و در چارچوب قانون و به‌دوراز هرگونه خشونت و تحرکات طایفه‌ای داریم.

نخست‌وزیر لبنان ادامه داد: ما عنوان احیای اعتماد را پس از دو سال و نیم خلأ سیاسی با پیروزی میشل عون در انتخابات را برگزیدیم و امروز می‌خواهیم قانون جدیدی برای انتخابات وضع کرده و در راستای احیای اقتصاد کشور، ایجاد فرصتهای شغلی جدید، ایجاد تعادل، ارائه پیش‌نویس قانونهایی در راستای تسهیل فعالیتهای اقتصادی در کشور، تقویت بخش تولیدات کشاورزی و صنعتی و برنامه‌ریزی برای اصلاحات ساختاری تلاش کنیم.

وی تأکید کرد: دولت ملزم به تسریع در انجام پروژه‌های مربوط به حفاریهای نفتی از طریق وضع قوانین لازم است. حریری افزود: دولت ما اهمیت ویژه‌ای برای فناوری، ارتباطات و اطلاعات جهت تقویت اقتصاد قائل هستیم. پیشرفت اقتصادی تنها با ارتقاء و توسعه امنیت و ارائه خدمات درمانی و آموزشی محقق خواهد شد. دولت اهمیت ویژه و بیشتری به اقشار فقیر خواهد داد و فرصت آموزشی را برای همه کودکان فراهم خواهد کرد.

قرار است پارلمان لبنان از امروز به بررسی بیانیه وزارتی دولت بپردازد و نهایتاً پنجشنبه به آن رأی اعتماد بدهد. وزارت خارجه روسیه نیز نسبت به گشایش در فضای سیاسی لبنان بعد از انتخاب رئیس‌جمهوری و توافق بر سر تشکیل دولت ابراز خرسندی کرد. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *