لایحه جامع وکالت با نگاه کارشناسانه نقد شود

دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۵


لایحه جامع وکالت با نگاه کارشناسانه نقد شود

در نشست کارشناسی لایحه جامع وکالت عنوان شد؛

لایحه جامع وکالت با نگاه کارشناسانه نقد شود

به نقل از روابط عمومی کانون وکلای مرکز، نشست هماندیشی بررسی لایحه جامع وکالت با حضور مسؤولانی از قوه قضاییه، شورای نگهبان، کانون وکلا، نمایندگان مجلس و برخی از اساتید دانشگاه و کارشناسان حقوقی در مرکز همایشهای بینالمللی رایزن برگزار شد.

739599624

ذبیح‌الله خداییان معاون حقوقی قوه قضائیه دراین نشست بابیان اینکه نقد لایحه جامع وکالت باید با توجه به نقاط قوت و ضعف آن انجام گیرد، گفت: باید نه‌تنها موجب دسترسی مردم به وکیل، بلکه امکان انجام‌وظیفه درست وکیل فراهم شود.

وی ادامه داد: اقدام ناصواب فرد یا گروه اندک نباید به‌حساب کل حرفه گذاشته شود درعین‌حال باید بودجه‌ای برای تأمین خدمات معاضدتی و تسخیری پیش‌بینی شود.

نجات الله ابراهیمیان عضو شورای نگهبان نیز دراین نشست بر لزوم نگاه کارشناسانه و بدون جهت‌گیری به لایحه جامع وکالت تأکید کرد.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس به‌عنوان دیگر سخنران با تأکید بر لزوم به‌روز شدن لایحه جامع وکالت، گفت: نگرشهای حقوقی باید با اصول حقوق عمومی و اساسی منطبق شود و لایحه جامع وکالت روزآمد شود.

محمدجواد فتحی نماینده مردم تهران در مجلس هم دراین نشست، گفت: لایحه جامع در قسمتهایی که جنبه حاکمیتی دارد باید از طریق قانون‌گذاری در مجلس تدوین شود اما در قسمتهایی که صرفاً جنبه صنفی دارد اصولاً دخالت مجلس بی‌مورد است.

وی افزود: کانونهای وکلا باید بتوانند این موارد را با اختیار تفویضی قانونی در قالب آئین‌نامه یا اساسنامه تدوین و اجرا کنند و خود به تدبیر امورشان بپردازند.

فتحی عدم دخالت در امر کلان قانون‌گذاری را ضعفی برشمرد که دامن‌گیر جامعه وکالت کشور شده است و خواستار رفع این موضوع شد.

همچنین دراین نشست امیرحسین آبادی، رئیس کانون وکلای مرکز در سخنانی به تفاوتهای نظارت و دخالت را اشاره و با ذکر مثالهایی ثابت کرد که در قانون اولیه استقلال کانون وکلا نظارت به قوی‌ترین وجه وجود داشته و در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تبدیل به دخالت شده است.

بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران دراین نشست با برشمردن استانداردهای بین‌المللیa وکالت در دعاوی اظهار امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی قانونی که این استانداردها را کاملاً رعایت کرده باشد تصویب کند.

منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *