لزوم طرف قرار دادن تمام اصحاب دعوی بدوی در دادخواست تجدیدنظر

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۶ بهمن ۱۳۹۵


لزوم طرف قرار دادن تمام اصحاب دعوی بدوی در دادخواست تجدیدنظر

لزوم طرف قرار دادن تمام اصحاب دعوی بدوی در دادخواست تجدیدنظر

 

945623787

نشست قضایی قضات دادگستری آذربایجان شرقی

پرسش: در صورتی که دادخواست تجدیدنظر علیه تمام اصحاب دعوی بدوی طرح و تقدیم نشده باشد آیا دعوی تجدیدنظر در هریک از فروض (قابلیت وعدم قابلیت تجزیه موضوع حکم بدوی) قابل استماع است یا خیر؟

پاسخ:

نظر اکثریت: با توجه به این‌که تجدیدنظرخواهی حق است و تجدیدنظرخواه حق دارد که این حق خود را در مورد برخی اعمال و در مورد برخی اسقاط نماید. هم‌چنین اصل بر قابل استماع بودن دعاوی است و در مواردی که دعوی قابل استماع نباشد و یا این‌که دعوی باید به‌ طرفیت کلیه اشخاص اقامه شود باید در قانون تصریح گردد از جمله در مورد تقسیم ترکه که صریحاً قانون‌گذار بیان نموده که دعوی باید به‌ طرفیت کلیه وراث اقامه شود. هم‌چنین با توجه به رویه قضایی که حکایت از قابل استماع بودن چنین تجدیدنظرخواهی می‌باشد و نیز بر طبق مواد 308 قانون آئین دادرسی مدنی که در مرحله واخواهی و ماده 359 قانون مذکور در مرحله تجدیدنظرخواهی، در هر دو صورت (قابل‌تجزیه بودن و یا غیرقابل تجزیه بودن) تجدیدنظرخواهی قابل استماع بوده و باید در خصوص تجدیدنظرخواهی اتخاذ تصمیم شود. حتی در صورت قابل‌تجزیه نبودن بر طبق ماده 359 قانون مذکور تصمیم دادگاه تجدیدنظر در مورد سایر طرفین دعوی بدوی که در مرحله تجدیدنظر طرف دعوی قرار نگرفته‌اند نیز مؤثر خواهد بود.

نظر اقلیت: درصورتی‌که دعوی قابل‌تجزیه باشد اختلافی در آن وجود ندارد و تجدیدنظرخواهی نسبت به هر قسمت از دعوی و یا هر کدام از اشخاص پرونده قابل‌پذیرش و قابل استماع می‌باشد اما در جایی که دعوی قابل‌تجزیه و تفکیک نباشد به جهت این‌که احتمال متضرر شدن سایر طرفین دعوی وجود دارد لازم است که از خودشان دفاع نمایند. اگر تصور حقی باشد اصول حقوق بیان می‌کند که دعوی به ‌طرفیت ایشان هم اقامه شود زیرا اگر طرف دعوی قرار نگیرد حقوق قانونی ایشان ضایع و حقوق ایشان را نادیده گرفته‌ایم لذا در صورت غیرقابل تجزیه بودن، تجدیدنظرخواهی در مورد سؤال قابل‌پذیرش نخواهد بود. منبع: وب‌گاه دادگستری آذربایجان شرقی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *