لزوم موافقت مقامات سوری برای اعزام ناظران سازمان ملل

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵


لزوم موافقت مقامات سوری برای اعزام ناظران سازمان ملل

مقامات روسیه اعلام کردند:

لزوم موافقت مقامات سوری برای اعزام ناظران سازمان ملل

638775531

وزارت خارجه روسیه در بیانیهای موافقت مقامات سوریه را لازمه فعالیتهای ناظران سازمان ملل در سوریه توصیف کرد.

به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اعزام ناظران سازمان ملل بهسوریهتنها باید با موافقت مقامات سوریه همراه باشد.

در بیانیه مذکور در این خصوص آمده است: طرف روسی تأکید دارد که فعالیتهای ناظران بین‌المللی در سوریه باید مطابق با هنجارهای مربوط به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و نیز با موافقت مقامات سوریه همراه باشد.

لازم به ذکر است، بی‌بی‌سی ساعاتی پیش از تصویب قطعنامه پیشنهادی مبنی بر اعزام ناظران بین‌المللی به حلب واقع در کشور سوریه در راستای نظارت بین‌المللی بر تخلیه غیرنظامیان از این شهر و هم‌چنین تأمین فوری کمکهای بشردوستانه خبر داد.

سفیر اسپانیا در سازمان ملل نیز دراین‌باره اعلام کرد: این قطعنامه به‌اتفاق آراء با ۱۵ رأی مثبت به تصویب رسید و لذا قطعنامه ۲۳۲۸ نام گرفت.

این در حالی است که «ویتالی چورکین» نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد روز گذشته از دستیابی اعضای شورای امنیت به متنی واحد پیرامون پیش‌نویس قطعنامه مربوط به حلب خبر داده بود.

چورکین در گفتگو با خبرنگاران پس از نشست غیرعلنی دیروز شورای امنیت اعلام کرد: در ساعات گذشته کار خوبی انجام‌شده و معتقدم که متن خوبی را در این خصوص در اختیارداریم.

گفتنی است، روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به‌عنوان جایگزین طرح فرانسه در این خصوص ارائه کرده بود.

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، این پیش‌نویس خواستار نظارت سازمان ملل بر روند تخلیه مناطق باقی‌مانده در شرق حلب است.

شورای امنیت اعزام ناظران بینالمللی به حلب را تصویب کرد

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی،‌ شورای امنیت امروز در جلسه خود بارأی تمام 15 عضو به نفع قطعنامه استقرار ناظران بین‌المللی در حلب رأی داد. شورای امینت هم‌چنین از دبیر کل سازمان ملل خواست تا تدابیر امنیتی را برای اجازه به مسؤولانی از این سازمان برای نظارت بر غیرنظامیان باقی‌مانده در شرق حلب اتخاذ کند.

شورای امنیت از تمامی طرفها نیز خواست تا امنیت ورود ناظران را به‌سرعت و بدون مانع‌تراشی تأمین کنند. شورای امنیت از سازمان ملل خواست تا نظارتی بی‌طرف و فراگیر و مستقیم را برای عملیات خارج کردن افراد از حلب اجرا کند. شبکه المیادین با انتشار متن این قطعنامه اعلام کرد که پیش‌نویس این قطعنامه بر لزوم پایبندی به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تأکید دارد.

این قطعنامه خواهان اجازه به خارج شدن هرکسی می‌شود که بخواهد از محله‌ها خارج‌شده و بر هر طرفی که می‌خواهد برود و امنیت ساکنان خارج از حلب نیز تأمین شود.

این قطعنامه به استقرار ناظران در اطراف ورودیهای حلب و داخل محله‌های شرقی آن برای مدت‌زمانی غیر مشخص فرامی‌خواند.

در همین حال، سامانتا پاور، نماینده آمریکا تصریح کرد: تمرکز بر حلب نباید باعث بی‌توجهی به مناطق دیگر شود.

وی گفت: قطعنامه شورای امنیت اجازه حضور بین‌المللی به مناطقی را می‌دهد که “شبه‌نظامیان وحشی” در سوریه وارد آن مناطق شده‌اند.

پاور اظهار کرد: 50 هزار تن در الوعر در حمص محاصره‌شده‌اند و مواد پزشکی در بیمارستانهای آنجا تمام خواهد شد. منبع: مهر

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *