مالک خودرو در موقع تصادف از کوپن بیمه استفاده کند یا از جیب خود

دسته: آخرین مطالب , حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶


مالک خودرو در موقع تصادف از کوپن بیمه استفاده کند یا از جیب خود

مالک خودرو در موقع تصادف از کوپن بیمه استفاده کند یا از جیب خود

 

بیمه شخص ثالث قوانین خاص خود را دارد؛ از تخفیف برای رانندگان بدون خسارات تا 70 درصد حق بیمه گرفته تا پرداخت جریمه 20 تا 100 درصدی در هنگام تمدید بیمه. به همین خاطر هنگام تصادف اگر مقصر باشیم نباید تمرکزمان را از دست بدهیم و از روی دستپاچگی اقدام به کاری بکنیم که بعدا پشیمانی و ضرر مالی را برای ما در بر داشته باشد. این ضرر مالی می تواند جریمه پلیس به خاطر ترافیک، از بین رفتن تخفیف 10 تا 70 درصدی هنگام تمدید بیمه یا پرداخت خسارت به خاطر استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث باشد.

در برخی از تصادفات بدون خسارت جانی و کم هزینه بهتر است برای جلوگیری از ضرر مالی، خودمان نسبت به پرداخت خسارت اقدام کنیم و از مراجعه به بیمه بپرهیزیم. به طور کلی باید در تمامی تصادفات با خسارت کمتر از 200 هزار تومان، خسارت از جیب فرد مقصر پرداخت شود تا هم در مراجعه به بیمه زمان زیاد تلف نشود و هم در زمان تمدید بیمه ضرر مالی نکنیم. در تعدادی از تصادفات هم که هزینه خسارت بالا نیست و انسانی آسیب ندیده برای جریمه نشدن از طرف پلیس، باید صحنه تصادف را به هم زد و بدون کروکی به شرکت بیمه مراجعه کرد. در این مطلب با حالاتی که خودروی سواری با خودروی دیگر تصادف می کند آشنا شده و نحوه تصمیم گیری در آن زمان را بررسی می کنیم.

وقتی تخفیف بیمه شخص ثالث ندارید

اگر در هنگام تصادف، شما مقصر هستید و بیمه شخص ثالث شما هیچ تخفیفی ندارد، باید مبلغ 294 هزار تومان را به یاد داشته باشید. اگر تصادفات شما کمتر از 294 هزار و 600 تومان باشد بهتر است خسارت را از جیب بپردازید، زیرا تخفیف 98 هزار و 200 تومانی سال آینده تان از بین می رود. در تصادف سپر به سپر یا آسیب دیدن گلگیر در خودروهای مرسوم هزینه خسارتی که به اتومبیل طرف دوم تصادف وارد می شود کمتر از 294 هزار و 600 تومان است. پس در این شرایط سعی کنید که هزینه را از جیب تان پرداخت کنید اما اگر هزینه خسارت بیش از این مبلغ باشد بهتر است مبلغ خسارت را بیمه پرداخت کند.

وقتی یک سال تخفیف بیمه شخص ثالث دارید

حالا فرض می کنیم با یک سال تخفیف بیمه شخص ثالث تصادف کرده اید. یعنی سال قبل را بدون دریافت خسارت طی کرده اید. در هنگام تصادف اگر مقصر بودید باید هنگام برآورد خسارت عدد 343 هزار و 700 تومان را در ذهن داشته باشید. اگر خسارت خودروی مقابل بیشتر از این عدد شد بهترین کار استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث است.

حال اگر خسارت شما کمتر از 343 هزار و 700 تومان شد، بهتر است خودتان نسبت به پرداخت بیمه اقدام کنید زیرا تخفیف 147 هزار و 300 تومانی که دوره بعد بیمه به شما تعلق می گیرد از بین می رود و هم اینکه باید 196 هزار و 400 تومان جریمه اولین خسارت دریافتی از بیمه را در ابتدای دوره بعد بیمه پرداخت کنید. تعمیر کامل گلگیر، از بین رفتن سپر و چراغ ها یا برخی آسیب دیدگی ها شامل چنین خسارتی می شود.

وقتی دوسال تخفیف بیمه شخص ثالث دارید

وقتی دو سال تخفیف بیمه دارید یعنی در دوره بعد بیمه با سه سال تخفیف 196 هزار و 400 هزار تومان کمتر حق بیمه می دهید. حالا اگر تصادف کنید و اولین کوپن را از دست بدهید 196 هزار و 400 تومان جریمه در سال بعد از شما کم می شود. در این صورت نه تنها 196 هزار تومان تخفیف شما می پرد بلکه به همین اندازه باید جریمه پرداخت کنید. در صورت تصادف با اتومبیل و استفاده از اولین کوپن شما برای تمدید بیمه خود مجموعا مبلغ 392 هزار و 800 تومان ضرر می کنید. همچنین میزان تخفیفات شما از صفر محاسبه می شود. در این صورت بهتر است در تصادف هایی که خسارت خودور کمتر از 392 هزار و 800 تومان می شود، خسارت را خودتان پرداخت کنید نه بیمه.

وقتی سه سال تخفیف بیمه شخص ثالث دارید

وقتی سه سال تخفیف بیمه شخص ثالث شما در کارت بیمه تان محاسبه شده یعنی سال آینده با تخفیف 45 سال بدون خسارت رو به رو می شوید. البته این در صورتی است که از هیچ یک از کوپن های پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث تان استفاده نکنید. اگر در این شرایط خواستید از اولین کوپن بیمه نامه خود استفاده کنید به یاد داشته باشید مبلغ 294 هزار تومان را به بیمه خود بسپارید.

وقتی چهار سال تخفیف بیمه شخص ثالث دارید

به بیمه نامه شخص ثالث خود مراجعه کنید و ببینید که چند سال تخفیف دارید. اگر این تخفیف چهار سال است بدانید که در هنگام مقصر شدن در تصادف بهتر است تا مبلغ 589 هزار و 200 تومان را خودتان پرداخت کنید نه شرکت بیمه تان. زیرا با اولین دریافت خسارت باید مبلغ 196 هزار و 400 تومان در تمدید بیمه جریمه بدهید و تخفیف 392 هزار و 800 تومانی را نیز از دست می دهید. پس اگر با راننده اتومبیل خسارت دیده با مبلغی پایین تر از 598 هزار و 200 تومان توافق کردید آن را از جیب خود بپردازید.

وقتی پنج سال تخفیف بیمه شخص ثالث دارید

اگر هنگام تصادف با خودروی دیگر مقصر شدید و متوجه شدید که 5 سال تخفیف حق بیمه در بیمه نامه تان ثبت شده است، بهتر است خسارت کمتر از 687 هزار و 400 تومان را در محل تصادف پرداخت کنید تا هنگام تمدید بیمه ضرر غیرعقلانی نکنید. در صورتی که زمان تمدید بیمه 6 سال بدون خسارت باشید 491 هزار تومان تخفیف می گیرید. پس با دانستن اینکه باید 196 هزار و 400 تومان در اولین تصادف جریمه بدهید و تخفیف 491 هزار تومانی بیمه تان از بین می رود، بهتر است خسارات تا سقف 687 هزار و 400 تومان را خودتان پرداخت کنید.

شش سال تخفیف بیمه شخص ثالث دارید

وقتی شش سال تخفیف بیمه شخص ثالث دارید در زمان اولین تصادف بی درنگ کوپن خود را هدر ندهید. زیرا مبلغ 589 هزار و 200 تومانی تمدید کردن بیمه تان از بین می رود، ضمن اینکه 196 هزار و 400 تومان جریمه به مبلغ حق بیمه تمدید بیمه نامه شخص ثالث تان اضافه می شود. پس اول تعیین خسارت حدودی کنید و اگر مبلغ این خسارت که به خودروی مقابل تان وارده شده 785 هزار و 600 تومان است و شما مقصر هستید این تخفیف را از جیب بپردازید.

تخفیف بیمه شخص ثالث بالای هفت سال دارید

اگر 7 سال تخفیف در بیمه نامه تان ثبت شده یعنی برای تمدید، تخفیف 8 سال بدون خسارت بودن برای شما در نظر گرفته می شود. تخفیف بیمه شخص ثالث بالای 8 سال بدون خسارت 687 هزار و 400 تومان است. وقتی بیمه شما استفاده شود، باید 196 هزار و 400 تومان در زمان تمدید جریمه پرداخت کنید. به این ترتیب بهتر است در تصادفی که مقصرید برای تخفیف های بالای 7 سال خسارات تا سقف 883 هزار و 800 تومان را از جیب خود بپردازید و به بیمه تان اکتفا نکنید. منبع: آفتاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۱۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *