قانون نظام پزشکی نیازمند بازنگری است


دسته: حقوق پزشکی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵


قانون نظام پزشکی نیازمند بازنگری است


وزیر بهداشت اعلام کرد :

قانون نظام پزشکی نیازمند بازنگری است



وزیر بهداشت به برخی جوسازیها علیه جامعه پزشکی پاسخ داد و درعین‌حال از اختیارات کم وزارت بهداشت در برخورد با تخلفات سخن گفت.
دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه افتتاح پروژه‌های بهداشتی درمانی در استان البرز در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره هجمه‌های واردشده به جامعه پزشکی گفت: جامعه پزشکی از نگاه مردم مشکلی ندارند، اما از نگاه سیاسیون همیشه مشکلاتی وجود داشته به‌طوری‌که عده‌ای با آن خوب نبوده و خوب هم نخواهند شد، اما همین عده هنگامی‌که بیمار می‌شوند، با پزشکان خوب می‌شوند اما همین‌که بهبودی می‌یابند، خدمات را فراموش کرده و حرفهای ناصوابی می‌زنند. اگر مردم به جامعه پزشکی و درمجموع به گروه‌های پزشکی اعتماد نداشته باشند، واقعاً آسایش در آن جامعه وجود نخواهد داشت بنابراین توصیه‌ام به این افراد آن است که حداقل برای رعایت حال خود و خانواده‌هایشان، در صحبتهایشان مراقبت کنند چراکه پزشکی ایران در منطقه بی‌نظیر است.
جوسازیها علیه جامعه پزشکی
وی افزود: سواد پزشکانمان به‌روز است و هدف جامعه پزشکی نیز چیزی جز کمک به مردم نیست، البته مشکل در همه صنفها وجود دارد؛ اگر اجازه بدهند خطاهای سایر صنوف تشخیص داده شوند، آن زمان سره از ناسره تشخیص داده می‌شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: باوجود همه جوسازیهایی که علیه جامعه پزشکی صورت می‌گیرد اما مردم به پزشکان پس از اساتید و معلمان، بیشترین اعتماد و احترام رادارند. از خدا می‌خواهم به آنهایی که آرامش مردم را سلب می‌کنند انصاف دهد.
قانون نظام پزشکی نیازمند بازنگری است
هاشمی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره قانون نظام پزشکی نیز گفت: ما به‌عنوان وزارت بهداشت معتقدیم که قانون نظام پزشکی در برخی موارد دارای نقصهای جدی است؛ هم از جهت حقوق خدمت گیرندگان و هم حقوق صنف. اشکالاتی مطرح است که به دلیل فنی بودن، نمی‌توان آن را در این جلسه بیان کرد. درمجموع قانون نظام پزشکی باید بازنگری شود اما خود سازمان نظام پزشکی باید این پیشنهاد را مطرح کند.
 باسیلی صورتمان را سرخ نگه‌داشته‌ایم
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره طرح تحول نظام سلامت و اعتبارات موردنیاز این طرح گفت: طرح تحول سلامت نمی‌تواند متوقف شود چراکه مطالبه جدی مردم است.
مهم آن است که اقدامات دولت یازدهم ادامه یابد. ما علاقه‌مند هستیم که بعد از دوره خودمان، کارها باکیفیت بهتر و کامل‌تر در اختیار مردم قرار گیرد. تلاشهایمان نیز در این جهت است که مجلس را در برنامه ششم توسعه متقاعد کنیم و همچنین در بودجه سالیانه به نحوی تصمیم‌گیری شود که در آینده گرفتاریهای امروز ما وجود نداشته باشد.
وزیر بهداشت افزود: ما اکنون باسیلی صورتمان را سرخ نگه‌داشته‌ایم باید اقداماتی صورت گیرد که آیندگان مشکلات امروز ما را نداشته باشند.
 کمترین حق برای وزارت بهداشت در برخورد با تخلفات پزشکی
هاشمی همچنین در پاسخ به سؤال ایسنا درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری و کاهش خطاهای پزشکی جهت اعتماد بیشتر مردم به پزشکان،گفت: خطاهای پزشکی وجود دارد و هیچ جامعه‌ای هم از آن مصون نیست، اما در دنیا قوانین بازدارنده‌ای در این زمینه وجود دارد که از بروز این خطاها پیشگیری کرده یا آن را به حداقل برساند.
در کشور ما هم در این زمینه قانون مجازات اسلامی و همچنین قانون نظام پزشکی وجود دارد، اما در برخورد با تخلفات پزشکی حقی که برای وزارت بهداشت قائل هستند، کمترین حق است.
وی افزود: آنجا که حقوق عامه مردم مطرح است، قانون‌گذار باید در قوانینش تجدیدنظر داشته باشد. در تخلفات باید مجازات بازدارنده باشند این در حالی است که اکنون این‌چنین نیست و تخلفات پزشکی باید از مسیر نظام پزشکی (خود صنف) و دادگاه جرایم پزشکی تصمیم‌گیری شود. 
وزیر بهداشت افزود: به‌عنوان‌مثال در خبرها فردی متخلف که اسم پزشک روی آن گذاشته و لباس پاک پزشکی را بر تن دارد را می‌بینیم که به اطلاع مردم می‌رسانند این پزشک جراحی کرده، تجهیزات لازم را به کار نبرده اما هزینه آن را از بیمار گرفته است؛ 80 میلیون ایرانی نیز این خبر را می‌بینند که در اعمال جراحی تقلب و تخلف صورت گرفته است اما قانون‌گذار محکومیت یک‌ساله به وی می‌دهد، این‌چنین مجازاتی بازدارنده نیست.
 اقدامات سازمان‌دهی شده علیه جامعه پزشکی را نمی‌پذیریم
هاشمی افزود: البته عکس این موضوع هم وجود دارد به‌طوری‌که کانونهایی برای توهین و بدبینی علیه جامعه پزشکی شکل می‌گیرد. با چنین مباحثی هم باید به‌شدت برخورد شود.
رسیدگی به هر دو سوی این مباحث باید بازدارنده باشد، بنابراین هم باید با خطاهای پزشکی به شکل جدی برخورد شود هم باکسانی که می‌خواهند جامعه پزشکی را بدنام کنند. ما اقدامات سازمان‌دهی شده علیه جامعه پزشکی را نمی‌پذیریم.
وی ادامه داد: امسال سال آخر دولت و سال سیاسی است. برخیها اقدامات دولت و ازجمله خدمات حوزه پزشکی را هدف قرار داده‌اند اما سؤال آن است که آخر این داستان چه می‌شود و این افراد به کجا می‌خواهند برسند؟.
معتقدم در حوزه پزشکی باید اختیاراتی به وزارت بهداشت بدهند که بتواند با تخلفات به صورتی بازدارنده برخورد کند.
وزیر بهداشت افزود: البته جامعه پزشکی معتقد است که اگر کسی متقلب یا متخلف باشد، باید به صریح‌ترین شکل و البته به روش علمی و با رعایت انصاف و عدل با وی برخورد شود، اما در مقابل اگر تعرضی هم به جامعه پزشکی صورت گرفت، به دلیل حمایت از مردم و نه‌تنها حمایت از صنف، نباید اجازه جوسازی و نسبتهای خلاف به جامعه پزشکی داده نشود.
هاشمی ادامه داد: دستگاه قضایی باید دراین‌باره اقدام جدی داشته باشد تا مشکلاتی را به اخلاق جامعه بازمی‌گردد را شاهد نباشیم.
کار جدید ما در این حوزه، اعتباربخشی نسل جدید در بیمارستانهاست که این اعتباربخشی در قالب 900 سنجه صورت می‌گیرد. 110 سنجه آن به حقوق مردم و احترام به مردم بازمی‌گردد، امیدواریم با انجام این اقدامات خدمات ارتقا یافته و کاستیها کاهش یابد اگر هم تخلفی وجود دارد، این تخلفات به حداقل ممکن برسد.
وزیر بهداشت تأکید کرد: البته بسیاری از مباحثی که در حوزه غذا، دارو و جامعه پزشکی مطرح می‌کنند شایعه بوده و نادرست است البته بخشی هم که صحت دارد،باید از مسیر قانونی پیگیری شود.
هاشمی دراین‌باره ادامه داد: امروز و به فاصله حدود یک ماه از حادثه واژگونی اتوبوس حامل سربازان، شاهدیم که اتوبوسی دیگر در چالوس واژگون می‌شود و 15 تن از هم‌وطنانمان جان خودشان را از دست می‌دهند.
تعداد کشته‌های این حادثه از حادثه اخیر مونیخ هم بیشتر است، اما ببینید واکنش دنیا به حادثه مونیخ چه بود و واکنش رسانه‌هایمان به این حادثه واژگونی چگونه بوده است؟. حال اگر بخیه‌ای باز یا بسته شود، خود می‌دانید چه اتفاقی در رسانه‌ها می‌افتد.

وی افزود: نباید مردم را بی‌اعتماد کرد. انتظارمان آن است که اخلاق رعایت و با تخلفات هم با جدیت برخورد شود.
 به شرایط بهداشتی زندانها معترضیم
وزیر بهداشت همچنین در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره مباحث بهداشتی درمانی در زندانها و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه گفت: ابتدا از مسوولان استان می‌خواهم که اسم شهید رجایی را از زندان بردارند. حیف است که اسم شهید رجایی روی زندان باشد اما درباره شرایط بهداشتی زندانها نیز ما معترض هستیم، چراکه در بسیاری از زندانها شرایط بهداشتی مناسبی وجود ندارد، البته قوه قضاییه هم عنوان می‌کند که اعتبار کافی برای این موضوع ندارد.
هاشمی به مطالعه دانشگاه علوم پزشکی البرز در زمینه شرایط بهداشتی یکی از زندانها اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت قبول کرد که 50 درصد هزینه تجهیز این مراکز به پزشکان و مسائل بهداشتی را تقبل کند مشروط بر آنکه بیمه‌ها نیز به همان اندازه همراهی داشته باشند اما متأسفانه این همراهی از سوی بیمه‌ها اتفاق نیفتاد. درعین‌حال وزارت دادگستری نیز می‌توانست این واقعیت را به صورتی مؤثرتر پیگیری کند.
وزیر بهداشت افزود: بیماریهای واگیر از مشکلات جدی زندانیان است چراکه تراکم در زندانها وجود داشته و کمبود فضا و جای مناسب گسترش بیماریهای واگیر را سبب می‌شود. به‌این‌ترتیب خود زندانیان و خانواده‌هایشان در معرض خطر قرار می‌گیرند. اگر بیمه‌ها و همچنین دستگاه مسوول یک‌قدم در این زمینه بردارد، ما 10 قدم بدخواهیم داشت.
هاشمی دراین‌باره افزود: متأسفانه اشتباه بیمه‌ها آن است که فردی که زندانی می‌شود باوجودآنکه پیش‌ازاین حق بیمه پرداخت کرده، ولی از بدو ورود به زندان از خدمات بیمه محروم می‌شود! که این موضوع از عجایب است.
دلیلی ندارد که پزشک خانواده را در زندانها نداشته باشیم و دلیلی نیست که غربالگری که به‌صورت رایگان در حاشیه شهرها ایجاد کرده‌ایم در زندانها نداشته باشیم. لازم است خدمات پزشک خانواده در زندانها گسترش یابد. بازهم تأکید می‌کنم که ما برای پذیرش 50 درصد هزینه‌های خدمات سلامت در زندانها اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما باید اشاره‌ای از سوی بیمه‌ها و قوه قضاییه باشد تا ما نیز در این مسیر به سر بدویم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گردشگری سلامت نیز گفت: از قدیم گفته‌اند چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است. ما ابتدا باید خدمات را برای مردم کشور خودمان فراهم کنیم. درعین‌حال در مباحثی مانند گردشگری سلامت باید حضور بخش خصوصی فراهم شود اما متأسفانه مسوولان درباره تعرفه گذاری خدمات سلامت واقع‌بین نیستند و این واقعیت را نمی‌پذیرند که در حوزه پزشکی نیز مانند سایر حوزه‌ها عمل شود.
وزیر بهداشت افزود: در طی این سه سال مدام گفته‌ام اگر در بخش سلامت نتوانیم فرصت سازی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته باشیم، مطمئن باشید نه این دولت و نه دولتهای آینده قدرت تأمین خدمات در حوزه سلامت را نخواهند داشت، البته در همه جای دنیا بیمه‌ها مردم را حمایت می‌کنند بنابراین لازم است منابع لازم برای بیمه‌ها در نظر گرفته شود.
هاشمی ادامه داد: در طول سالهای گذشته کارهای بسیار سطحی و مقطعی و شکلی در حوزه گردشگری سلامت انجام‌شده است این در حالی است که ما از کشورهای اطراف خودمان که منابع سرشاری را از این طریق وارد کشورشان می‌کنند، چیزی کم نداریم. امیدواریم سیاست‌گذاران در این زمینه واقع‌بین باشند.
وزیر بهداشت افزود: در کشورمان از فرصت سازی برای بخش خصوصی بسیار حرف زده می‌شود اما واقعیت آن است که رسوبات افکار سوسیالیستی در برخی مسوولان ما وجود دارد. همه دولتها راجع به اصل 44 قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت صحبت کرده‌اند. خود من نیز بارها راجع به هیأت امنایی کردن بیمارستانها و کاهش تصدی‌گری گفته‌ام؛ اما چقدر به آن عمل کرده‌ایم؟.
ما معتقدیم دولت باید سیاست‌گذار و ناظر باشد اما در عمل چیز دیگری اتفاق می‌افتد.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *