لغو توافقنامه بازگشت پناه‌جویان افغانستانی از کشورهای اروپایی

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
جمعه - ۳۰ مهر ۱۳۹۵


لغو توافقنامه بازگشت پناه‌جویان افغانستانی از کشورهای اروپایی

فعالان مدنی افغانستان خواستار شدند

لغو توافقنامه بازگشت پناهجویان افغانستانی از کشورهای اروپایی

 

به نقل از خبرگزاری «جمهور»، نهادها و فعالان جامعه مدنی اعلام کردند: توافقنامه دولت افغانستان و اتحادیه اروپا مبنی برگشت اجباری مهاجران افغانستانی، خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون ژنو است و باید لغو شود.

فعالان مدنی، امروز با برگزاری یک نشست خبری در کابل تاکید کردند: این توافقنامه شباهت به یک معامله سیاسی دارد و اجرایی شدن آن در شرایط کنونی افغانستان نگران‌کننده است.

به گفته فعالان مدنی، دولت افغانستان توانایی جذب و اسکان 80 هزار پناه‌جویی که قرار است از اروپا برگردانده شوند، را ندارد.

«احمدشاه استانکزی» یکی از اعضای شبکه جامعه مدنی افغانستان گفت: بر اساس توافقی که در نشست بروکسل انجام شد درخواست پناهندگی حدود 80 هزار پناه‌جوی افغانستانی رد شده و باید به‌صورت اجباری به افغانستان بازگردند.

وی در ادامه افزود: این ضعف دولت به‌ویژه وزارت خارجه افغانستان را نشان می‌دهد. این در حالی است که دولت کابل نمی‌تواند به وضعیت آوارگان داخلی رسیدگی کند، چگونه می‌تواند زمینه زندگی را برای مهاجرانی که قرار است از اروپا بازگردند را فراهم کند.

«خلیل رئوفی» دیگر فعال مدنی نیز یادآور شد: خواسته جامعه مدنی افغانستان واضح است و مخالفت خود را در نشست بروکسل هم اعلام کردیم، اخراج اجباری پناه‌جویان به‌مثابه نقض کنوانسیون ژنو و اعلامیه جهانی حقوق بشر است و کشورهای که بانی این تعهدات هستند نباید خود ناقض آن باشند.

«احمد ذکی» دیگر فعال مدنی نیز گفت: این برخورد دولت افغانستان نسبت به مهاجران غیرمسؤولانه است و شهروندانی که در داخل کشور زندگی می‌کنند نیز امید به زندگی بهتر را ندارند و بازگرداندن اجباری مهاجران از اروپا هم جز کشاندن آنها به کام مرگ سودی نخواهد داشت.

«رحیم جامی» عضو دیگر شبکه نهادهای مدنی افغانستان گفت: کشورها نمی‌توانند بر اساس برخی روابط اصول پذیرفته‌شده بین‌المللی را در مورد پناه‌جویان نقض کنند؛ آلمان و هر کشوری که اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر کنوانسیونهای بین‌المللی را امضا کرده است، نمی‌توانند به خاطر منفعت خود آن را نقض کند.

«عبدالرئوف رفیعی» دیگر عضو شبکه جامعه مدنی نیز تصریح کرد: توافقنامه‌ای که در نشست بروکسل امضا شد، یک توافقنامه میان دولت افغانستان و اتحادیه اروپا است. جامعه مدنی اروپا نیز از امضای این توافقنامه اطلاعی نداشت، مهاجران نیز از امضای این سند راضی نیستند و اعتراضات خود را طی تظاهرات مسالمت‌آمیز نشان .

اعضای شبکه نهادهای مدنی از دولت افغانستان و اتحادیه اروپا خواستند که این توافقنامه را لغو کنند.

به گفته آنها، وزیر مهاجرت افغانستان نیز با امضای این توافقنامه موافق نبوده و حاضر نشده است آن را امضا کند و به‌جای وی یکی از معاونان این وزارتخانه، سند مذکور را امضا کرده است.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *