لایحه قضازدایی در کشمکش سازمانها

دسته: حقوق زندانیان
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵


لایحه قضازدایی در کشمکش سازمانها

دنیای حقوق با توجه به اهمیت موضوع زندان به کاوشی در این خصوص پرداخته است. آخرین اظهاراتی که از سوی مسئولین مربوط در این زمینه وجود دارد مربوط به مجلس سابق است.
نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم با انتقاد از افزایش جمعیت زندانیان کشور، از همکاری نکردن دستگاه‌ها برای به سرانجام رسیدن لایحه قضازدایی باهدف کاهش عناوین مجرمانه انتقاد کرد.
حمیدرضا طباطبایی نائینی  در توضیح وضعیت حمایت از خانواده زندانیان، گفت: در آیین‌نامه سازمان زندانها برای حمایت از خانواده زندانیان موادی پیش‌بینی‌شده به‌طوریکه انجمن حمایت از خانواده زندانیان در شهرهایی که زندان دارد با عضویت فرماندار، دادستان، امنای شهر و رئیس زندان در راستای حمایت از خانواده زندانیان تشکیل‌شده است.
لزوم تشکیل سازمان حمایت از خانواده زندانیان باهدف کاهش آسیب
وی افزود: انجمن حمایت از زندانیان با برنامه‌ریزی در دفعات مختلف کمکهای نقدی و مالی به خانواده‌های زندانیان داشته و برای خانواده‌ها و زندگی پس از آزادی زندانیان نیز برنامه‌ریزی کرده است.
وی با بیان اینکه طرح جدی برای حمایت از خانواده زندانیان در کمیسیون قضایی و حقوقی مطرح نشده است، گفت: انجمن حمایت از زندانیان با کمیته امداد امام خمینی(ره)  همکاری بسیار خوبی دارد اما متأسفانه جمعیت زندانیان در کشور به بیش از 200 هزار زندانی می‌رسد که برای حمایت جدی و با برنامه نیازمند تشکیل “سازمان حمایت از خانواده زندانیان ” هستیم.طباطبایی نائینی با یادآوری اینکه دولت به‌تنهایی با منابع اندک توانایی حمایت از خانواده زندانیان را ندارد، تصریح کرد: کمیته امداد امام و سایر نهادهای حمایتی تا حدودی از این افراد حمایت می‌کنند اما باید توجه داشت که خانواده‌ زندانیان به‌خصوص خانواده معدومان و زندانیان محکوم‌به حبس بلند‌مدت در معرض بزرگترین آسیبهای کشور هستند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه خانواده بسیاری از زندانیان در معرض انجام اقدامات مجرمانه هستند، گفت: زیرا شرایط و بستر برای این افراد فراهم است، البته نبود برنامه‌ریزی مناسب برای این افراد نیز در سالهای اخیر بی‌تأثیر نیست.
وی تأکید کرد: قوه قضاییه با همکاری دولت باید برای خانواده زندانیان برنامه‌ریزیهای لازم را انجام دهد؛ هرچند مهم‌ترین گامها باید در راستای کاهش جمعیت زندانیان برداشته شود، متأسفانه کشور ما ازنظر میزان بازداشتها قاعده‌مند نیست؛ در چنین شرایطی احتمال کاهش آسیب با افزایش نهادهای حمایتی هم بسیار کم است.
طباطبایی نائینی یادآور شد: لایحه قضازدایی برای کاهش عناوین مجرمانه نیز در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح شد اما مخالفت بسیاری از سازمانهای متولی در دولت سبب شد تا این لایحه به سرانجام نرسد، در حقیقت کشور ما در رسیدگی به جرایم مشکل فرهنگی دارد چراکه از مرحله نخست برخورد با تخلف جرم‌انگاری شده درحالی‌که در کشورهای پیشرفته سازمانهای اجرایی اختیاراتی برای برخورد با متخلفان دارند.
60 درصد زندانیان وابسته به مواد مخدر هستند
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه از رژیم گذشته در کشور دائماً جرم‌انگاری صورت گرفته، گفت: نتیجه افزایش جرم‌انگاری در کشور تراکم زندانیان است، متأسفانه در حال حاضر 60 درصد زندانیان مجرمان وابسته به مواد مخدر هستند که اعدامهای مکرر و حبسهای طولانی تنها آسیبهای اجتماعی به‌جا گذاشته و قاچاقچیان را مسلحانه‌تر کرده است.
نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم ضمن بیان اینکه با اعدام نتیجه موردنظر حاصل نشده است، گفت: قوه قضاییه به‌تنهایی نمی‌تواند اقدام به کاهش تراکم زندانیان و عناوین مجرمانه کند، این کارها نیازمند برنامه‌ریزی کلان است تا با کاهش تراکم زندانیان، امکان حمایت مناسب‌تر از خانواده زندانیان نیز فراهم شود.
منبع:  خبرگزاری خانه ملت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *