قوه قضاییه طرحی
 برای حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر ندارد


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵


قوه قضاییه طرحی
 برای حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر ندارد


قوه قضاییه طرحی
 برای حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر ندارد

معاون حقوقی قوه قضاییه بابیان اینکه طرح حذف و تعدیل مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر باید دوباره در مجلس مطرح شود گفت: درون دستگاه قضایی قبلاً هم آقای محسنی‌اژه‌ای در تلویزیون اعلام کردند که هنوز به این توافق نرسیده‌ایم.
افزایش انتقادها از بازدارنده نبودن مجازات قاچاق مواد مخدر منتج به ارائه طرحی در مجلس نهم شد که بر اساس آن مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر دستخوش تغییراتی بنیادین خواهد شد.
در این زمینه اظهارنظرهای متعددی در نفی یا تأیید این پیشنهاد صورت گرفته که برداشت کلی از آنها حاکی از موافقت ضمنی مسؤولان حداقل برای تجدیدنظر در مجازات فعلی درباره قاچاقچیان مواد مخدر است.
ذبیح‌الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه درباره طرح موضوع حذف یا تعدیل اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی و حمایت تلویحی برخی مسؤولان از این موضوع اظهار کرد: ما در ارتباط با حذف مجازات اعدام در معاونت حقوقی قوه قضاییه موضوع اصلاح قانون را در دستور نداریم.
طرحی بود که توسط نمایندگان در مجلس مطرح شد و به نتیجه هم نرسید. وی ادامه داد: با توجه به مجلس جدید، باید طرح جدید توسط نمایندگان بررسی شود.
به گفته خداییان، یک بحثی در این زمینه وجود دارد و آن این است که آیا ما درباره مواد مخدر مجازات اعدام داشته باشیم یا خیر. خیلی از افراد منتقد هستند و می‌گویند این مجازات اعدامی که درباره قاچاقچیان مواد مخدر داریم و این میزان قاچاقچی را اعدام می‌‌کنیم که هجمه‌های حقوق بشری را هم به دنبال دارد، اما در عمل تأثیری در مبارزه با قاچاق نداشته است. پاسخ ما این است که اگر این مجازات را نداشتیم وضع به چه شکلی بود؟
ثانیاً آیا جایگزین بهتری برای اعدام مطرح می‌شود؟ اگر به‌جای اعدام حبس ابد بگذاریم جایگزین بهتری است و جنبه بازدارنده‌تری دارد؟ ما هنوز روی همین موضوع به توافق نرسیده‌ایم. معاون حقوقی قوه‌ قضاییه درباره اینکه پیش‌فرضهای موافقان این اقدام برای حذف و تعدیل اعدام قاچاقچیان مواد مخدر چیست گفت: این سؤالاتی است که مطرح‌شده ولی الآن در دستور کار قوه‌ قضاییه چنین لایحه‌ای قرار ندارد و این طرح هم از سوی مجلسیها بوده است.
وی بابیان اینکه تاکنون شاهد طرح لایحه‌ای از سوی رئیس قوه قضاییه نبوده است، گفت: اگر هم قرار بود چنین کاری انجام بشود باید به من دستور می‌داد که تاکنون چنین چیزی نبوده است. خداییان بابیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر متشکل از دستگاههای مختلف است، ادامه داد: باید در این زمینه بحث شود و فکر هم نمی‌کنم رئیس قوه با این موضوع مخالف باشد که اگر می‌خواهیم مجازات اعدام را حذف کنیم چه جایگزینی قرار دهیم؟ آیا حبس ابد جایگزین مناسبی است؟ هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم. وی درباره اینکه آیا بهتر نیست قبل از اینکه مجلس طرحی در این زمینه ارائه کند، قوه ‌قضاییه برای کاهش نقاط ضعف‌ چنین طرحی و اختلاف‌نظرهای احتمالی بعدی، خودش پیش‌قدم شود و لایحه‌ای در این زمینه ارائه کند؟
گفت: در درون دستگاه قضایی قبلاً هم آقای محسنی‌اژه‌ای در تلویزیون اعلام کردند که هنوز به این توافق نرسیده‌ایم و دستوری برای اقدام برای اصلاح قانون صادر نشده است. معاون حقوقی قوه‌ قضاییه در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه شما پیش‌ازاین رئیس دادگستری بودید و نسبت به شرایط فعلی نزدیک‌تر با پرونده‌ها و حواشی آنها ارتباط داشتید، نظر شخصی شما در این زمینه چیست؟ و آیا جایگزین مناسب‌تر و بازدارنده‌تری در حال حاضر وجود دارد؟
گفت: به‌هیچ‌وجه هیچ‌کسی از ما با مجازات اعدام موافق نیست و کسی دوست ندارد یک انسان اعدام شود اما الآن با یکسری باندها مواجه هستیم که به مردم رحم نمی‌کنند. ما به یک‌طرف قضیه که متهم است نگاه می‌کنیم که نباید اعدام شود اما به آن‌سوی ماجرا که 500 کیلو هروئین یک شهر را نابود می‌کند توجه نمی‌کنیم. گاهی اوقات موضوع را فقط از یک زاویه نگاه می‌کنیم.
وی افزود: من هم صرفاً درباره اعدام می‌گویم که نباید باشد اما آن‌سوی ماجرا را چه کنیم؟
بله اگر واقعاً مرزها را کنترل کنیم و با قاچاق مبارزه کنیم، نیازی به اعدام نیست ولی با این وضع راه دیگری نیست. هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم این قانون نیاز به اصلاح دارد مگر اینکه یک عزم صورت بگیرد که پیشگیری کنیم و طبیعتاً مجازات سبک‌تری برایش در نظر بگیریم. خداییان گفت: من بارها گفتم که کسی که یک نفر را به قتل می‌رساند به او می‌گوییم جانی و همه هم احساساتی می‌شوند و می‌گوید این جانی باید اعدام شود اما کسی که با توزیع مواد مخدر صدها نفر را می‌کشد و صدها خانواده را متلاشی می‌کند هنوز در جامعه خودمان، او را به‌عنوان جانی نمی‌شناسیم درحالی‌که به اعتقاد من این فرد جانی است.
منبع: روزنامه حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *