ما به عقلانیت اسلامی برای زندگی‌در نظام مدنی معتقدیم

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۵


ما به عقلانیت اسلامی برای زندگی‌در نظام مدنی معتقدیم

جواد لاریجانی در پایان گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران ـ ایتالیا:

ما به عقلانیت اسلامی برای زندگی‌در نظام مدنی معتقدیم

%d9%85%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%82%d9%84%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af-%db%8c%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85

دبیرستاد حقوق بشر کشورمان در جمع‌بندی گفت‌وگوهای فشرده برگزارشده میان هیأت ایرانی و ایتالیایی گفت: برغم وجود اختلاف در دیدگاهها، از مباحث مطرح شده بین دو هیأت معلوم شد در عمل چه در حقوق متهم، چه در نحوه دادرسی مربوط به جرایم زنان و نوجوانان و اطفال و سایر موضوعات شباهتهای بسیار وسیعی در سیستم قضایی دو کشور وجود دارد.
محمدجواد لاریجانی در مراسم اختتامیه سومین دور از گفت‌وگوهای حقوق ‌بشری قضایی ایران و ایتالیا با تاکید براینکه نباید تنوع فرهنگی را به یکسری مسایل حاشیه‌‌ای مانند نوع لباس، غذا و رقص و موسیقی تقلیل داد، اظهارکرد: فرهنگ فقط اینها نیستند و به نظر ما نکته اساسی این است که آیا فقط یک روش برای نحوه زندگی معقول در عالم وجود دارد و آن روش سکولار لیبرال است یا نه؟ اگر معتقد باشیم فقط یک روش و تنها یک سبک زندگی در دنیا وجود دارد این شبیه دگماتیسم مارکسیستها است و محروم کردن جمع زیادی از بشریت و تمدن بشریت از تجربیات دیگر ملت‌هاست. دبیرستاد حقوق بشر کشورمان گفت: معتقد هستیم که ضمن احترام به مبنای سکولار لیبرال برای زندگی جمعی، تجربه دیگری نیز وجود دارد و آن بنای نظام مدنی زندگی بر اساس عقلانیت اسلامی است که هم‌اکنون در جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود. وی افزود: چرا باید فکر نکنیم که در آینده ممکن است غرب خودش به این نتیجه برسد که این تجربه هم دارای تناقضات عمده‌ای است و باید عوض شود.
لاریجانی با اشاره به تفاوت نگاه غرب سکولار و اسلام عقلانی به مقوله کرامت انسانی، گفت: کرامت انسانی را در نظر بگیرید که سنگ زیربنای تمام مباحث حقوق بشری است.
بیایید ببینیم دو مکتب، یکی لائیک غربی و یکی مکتب اسلامی راجع به این موضوع چگونه می‌اندیشند؟ دبیرستاد حقوق بشر کشورمان افزود: در مکتب لائیک غربی انسان مانند سایر موجودات مادی است و صرفاً از یک پیچیدگی بیشتر در مکانیزم بدنی خودش برخوردار شده که در آینده می‌تواند تحول پیدا کند یا موجودات دیگر می‌توانند از آن پیشی بگیرند.
در پایان این دور از مذاکرات، دو هیأت توافق کردند که نشست بعدی در تهران برگزار شود و پیش از برگزاری دورچهارم گفتگوها، یک کارگاه آموزشی به منظور بررسی سه محور از جمله قوانین بین‌المللی کیفری، جایگاه شریعت در‌قوانین جمهوری اسلامی و برخی دیگر از کشورهای اسلامی و به کار‌گیری اینترنت به منظور بهبود آیین دادرسی برگزار شود. بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شد در این کارگاه دانشمندان و قضات باتجربه از طرف ایران و کشورهای اروپایی و جهان اسلام به عنوان سخنران دعوت شوند.
منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *