لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، مثل قانون مدنی، قوی است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۵


لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، مثل قانون مدنی، قوی است

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس توضیح داد:

لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، مثل قانون مدنی، قوی است

 

376224405

لایحه جامع وکالت در کمیسیون رد شد

 محمدجواد فتحی درباره رد لایحه جامع وکالت در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، اظهار کرد: اگرچه قانون استقلال وکلا در سال 1333 مصوب شد اما قانون کهنه به معنای خوب نبودن نیست؛ بلکه نشان از چارچوب محکم و منطبق بر واقعیتهای جامعه دارد.

وی اضافه کرد: قانونی که سالهای سال از تصویب آن می‌گذرد و نیازی به اصلاح آن نمی‌بینیم، بیانگر فرهیختگی آن قانون‌گذار است و در واقع عملکرد درستی یک جامعه و ملت را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خاطرنشان کرد: قانون استقلال وکلا چیزی است که به این راحتی نیاز به اصلاحش نیست و با استدلال کهن بودن، نمی‌شود آن را تغییر داد و یا اصلاح کرد.

فتحی برای نمونه به قانون مدنی اشاره کرد و گفت: قانون مدنی هم همین‌طور است؛ قانونی در طول تاریخ قانون‌گذاری ایران مستحکم‌تر از این قانون وجود ندارد و یک قانون کهن است. وی اضافه کرد: به نظرم می‌رسد اگر قانون استقلال وکلا در مجلس بیاید آن‌چه تصویب و جایگزین خواهد شد از چیزی که هست قابل دفاع‌تر نخواهد بود.

 تهیه و تدوین لایحه جامع وکالت مسؤولیتی بود که مجلس در برنامه پنجم توسعه بر عهده قوه قضاییه نهاده بود. قوه قضاییه این لایحه را تهیه و تدوین کرد اما در دولت قبل بایگانی شد و به صحن نرفت.

با روی کار آمدن دولت جدید، قوه قضاییه این لایحه را مورد بازبینی قرار داد و دوباره به دولت ارسال کرد و دولت هم با اعمال‌نظرهایی روی این لایحه، آن را برای تصویب به مجلس فرستاد.

 اگرچه بسیاری از حقوقدانان و وکلا نسبت به کلیت این لایحه ایراداتی وارد کرده بودند، اما این لایحه باوجود همه این دل‌نگرانیهای وکلا به مجلس رفت.

نهایت این‌که لایحه جامع وکالت در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس پذیرفته نشد و کلیات آن رد شد که این موضوع تا حدودی قوه قضاییه و دولت را نگران کرد و هم‌اکنون خواستار بازبینی آن شده‌اند طوری که محسنی اژه‌ای در آخرین نشست خبری خود تأکید کرده بود، لایحه جامع وکالت نیاز به بازنگری دارد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *