قانون ممنوعیت پخش اذان در قدس صدای کشورهای دیگر را درآورد

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۷ آذر ۱۳۹۵


قانون ممنوعیت پخش اذان در قدس صدای کشورهای دیگر را درآورد

قانون ممنوعیت پخش اذان در قدس صدای کشورهای دیگر را درآورد

Rouze Ghouds 93

اتحادیه عرب موافقت کمیته قانونگذاری دولت اسراییل با پیشنویس قانون ممنوعیت پخش صدای اذان در مساجد شهر قدس را محکوم کرد.

دنیای حقوق: معاون دبیرکل اتحادیه عرب روز چهارشنبه طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران موافقت کمیته قانون‌گذاری دولت اسراییل با پیش‌نویس قانون ممنوعیت پخش اذان در مساجد قدس را تحریک آمیز خواند.

احمد بن حلی با بیان این‌که این اقدام دولت اسراییل مردود است، درباره رفتارهای تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی هشدار داد.

وی یادآور شد که این اقدامات احساسات مسلمانان جهان را تحریک می‌کند و به آزادی عقیده لطمه می‌زند و از این‌رو تمامی تلاشهای اسراییل در این زمینه مردود و محکوم است.

طنینانداز شدن صدای دلنشین اذان در پارلمان اردن

صدای دلنشین اذان روز چهارشنبه 27/8/1395 در اعتراض به پیش نویس قانون جدید رژیم صهیونیستی مبنی بر ممنوعیت پخش صدای اذان از طریق بلندگوهای مساجد قدس و مناطق نزدیک شهرکهای صهیونیست‌نشین که قرار است در کنست مورد بحث و بررسی قرار گیرد، در پارلمان اردن طنین انداز شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع اردنی، یک نماینده پارلمان اردن به نام«نبیل چچنی» در اعتراض به پیش‌نویس این قانون صهیونیستی اقدام به اذان گفتن در صحن پارلمان اردن کرد.

وی قبل از گفتن اذان تصریح کرد: «ما نیازمند واکنش سریع به پیش‌نویس قانون صهیونیستی هستیم و تا زمانی که پارلمان بیانیه‌ای در این زمینه صادر کند، با سر‌دادن صدای اذان به این قانون پاسخ می‌دهیم».

نمایندگان پارلمان اردن همچنین در آغاز این جلسه خواستار موضع‌گیری قاطعانه پارلمان در قبال پیش‌نویس این قانون اسراییلی برای ممنوع‌کردن پخش اذان در مساجد قدس شدند.

مقدسات اسلامی و مسیحی قدس زیر نظر اردن اداره می‌شوند و بارها تجاوزات رژیم صهیونیستی به مقدسات فلسطین در قدس باعث تیرگی روابط میان دولتهای دو طرف شده است.

گفتنی است که نمایندگان عرب کنست صهیونیستی هم در واکنش به پیش‌نویس این قانون صهیونیستی در داخل کنست اذان سر‌داده بودند.

واکنش ترکیه به ممنوعیت پخش اذان در مساجد قدس

رییس امور دینی ترکیه گفت که پیش‌نویس قانون ممنوعیت پخش صدای اذان در مساجد قدس و حومه آن به معنی انکار اسلام و موجودیت مسلمانان در این شهر در‌گذر تاریخ است که این مسأله به هیچ وجه قابل قبول نیست. محمد گورمز این مطلب را روز چهارشنبه 26/8/1395پس از دیدار با غیث بن مبارک علی عمران الکواری وزیر اوقاف و امور اسلامی قطر در دوحه عنوان کرد.

درخواست گروه اخوان المسلمین اردن از ملت فلسطین

این گروه روز پنجشنبه 27/8/1395با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که تجاوزات بی‌وقفه دشمن صهیونیستی به مرحله قانون‌گذاری جهت مشروعیت بخشیدن به شهرکهای یهودی و ممنوعیت پخش اذان در مساجد بیت‌المقدس و اطراف و اکناف آن رسیده است.

در این بیانیه آمده است که رژیم صهیونیستی حتی تحمل شنیدن صدای اذان را ندارد، این مسأله نشان دارد که منازعه با این رژیم بر سر موجودیت است نه بر سر مرزها و با توجه به شکست گزینه مذاکرات سازش تنها راه مقابله با اسراییل، مقاومت مسلحانه است.

این گروه، دولت اردن را به مسؤولیت‌پذیری و بهره‌گیری از همه اهرمهای فشار جهت پایان بخشیدن به تصویب قوانین نژاد‌پرستانه در کنست و کابینه اسراییل و هم‌چنین بستن سفارت رژیم صهیونیستی در امان فرا‌خواند، رژیمی که به هیچ‌یک از قوانین و منشورهای بین‌المللی پایبند نیست و سیاست نازیستی را علیه ملت فلسطین اعمال می‌کند.

این گروه نظامها و ملتهای عربی و اسلامی را به عمل به وظایف و مسؤولیتهای خود در قبال آرمان فلسطین فرا خواند.

جنبش مقاومت اسلامی حماس بار دیگر تصمیم رژیم صهیونیستی برای منع پخش صدای اذان در مساجد قدس و سرزمینهای اشغالی 1948 را محکوم کرد.

این جنبش با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که اسراییل با اعمال سیاستهای نژادپرستانه علیه مقدسات اسلامی احساسات مسلمانان را تحریک می‌کند.

در این بیانیه آمده است که اسراییل به یهودی‌سازی مسجد‌الاقصی و تصویب قوانین نژاد‌پرستانه که از منظر تمامی فلسطینیان و مسلمانان جهان مردود است، ادامه می‌دهد.

این جنبش در بخش دیگر بیانیه مسلمانان جهان را به واکنش به تعرضات اشغال‌گران صهیونیست علیه مقدسات اسلامی و در رأس آنها مسجدالاقصی فرا‌خواند.

این جنبش اعلام کرد که هرگز به دشمن صهیونیستی اجازه تصویب قانون منع پخش اذان در مساجد قدس و سرزمینهای اشغالی 1948 را نخواهد داد. جنبش مذکور از گروههای فلسطینی خواست تا به مقابله با اقدامات و رفتارهای ظالمانه دشمن صهیونیستی علیه مقدسات برخیزند.

این در‌حالی است که فراکسیونهای راست‌گرا در کنست اسراییل خواهان مجازات احمد طیبی عضو عرب کنست شدند که عامل تحرکات علیه قانون ممنوعیت پخش اذان است.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *