قضاوت شغل نیست منصب است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵


قضاوت شغل نیست منصب است

رئیس دیوان عدالت اداری:

قضاوت شغل نیست منصب است

 

 

حجتالاسلاموالمسلمین بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری با حضور در دانشگاه علوم قضایی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) به ارتباط دانشگاه علوم قضایی با دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: رئیس دانشگاه علوم قضایی با ظرفیت دیوان عدالت اداری آشنا هستند و از طرفی ما نیز در دیوان عدالت الهی در خدمت دوستان هستیم و دانشجویان میتوانند از این ظرفیتها چه در بحث پروندهها و آرا صادره و چه در بحث انتخاب موضوعات برای پرداختن در قالب پایاننامه استفاده کنند و این ارتباط برای ما نیز در جهت بهبود کارها مؤثر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی با بیان این‌که بحث قضاوت در نظام اسلامی بحثی مهم،‌ با عظمت و شریف است تصریح کرد: از اصطلاح شغل نباید در امر قضاوت استفاده کرد و در فقه نیز برای قضاوت از تعبیر منصب استفاده کرده‌اند چراکه قضاوت مانند سایر مشاغل نیست.

وی ادامه داد: امام خمینی رضوان‌الله علیه می‌فرمایند هیچ‌کس به ذات نمی‌تواند در رابطه با مردم حکم و تصرفی کند و تنها خداوند حق تصرف دارد مگر این‌که خداوند این منصب را به انبیا و اولیا تفویض کند که در آیات قرآن مشاهده می‌کنیم که این تفویض صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی افزود: از جانب علما نیز به ما اجازه قضا داده‌شده است، منصب قضاوت منصبی الهی است و با سایر مشاغل متفاوت است بنابراین باید از ابتدای دوره دانشجویی تا دوره تصدی منصب قضا این مسأله را در ذهن داشته باشیم چراکه این دیدگاه در رفتار انسان مؤثر است.

رئیس دیوان عدالت اداری بر ضرورت دانش و علم در منصب قضاوت تأکید کرد و گفت: علم در منصب قضاوت به‌قدری اهمیت دارد که حضرت امام رضوان‌الله علیه شرط قضاوت را اجتهاد دانستند البته تعداد کمی نیز به اجتهاد نظر نداشتند اما با توجه به اینکه ما در حال حاضر نیاز به قاضی داریم اجازه داده‌اند که غیر مجتهدین نیز به منصب قضا وارد شوند.

وی بیان کرد: قاضی باید عالم باشد چراکه پناهگاه مردم است و باید نهایت تلاش خود را در دانش‌افزایی به خرج دهد و از طرفی متصدیان امر هم باید تمام آنچه را که دانشجو به آن نیاز دارد را ارائه دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی با بیان اینکه قاضی هیچ‌گاه فارغ‌التحصیل نمی‌شود گفت: بعد از گرفتن ابلاغ قضایی هم باید دائماً در صدد کسب علم،‌ دانش و مشورت باشید.

وی در ادامه به آداب قضا اشاره کرد و گفت: ادب و تربیت جدایی از بحث علم است و در تعبیرات پیامبر گرامی اسلام (ص) و در نهج‌البلاغه نیز در مبحث حقوق متقابل به این موارد اشاره‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی ادامه داد: در نظام اسلامی قضات با آداب قضاوت آشنا می‌شوند، یک قاضی حرمت مراجعین و ارباب‌رجوع را حفظ می‌کند و شما دانشجویان نیز باید این موارد را به بهترین نحو فرا گرفته و در عمل پیاده کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مکارم اخلاقی در قضاوت اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) در این زمینه می‌فرمایند اگر کسی مکارم اخلاقی را دارد پس خدا را سپاس گوید و اگر ندارد با ناله و زاری از خداوند این مسأله را بخواهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) تصریح کرد: 12 صفت در باب مکارم اخلاق بیان‌شده است که پرهیزگاری،‌ قناعت،‌ صبر، ‌شکر،‌ حلم و بردباری،‌ سخاوت،‌ شجاعت‌،‌ غیرت‌، نیکی،‌ راستی و درستی و امانت از جمله آن است. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *