لزوم بازخوانی فقه سنتی
 در حوزه مسائل زنان


دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۳ تیر ۱۳۹۵


لزوم بازخوانی فقه سنتی
 در حوزه مسائل زنان


لزوم بازخوانی فقه سنتی
 در حوزه مسائل زنان

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم جایگاه واقعی زن را از دو دیدگاه می‌توان بررسی کرد؛ یکی دیدگاه دین و مذهب و دیگری تعریفی که دنیای امروز از این جایگاه دارد.
واقعیت این است تعریفی که از جایگاه زن در کشورهای غیراسلامی وجود دارد به‌جز در موارد مشترک در باقی موارد در کشورهای اسلامی پذیرفتنی نیست.
در فقه سنتی نیز تعریفی از زن وجود دارد که در کشورهای اسلامی حتی در کشورهایی مانند عربستان که هنوز زنان شرایط سنتی دارند نیز پذیرفته نمی‌شود؛ بنابراین لازم است جایگاه درست و معقولی از زن در جامعه تعریف شود. اولین گام در این مسیر آن است که نگاه‌های فقه سنتی را برای دنیای امروز بازخوانی کنیم و دیدگاههایی را که جامعه، عقل و منطق نمی‌پذیرد، بازنگری کنیم.
برای مثال؛ در فقه سنتی زن حق قضاوت ندارد؛ اما باید بدانیم این موضوع زمانی مطرح شده است که زنان به‌دلیل ارتباط ‌نداشتن مناسب با دنیای بیرون، نداشتن تحصیلات و با وجود محرومیتها در شرایطی قرار داشتند که نمی‌شد این مشاغل را به آنها سپرد و این موضوع را در زمان حال نمی‌توان برای زن امروز که تحصیل‌کرده است و از مسائل اجتماعی آگاهی دارد، درنظر گرفت. زن امروز از جهت هویت و شخصیت پابه‌پای مرد است و باید برای او حقوقی غیر از آنچه در فقه سنتی وجود دارد درنظر گرفت.
با توجه به تغییرات اجتماعی ضروری است در بسیاری از موارد تجدید نظر کرد و در حقوق مدنی زنان بازنگری انجام داد.
در این میان متأسفانه رسانه‌ها نتوانسته‌اند به‌صورت بایسته و شایسته هویت زنان را بازنمایی و جایگاه واقعی آنان را در جامعه تبیین کنند، چراکه بیشتر کار رسانه‌های ما ژورنالیستی شده است. اگر مقالات روزنامه‌ها را در یک ماه جمع و بررسی کنید، سه مقاله درست و مناسب درباره زنان و خانواده نمی‌بینید. نگاه به زن و مسائل زنان در رسانه‌های ما متأسفانه یا صرفاً فمینیستی است یا سنتی و متأسفانه دغدغه مسائل اجتماعی اولویت مسوولان ما نیست و همه مسائل با دید سیاسی دیده می‌شود و نه علمی.
این موضوع بر عملکرد رسانه‌ها نیز تأثیر گذاشته است.
اگر کار رسانه را به سمت کار علمی و پژوهشی سوق دهیم، قطعا وضعیت فرق خواهد کرد. همچنین باید در پایان‌نامه‌های دانشگاهی به مسائل زنان به‌صورت جدی پرداخته شود و نیز کتاب‌های تطبیقی با وضعیت زنان دنیا که منطبق بر اطلاعات درست علمی است منتشر و نگاه علما و اندیشمندان در آن درنظر گرفته شود. فرهنگ ما در بسیاری از نقاط به‌صورت محلی شکل گرفته است؛ متأسفانه زنان نیز این فرهنگ را پذیرفته‌اند، خودشان می‌خواهند تسلیم و تابع مرد باشند و هر آنچه او می‌گوید انجام می‌دهند و هیچ‌گونه استقلال رأی برای خود قائل نیستند؛ باید این فرهنگ را ارتقا دهیم.
اینکه به برگزاری چند سمینار و همایش در تهران اکتفا کنیم، راه به جایی نخواهد برد، رسانه‌ها باید برای تغییر فرهنگ منفی مردم تلاش کنند.
منبع: روزنامه شرق

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *