قانون منع آزار زنان و کودکان در مشرانو جرگه!

دسته: حقوق در سایر جوامع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۵


قانون منع آزار زنان و کودکان در مشرانو جرگه!

قانون منع آزار زنان و کودکان در مشرانو جرگه!

572155996

مشرانوجرگه یا همان مجلس سنا در جمهوری اسلامی افغانستان، قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان را تأیید کرد.

مجلس سنای جمهوری اسلامی افغانستان، طرح این قانون را که از سوی ولسی جرگه یا همان مجلس نمایندگان تصویب‌شده بود، با اضافه کردن کلمه اطفال در بعضی مواد و یا کم‌وزیاد کردن یک کلمه و یا علامت در مواد دیگر تأیید کرد.

شورای ملی افغانستان عالی‌ترین نهاد قانون‌گذاری در این کشور است که به دو بخش ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) و مشرانو جرگه (مجلس سنا) تقسیم می‌شود.

در این قانون انواع آزار و اذیت، کلامی، فیزیکی، نوشتاری و تصویری تعریف‌شده و این اعمال جرم پنداشته شده است. بر اساس این قانون کسانی که مرتکب آزار و اذیت زنان و کودکان در محلات عمومی، وسایل نقلیه عمومی و محلات دیگر گردند به جریمه نقدی پنج هزارتا ده هزار افغانی محکوم می‌شوند. مرتکبین آزار و اذیت زنان و کودکان در محل کار، مراکز صحی و مراکز تعلیمی و تحصیلی به جریمه نقدی ده هزارتا بیست هزار افغانی محکوم خواهند شد.

در این قانون آمده که آزار و اذیت زنان و کودکان در حالاتی که جرم مکرراً صورت گیرد، مجرم استاد، مربی، دکتر یا آمر (رئیس) شخص باشد یا جرم منجر به صدمه جسمی و روانی شخص گردد، حالت مشدده را به خود گرفته و مجازات به سه ماه تا شش ماه حبس تبدیل می‌شود.

این قانون در حالی تصویب می‌گردد که آزار و اذیت زنان به‌خصوص در محلات عمومی و حتی در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از زنان افغان را شاکی کرده و اعتراضات زیادی ازجمله راهپیماییها در این راستا راه‌اندازی شده بود. منبع: گاهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *