قوه قضائیه بگوید چرا رحیمی را بعد از کنار رفتنش محاکمه کرد؟!

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


قوه قضائیه بگوید چرا رحیمی را بعد از کنار رفتنش محاکمه کرد؟!

توکلی:

قوه قضائیه بگوید چرا رحیمی را بعد از کنار رفتنش محاکمه کرد؟!

نماینده سابق مجلس در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: ما باید فساد را بگوییم و متناسب با آن برخورد شود. نگفتن چاره کار نیست. قوه قضائیه بگوید چرا رحیمی را بعد از کنار رفتن از سمتش محاکمه کرد؟

%d9%82%d9%88%d9%87-%d9%82%d8%b6%d8%a7%d8%a6%db%8c%d9%87-%d8%a8%da%af%d9%88%db%8c%d8%af

 احمد توکلی نماینده سابق مجلس با حضور در برنامه متن و حاشیه در رابطه با مبارزه بافساد اقتصادی گفت: یک‌زمانی سیاه نمایی می‌کنیم و یک‌زمان هم سیاهی را نشان می‌دهیم. باید دستگاهی که مسؤول است بیاید و پاسخ دهد.

اهم اظهارات احمد توکلی دراین برنامه تلویزیونی به این شرح است:

در پاسخ به این سؤال که آیا بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی سیاستبازی میشود؟ گفت:

ـ در هر جناحی فرد فاسد است و پشت جناح خود پنهان می‌شود و معترض را متهم می‌کند که تو جناحی برخورد می‌کنی. البته گاهی درست است و می‌شود که جناحی برخورد نکرد.

وقتی‌که اسلام می‌گوید اگر فسادی از مسؤولان دیدید شما سر بازار جار بزنید، با این حرف که کتمان کنید تا قضیه حل شود، سازگار نیست.

چه علتی داشته که نتایج مبارزه با مفاسد اقتصادی تابهحال رضایتبخش نبوده است؟

ـ در مورد مفاسد اقتصادی خوب کار نکردیم. من عرض می‌کنم که مبارزه کافی نکردیم. فردی که اسمش را نمی‌گویم چون به‌عنوان کارآفرین از او تجلیل می‌کنند، از قوه قضائیه خواستم که اسم ایشان را افشا کنند. گفتم اینکه این فرد به سیاستمدارها پول می‌دهد، خیلی مهم است. سیاستمداری که از فرد پول فاسد می‌گیرد، این پیش‌خرید نفوذ است؛ اما گفتند که جرم مشخص نشده است. در انگلستان اوایل دهه 90 میلادی درس می‌خواندم روزنامه‌ای نوشت که مثلاً وزیر مسکن انگلستان سالها قبل زمانی که فرماندار بود یکی از رفقای این وزیر خانه‌ای بارانت را برای این وزیر خرید. یک روزنامه آزاد این مطلب را نوشت. شما نمی‌دانید رسانه‌ها چه کردند. پدر آن وزیر را درآوردند. چون رسانه‌ها آزاد بودند اما ما در کشورمان این‌گونه نیست. مثلاً آن نامه‌ای که من در مورد توتال نوشتم را شما منتشر کردید؟

حمله رسانه‌ها دراین مورد بسیار مهم است، باید هنجار شود. وقتی‌که کسی که از پستش سوءاستفاده کرد شبیه همان کاری که امیر المومنین کرد باید انجام داد، باید آن فرد سرشکسته شود.

ما وقتی در کشورمان کسی فساد می‌کند میگوییم که مطرح نکنیم چون آبروی آن فرد و خانواده‌اش می‌رود. می‌گوییم خانواده‌اش که گناهی نکردند. خانواده‌اش همان روزی که این آقا با توجه به جایگاهش جنس به خانه می‌آورد باید می‌پرسیدند که تو از کجا می‌آوری. وقتی استفاده می‌کنند و نگاهشان این است که سهم خودمان بوده است و از سفره انقلاب گرفتیم. باید این‌گونه شود. فساد سیستماتیک یعنی که دستگاههایی که مسؤول مبارزه بافساد هستند خودشان به نحوی آلوده می‌شوند، اصلاً معنایش این نیست که سیستم فساد دارد.

قوه قضائیه باید پاسخ دهد که چرا مثلاً من (قوه قضائیه) رحیمی را گذاشتم بعدازاینکه از سمتش کنار رفت محاکمه کردم؟ البته سرانجام محاکمه کرد و این خودش خیلی مهم است.

مثلاً مهدی هاشمی می‌گفت که من را علنی محاکمه کنید، قانون هم این اجازه را می‌داد چون مسائل اخلاقی نبود. حتی ما به‌عنوان نماینده مجلس هم نامه نوشتیم اما نتیجه نداشت. ما 40-50 نماینده خواستیم که طبق قانون جلسه علنی شود اما این کار را نکردند. همین ضعف باعث می‌شود که خدماتی که قوه قضاییه انجام می‌دهد خیلی دیده نشود. همین‌که پسر یک سیاستمدار قدر قدرت کشورمان محاکمه شد، شیرینی این اتفاق به کام مردم خوب نمی‌نشیند. البته من خوشحال نیستم که پسر یک آدم برجسته محکوم شود؛ اما این‌که جرمی انجام داد و محاکمه شد شیرین است.

شما سادهزیست هستید؟ از امکانات خاص استفاده کردید؟

ـ من بگویم که زندگی من بسیار معمولی است، 7 فرزندم شغل دولتی ندارند. وقتی بازنشسته شدم جمع حق بازنشستگی‌ام 10 میلیون می‌شد اما آخرین حقوقم از مجلس 5 میلیون و 200 بود. ماشین که به نماینده در آن 4 سال می‌دانند را نگرفتم و از ماشینهای خارج از رده مجلس استفاده کردم؛ که خیلی وقتها من را درراه می‌گذاشت. نماینده به‌طور طبیعی خدم‌وحشم پیدا می‌کند، به او منشی می‌دهند، کم آدمی هستند که خدم‌وحشم داشته باشند اما محتشم نشوند. مردم اگر مسؤولان را مجبور کنند که برای کارشان توضیح دهند، کلی از کارها حل می‌شود.

اولهای انقلاب بود سر وزارت کار در خانه ما بحث می‌شد، پسر من آمد و گفت من وقتی بزرگ شدم می‌خواهم روحانی عالی‌مقام شوم که 4 تا محافظ داشته باشم.

در موضوع حقوق نامتعارف گفتند که همه قانونی بوده پس باید به سراغ افرادی رفت که این زمینه را ایجاد کردند؟

ـ من قبول ندارم که قانونی بوده است. رهبر انقلاب به‌صراحت گفتند که یا قانونی بود یا غیرقانونی، حتی قانونی‌اش هم نامشروع است، ایشان حکم دادند که ضابطه بگذارید. من به آقای روحانی نامه نوشتم که با این موضع برخورد کند و دولت از این فرصت استفاده نکرد.

در مورد املاک نجومی؟

من چون 10 روز دیگر نتیجه را اعلام می‌کنم مردم من را معذور بدارند. کار کارشناسی 40 روز طول کشیده است و مردم اسناد مهمی را در اختیار ما گذاشتند ما هم جمع‌بندی‌مان را خواهیم گفت و البته به شیوه اخلاقی همان‌طور که در مورد آقای صفدر حسینی رفتار کردم، گزارش را اول به آقای قالیباف می‌دهم که توضیحات بدهد. واقعیت داشت؟ بالاخره بی‌هیچی که نبود. آقای قالیباف که گفتند این سیاسی است، گفتم اگر سیاسی هم باشد به نفع تو است، چون باعث می‌شود که پشت سرت را نگاه کنی. مردم به سایت ما مراجعه کنند و هر جا که فساد دیدند به ما خبر دهند و ما از اسم آنها حفاظت می‌کنیم و اگر عضو دیده‌بان شوند قدرت ما بیشتر می‌شود همین دولتی که از او انتقاد می‌کنیم از او تشکر می‌کنیم سر همین قراردادهای نفتی با آقای زنگنه جلساتی داشتیم و خیلی از اصلاحات انجام شد.

منبع: خبر آنلاین

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *