لایحه پلیس قضایی در اولویت رسیدگی است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۶ مهر ۱۳۹۵


لایحه پلیس قضایی در اولویت رسیدگی است

معاون پارلمانی وزیر دادگستری

لایحه پلیس قضایی در اولویت رسیدگی است

میر کوهی گفت: لایحه پلیس قضایی در کارگروه تخصصی کمیسیون‏ حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است و پس از تصویب برنامه ششم توسعه در اولویت رسیدگی قرار دارد.

میر کوهی افزود: ازآنجاییکه تعداد مواد این لایحه و حجم آن کم است، احتمال اینکه دراین دور از مجلس تکلیف نهایی آن مشخص شود زیاد است.

گفتنی است؛ در حالی قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به تشکیل «پلیس قضایی» تصریح دارد که بر اساس ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضاییه مکلف است بهمنظور کاهش عنـاوین مجرمانه و دعاوی، ایجاد پلیس قضایی، استانداردسازی ضمانت اجراهای کیفری و جایگزین کردن ضمانت اجراهای غیر کیفری مؤثر و روزآمد از قبیل انتظامی، انضباطی، مدنی، اداری و ترمیمی حداکثر تا پایان سال اول برنامه، لوایح قضایی موردنیاز را تهیه کند تا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود، این در حالی بود که 7 دیماه سال گذشته لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی شامل هفت تبصره از طرف رئیس قوه قضاییه برای طی تشریفات تهیه و تقدیم مجلس شد.

در لایحه پلیس قضایی پیشنهادشده که برای تسهیل و تسریع در اجرا وظایف و اختیارات قوه قضائیه در جهت کشف، دستگیری، حفظ آثار و دلایل جرم، جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهمان و مجرمان و انجام تحقیقات و همچنین ابلاغ و اجرا احکام و تصمیمات قضایی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان پلیس قضایی زیر نظر نیروی انتظامی تشکیل شود.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *