قول میدان نفتی آزادگان را به توتال نداده‌ایم؛همه باید در مناقصه شرکت کنند

دسته: غیر حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۹ آذر ۱۳۹۵


قول میدان نفتی آزادگان را به توتال نداده‌ایم؛همه باید در مناقصه شرکت کنند

زنگنه وزیر نفت:

قول میدان نفتی آزادگان را به توتال ندادهایم؛همه باید در مناقصه شرکت کنند

 486877007

  وزیر نفت بابیان اینکه قول و قراری با توتال فرانسه برای واگذاری توسعه میدان نفتی آزادگان نگذاشتهایم، گفت: تمامی شرکتهای خارجی باید برای توسعه میادین نفت و گاز در مناقصه شرکت کنند.

بیژن زنگنه درباره احتمال واگذاری قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی به شرکت توتال فرانسه، گفت: هیچ قول و قراری با توتال برای واگذاری میدان نفتی آزادگان جنوبی نگذاشته‌ایم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه توسعه تمامی میادین نفتی ایران صرفاً از طریق مناقصات بین‌المللی انجام می‌شود، تصریح کرد: به‌زودی برای توسعه میدان آزادگان هم مناقصه برگزار خواهد شد.

این عضو کابینه دولت با تأکید بر اینکه هم‌اکنون برای توسعه هر یک از میادین اولویت‌دار نفتی کشور با دو تا سه شرکت خارجی تفاهم‌نامه همکاری امضاشده است، اظهار داشت: این بدان معنا است که انحصاری در بین شرکتهای خارجی به‌منظور توسعه میادین نفت و گاز کشور وجود ندارد.

زنگنه همچنین اخیراً در جمع خبرنگاران با اشاره به بلامانع بودن ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکتهای خارجی برای توسعه میدان نفتی آزادگان، گفته است: درهرصورت باید شرکتهای خارجی یک شرکت ایرانی را به‌عنوان شریک خود انتخاب کنند.

تاکنون شرکتهایی همچون توتال فرانسه، شل انگلیس، روس نفت روسیه، اینپکس ژاپن و … برای توسعه میدان نفتی آزادگان با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه و یا قرارداد محرمانگی انجام مطالعات میدان امضا کرده‌اند.

بر اساس برآوردهای انجام‌گرفته پیش‌بینی می‌شود برای توسعه فاز دوم میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و باهدف تولید روزانه حدود 300 تا 320 هزار بشکه نفت خام نزدیک به 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

هم‌اکنون حدود 50 هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی برداشت می‌شود که با تکمیل مراحل فاز اول توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق ظرفیت تولید نفت از این میدان تا پایان امسال از مرز 100 هزار بشکه در روز عبور خواهد کرد.

منبع: خبر گذرای مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *