ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور نسخ نشده است

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۳ مهر ۱۳۹۵


ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور نسخ نشده است

نشست قضایی دادگاههای تجدیدنظر استان سال 94
پرسش:
بر طبق تبصره ماده 5 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال [1]87 که ماده‌واحده قانون الحاق چهار تبصره به ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزشی و پرورش استانها، شهرستانها و مناطق کشور مصوب [2] 79 مجلس شورای اسلامی(تأمین و احداث فضاهای آموزشی در کلیه مجموعه‌های مسکونی با حداقل دویست واحد مسکونی) لغو گردیده است آیا با تصویب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، خود ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور نسخ شده است یا خیر؟
جواب:
نظریه بالاتفاق: چهار تبصره به‌عنوان ماده‌واحده قانون الحاق چهار تبصره به ماده 18، بعداً به‌عنوان تبصره‌های ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش استانها، شهرستانها و مناطق کشور الحاق شده و بر طبق تبصره ماده 5 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال 87 تبصره‌های ماده 18 نسخ شده است. اگر قرار بود که خود ماده 18 نیز نسخ شود قانون‌گذار در تبصره ماده 5 صریحاً به این موضوع نیز اشاره می‌کرد. ماده 18 قانون شوراهای آموزش‌وپرورش و ماده 5 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن هیچ تعارضی با همدیگر ندارند و قابل‌جمع هستند. ماده 5 در مورد سیاست‌گذاری کلی و شامل امور زیر بنائی و رو بنائی ذکرشده است یعنی دولت مکلف شده نسبت به آماده‌سازی زمین و واگذاری آن به اشخاص اقدام نماید و اشخاص حقیقی و یا حقوقی نیز در اجرای ماده 18 مکلف هستند نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی یا پرداخت هزینه آن به‌تناسب تعداد واحدها و سطح زیربنای این‌گونه واحدها بر اساس استانداردهای مصوب بر طبق نظر شورای آموزشی شهرستان یا منطقه اقدام نماید.
منبع: منبع: وب‌گاه دادگستری آذربایجان شرقی
[1]– ماده 5 ـ وزارت مسکن و شهرسازی و نهادهای واگذارکننده زمین موظف‌اند تمهیداتی را فراهم آورند تا آماده‌‌سازی اراضی واگذاری شامل (اجرای جوی، جدول، آسفالت، شبکه‌های تأسیسات زیربنایی و احداث مساجد) در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گیرد. شروع عملیات ساخت بناها متناسب با انجام آماده‌سازی مجاز است و در طرحهای شهرهای مربوط جانمایی خدمات روبنایی (مانند طرحها و پروژه‌های آموزشی، بهداشتی و غیره) صورت گرفته و زمین آن بر اساس ماده (100) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ به دستگاههای مربوط واگذار خواهد شد.
تبصره ـ دولت مکلف است اعتبارات موردنیاز تأمین فضاهای آموزشی موضوع این ماده را در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی نماید. از تاریخ تصویب این قانون ماده‌واحده قانون الحاق چهار تبصره به ماده (18) قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش استانها، شهرستانها و مناطق کشور مصوب 21/2/1379 مجلس شورای اسلامی لغو می‌گردد.
[2] – ماده 18 – کلیه احداث‌کنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و
در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، مؤسسات دولتی،
غیردولتی، نهادها و کارخانه‌ها مکلف‌اند هم‌زمان با تهیه و آماده‌سازی زمین یا ساخت
واحدهای مسکونی و صنعتی به‌تناسب تعداد و سطح زیربنای این‌گونه واحدها نسبت به
احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی موردنیاز در مقاطع مختلف بر
اساس استانداردهای مصوب، به‌طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی
و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه اقدام نمایند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *