مالکیت در نظام حقوقی ایران با بررسی عملکرد شهرداریها

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۵


مالکیت در نظام حقوقی ایران با بررسی عملکرد شهرداریها

مالکیت در نظام حقوقی ایران با بررسی عملکرد شهرداریها

 487163609

پدیدآور: قاسم پور ایمان

ناشر: تبریز: احرار؛ 1395

مشخصات ظاهری: 136 صفحه

معرفی مختصر:

نگارنده در این کتاب بر آن است تا ضمن تبیین جایگاه قانون به‌عنوان ایجادکننده نظم عمومی، حمایت و هدایت‌کننده و از سوی دیگر آزادی اراده مبتنی بر حفظ عدالت اجتماعی و اصل تسلیط، تمهیدات حقوقی برای این تقابل را دریابد. بنابراین نگارنده در این کتاب به سه فصل اشاره می‌کند: فصل اول:  مفهوم مال و مالکیت ، اصل حاکمیت اراده و قاعده تسلیط است. فصل دوم شهرداری و طرحهای عمرانی را شامل می‌شود . و در سومین فصل تقابل مالکیت خصوصی اشخاص با طرحهای عمرانی شهرداری را بیان می‌کند .

در فصل اول مفهوم مال و مالکیت و اوصاف مالکیت، اصل حاکمیت اراده ، قاعده تسلیط و اسناد آن، قاعده تسلیط در نظام حقوقی ایران و قاعده لاضرر را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

فصل دوم مربوط به شهرداری و طرحهای عمرانی است و به موضوعات: ماهیت شهرداری و جایگاه آن در حکومت، معانی طرح و طرحهای عمومی و عمرانی، محدوده اجرای طرح ، نحوه تملک املاک و تنوع املاک در شهرداریها تقسیم شده است.

در آخرین فصل که به نسبت مفصل‌تر از دو فصل قبل ارایه شده است به تحدید مالکیت خصوصی اشخاص توسط شهرداریها ، حدود تامین‌کننده حفظ منافع عمومی، تفاوت ملی کردن با دیگر روشهای سلب مالکیت، سلب مالکیت به‌منظور عمران، شهرسازی و تامین مسکن، سایر قوانین تحدیدکننده مالکیت خصوصی، تقابل حقوق عمومی با حقوق بنیادین و حقوق خصوصی، نظره تقدم حقوق خصوصی بر حقوق عمومی و همچنین نظریه تقدم حقوق عمومی بر حقوق خصوصی، وسایل تأمین حقوق مالکانه واقع در محدوده اجرای طرحهای عمرانی اختصاص یافته است .

معرفی: ریحانه موحد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *