قطعنامه حقوق بشری مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران مردود است

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ آذر ۱۳۹۵


قطعنامه حقوق بشری مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران مردود است

سخنگوی وزارت امور خارجه:

قطعنامه حقوق بشری مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران مردود است

 362634905

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: قطعنامه حقوق بشری هفتادویک مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران دارای اغراض سیاسی و مردود است.

دنیای حقوق: بهرام قاسمی در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «جمهوری اسلامی قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران را که در هفتادویک مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دست کانادا و سایر هم بانیان آن کشور تهیه‌شده است، مردود و غیرقابل‌قبول می‌داند.»

وی افزود: «متأسفانه این قطعنامه بدون در نظر داشتن واقعیتهای جمهوری اسلامی ایران، صرفاً مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله‌جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب‌شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن سوءاستفاده برخی کشورها از مسئله «حقوق بشر» افزود: «جمهوری اسلامی ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر به دست کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل جهان را مردود و محکوم می‌داند».

وی تصریح کرد: «سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد نباید دستمایه‌ای برای بازیهای سیاسی قدرتهای بزرگ و خصومتهای برخی کشورها نسبت به سایر جوامع قرار گیرد.»

قاسمی در خصوص برخی از حامیان و بانیان این قطعنامه نیز گفت: «طنز تلخ تاریخی موجود دراین قطعنامه، هم‌سوییِ رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و تعداد کم ‏‌شماری از کشورهای عاری از دموکراسی و آزادی در منطقه است که حامیان و مروجین اصلی تروریسم، خشونت و افراطی‌گری هستند. این هم‎سویی و همسانی، خود نیز به‌تنهایی دلیلی بر ناموجه و نامشروع بودن قطعنامه یادشده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار دینی است و بر اساس سیاستهای اصولی و اساسی خود، همواره و همیشه مخالف هرگونه تبعیض، بهره‌برداری ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر بوده و اعتقاد راسخ آن براین است که محل مناسب ارزیابی حقوق بشر در کشورها، مکانیسم گزارش دهی دوره‌ای حقوق بشر برای تمامی کشورها (یوپی‌آر) در شورای حقوق بشر است.»

وی افزود: «مشارکت سازنده و فعال کشورمان دراین سازوکار، نشانگر جدیت ایران در ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود از طریق همکاریهای سازنده، برابری جهانی و نیز سازوکارهای مبتنی بر گفت‌وگو و رایزنی است».

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه 26/8/1395 به‌وقت‌تهران) قطعنامه «محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران» را با اکثریت حداقلی تصویب کرد.

در جریان رأی‌گیریِ این قطعنامه ضد ایرانی، از مجموع 183 کشور، 85 عضو به آن رأی مثبت دادند. در مقابل 63 عضو به این طرح رأی ممتنع داده و 35 کشور هم با آن مخالفت کردند. دولت کانادا این قطعنامه را همچون سال‎های گذشته تدوین کرده و به کمیته ارائه داده بود.

پس از تصویب این قطعنامه، نماینده روسیه این موضوع را نشانگر رویکرد سیاسی سازمان ملل نسبت به کشورها دانست. نماینده ونزوئلا نیز تصویت چنین قطعنامه‌ای را نشانگر رویکرد دوگانه سازمان ملل دانست.

در همین حال، غلامعلی خوش‌رو، سفیر ایران در سازمان ملل، اعلام کرد برای این قطعنامه توجیه معتبری وجود ندارد و حقوق بشر بار دیگر به‌عنوان وسیله‌ا‌ی برای اعمال فشار بر مردمی استفاده شد که استقلال را برگزیده‌اند.

بنابراین گزارش کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل همچنین قطعنامه مشابهی علیه دولت سوریه تصویب کرده است.

منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *