قوانین عربستان دیه قتیل‌الزحام را به عهده دولت گذاشته است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۶ شهریور ۱۳۹۵


قوانین عربستان دیه قتیل‌الزحام را به عهده دولت گذاشته است

با دعوت دادستان کل کشور، مسئولین پیگیر فاجعه منا

قوانین عربستان دیه قتیلالزحام را به عهده دولت گذاشته است

 

جلسه پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا با حضور نمایندگان دستگاههای مسؤول و به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری روز گذشته در دادستانی کل کشور برگزار و بر به تهیه شکل واحد ارائه شکواییه برای طرح دعوی علیه دولت عربستان تأکید شد.

جلسه پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا با حضور نمایندگان دستگاههای مسؤول و به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری در دادستانی کل کشور تشکیل شد.

دراین جلسه که قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه، جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، رحیمی معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور، شهریاری سرپرست دادسرای جنایی، حجت‌الاسلام نکونام مشاور دادستان کل کشور و برخی مسؤولان دستگاههای دیگر حضور داشتند، حسب اعلام دادستان کل کشور نمایندگان دستگاهها به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در رابطه با پیگیریهای صورت گرفته پیرامون فاجعه منا پرداختند.

دراین جلسه همچنین ضمن بررسی مشکلات خانواده‌های شهدای فاجعه منا، راهکارهای بررسی دقیق این فاجعه از منظر حقوق بین‌الملل و چگونگی پیگیری آن در مجامع حقوقی و بین‌المللی داخلی و خارجی ارائه شد.

وزارت خارجه راههای طرح دعوی علیه عربستان را پیگیری کند

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدابراهیم نکونام مشاور عالی دادستان کل کشور در حاشیه نشست پیگیری حقوقی و قضایی فاجعه منا ضمن تبریک هفته دولت و بزرگداشت یاد شهیدان باهنر و رجایی در تشریح مصوبات این جلسه اظهار کرد: دادستان کل کشور اهتمام جدی درزمینه پیگیری فاجعه منا دارد و در مدت حضورشان در دادستانی کل، چندین جلسه برای رسیدگی به بعد حقوقی این موضوع که از اهمیت بالایی برخوردار است برگزار کردند که یکی از آنها امروز بود.

وی ادامه داد: دراین جلسه مقرر شد که وزارت امور خارجه در رابطه با کشورهایی که می‌توانند راهی را برای طرح دعوی در محاکم حقوقی عربستان باز کنند، اقداماتی را انجام دهد.

مشاور عالی دادستان کل کشور توضیح داد: با توجه به اینکه عربستان در حوزه‌های حقوقی جزء دادگاههای بین‌المللی نیست، نمی‌توان در دادگاههای این کشور طرح دعوی کرد. علاوه براین سفارتخانه‌ها نیز بسته است و هیچ راه پیگیری سیاسی به‌صورت مستقیم در عربستان وجود ندارد، لذا بنا شد وزارت امور خارجه راههایی را که می‌توان از طریق کشورهای ثالث این موضوع را پیگیری کرد، به دادستانی کل معرفی کند.

وی تصریح کرد: همچنین ازآنجایی‌که دادستانی کل با برخی کشورها مراودات قضایی دارد، مقرر شد که با مسؤولان قضایی آن کشورها ازجمله دادستانها و روسای قوه قضاییه صحبتهایی شود تا بتوان راههایی برای پیگیری مباحث حقوقی فاجعه منا یافت.

راهکار قانونی برای مطالبه دیه قربانیان منا

نکونام ادامه داد: ازآنجاکه شکایت مطرح‌شده به نحوی نیست که قابل‌ارائه به محاکم بین‌الملل باشد، بنا شد بلافاصله پس‌ازاین جلسه، جلسه دیگری با حضور مسؤولان برگزار و شکل واحد ارائه شکواییه تهیه و به کلیه استانهای کشور ارسال شود تا بتوان بر اساس آن شکایات را به‌صورت واحد اخذ کرد و در آینده نزدیک که قرار است مسؤولان قضایی برخی کشورها به ایران سفر کنند و یا در تماسهای تلفنی دادستان کل با مقامات بعضی کشورها با ارائه این شکایات، علیه عربستان طرح دعوی کرد.

وی افزود: خوشبختانه قوانین جزایی عربستان یا فقه اهل سنت این راه را باز گذاشته تا دیه کسانی را که قتیل‌الزحام هستند (در اثر ازدحام جمعیت کشته شدند) باید دولت متبوع بپردازد.

مشاور عالی دادستان کل کشور اظهار امیدواری کرد که بتوان با سرعتی که در دادستانی کل کشور برای پیگیری این موضوع وجود دارد، زودتر بتوان مسائل حقوقی فاجعه منا را حل‌وفصل کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخورد دولت عربستان با سایر جان‌باختگان فاجعه منا چگونه بوده است، گفت: بر اساس پیگیریها تا الآن پاسخ مثبتی ارائه نشده و غیر از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که اقدام کردند و پرداخت دیه بوده است، نسبت به فاجعه منا تا به امروز اقدامی از سوی دولت عربستان انجام‌نشده است. نکونام با اشاره به رایزنیهای صورت گرفته برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا خاطرنشان کرد: وزارت خارجه هم با کشورهایی که در فاجعه منا جان‌باخته داشته‌اند و هم با سایر کشورها، برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تلاشها و رایزنیهای جدی داشته است و صحبتهای زیادی از منظر بین‌المللی انجام‌شده که بتوان با انتخاب وکلای ماهر و حرفه‌ای به‌صورت واحد از همه کشورها این موضوع را پیگیری کرد که این موضوع در دستور کار قرار دارد.

منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *