لزوم تخصیص منابع برای جذب قاضی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


لزوم تخصیص منابع برای جذب قاضی

برخی قضات به جهت کثرت کار رفتار رضایتبخشی با مراجعان ندارند

لزوم تخصیص منابع برای جذب قاضی

 

 

%d9%84%d8%b2%d9%88%d9%85-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%db%8c%d8%b5-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9

نایبرئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأکید بر تأمین منابع مالی قوه قضاییه برای جذب قاضی و کادر اداری موردنیاز، گفت: تأمین اعتبارات و تقویت شوراهای حل اختلاف برای کاهش پروندههای قضایی و کنترل لغزش برخی قضات مؤثر است.

محمدکاظمی درباره اظهارات رئیس قوه قضاییه مبنی بر این‌که نارضایتی از قوه قضاییه به دلیل برخورد نامناسب است، گفت: لغزش تنها مختص قضات نیست، کارمندان دولتی نیز در مواجهه با ارباب‌رجوع ممکن است خطاهایی را انجام دهند اما حساسیت بالای شغل قضاوت سبب شده تا بیشتر در معرض تهدید باشند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی قضات به جهت کثرت کار، مراجعات بسیار و پرونده‌های فراوان برخورد رضایت‌بخشی با مراجعان و متهمان ندارند، تصریح کرد: حفاظت و حراست قوه قضاییه بسیار مناسب عمل کرده و موارد لازم را به دادسرای انتظامی قضات ارجاع می‌دهد بنابراین این نوع نظارت سبب کاهش لغزش قضات شده است.

 قوه قضاییه امکان جذب قضات در حد تعداد بازنشستههای خود را هم ندارد.

وی افزود: درهرحال منابع مالی کافی باید در اختیار قوه قضاییه باشد تا نیروی انسانی موردنیاز خود را تأمین کند، متأسفانه قوه قضاییه در حد تعداد افراد بازنشسته شده امکان جذب نیروی انسانی و قضات ندارد، از این‌رو طبیعی است که بیشتر کار پرونده‌ها از جهت اداری را مدیران دفاتر قضات انجام دهند، افرادی که بیشتر در معرض لغزش قرار دارند.

کاظمی با تأکید بر تخصیص منابع کافی به قوه قضاییه برای جذب قاضی و کادر اداری موردنیاز، گفت: مهم‌ترین راهکار جلوگیری از لغزش برخی قضات و افزایش رضایت مراجعه‌کنندگان تأمین منابع است البته شوراهای حل اختلاف نیز در کاهش پرونده‌های قوه قضاییه بی‌تأثیر نیست زیرا حجم اختلافات به جهت مشکلات عدیده اقتصادی، بیکاری و غیره افزایش داشته و افزایش شعب دادگاه مشکل را حل نخواهد کرد اما تقویت شوراهای حل اختلاف می‌تواند گام مؤثر باشد.

 تقویت شوراهای حل اختلاف برای کاهش حجم کاری قوه قضاییه.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شوراهای حل اختلاف فصل‌الخطاب پرونده‌های اختلافات نیستند، گفت: شوراهای حل اختلاف محکمه نیستند بنابراین تصمیمشان می‌تواند مجدداً در محکمه رسیدگی شود با این حال تقویت این شوراها برای رفع اختلافات کوچک در شرایطی که قوه قضاییه با مشکلات عدیده روبه‌رو است مؤثر خواهد بود. آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه پیش‌تر با بیان این‌که قضات همواره در معرض لغزش هستند، گفت: رفتار صحیح در شئون مختلف با مراجعان به قوه قضاییه، یک ضرورت است چراکه بسیاری از نارضایتیها به این مسأله بازمی‌گردد.

منبع: خانه ملت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *