قانون مبارزه با قاچاق کالا آیین‌نامه ندارد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۴ تیر ۱۳۹۵


قانون مبارزه با قاچاق کالا آیین‌نامه ندارد

قانون مبارزه با قاچاق کالا آیین‌نامه ندارد

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 10 فصل شامل 77 ماده و 79 تبصره دی ماه سال 1392 به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید.
دنیای حقوق: سیدامیر مرتضوی روز شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروز ابلاغ فرمان رهبرمعظم‌انقلاب در مورد مبارزه با قاچاق افزود: همچنین داده‌های دقیقی از میزان قاچاق کالا و ارز نداریم و بسیاری از طرحها در حوزه مبارزه با قاچاق کالا سلیقه‌ای است که توسط خود ما نوشته و اجرا می‌شوند.معاون دادگستری خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده پنج قانون مبارزه با قاچاق کالا، دولت باید به‌منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق با پیشنهاد ستاد و بعد از ابلاغ رئیس‌جمهوری سامانه الکترونیکی هوشمند جهت نظارت بر فرآیند صادرات و واردات، حمل و نقل و نگهداری و مبادله کالا و ارز را ایجاد و راه‌اندازی کند.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز طبق این قانون باید ضمن همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق، گمرک و دیگر دستگاههای مرتبط اقدام به تهیه، اجرا و بهره برداری از سامانه نرم‌افزاری جامع یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت نماید.
* خراسان رضوی مبدا قاچاق نیست
دبیر کمیسیون برنامه‌‎ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان با وجود برخورداری از نوار مرزی با کشورهای همسایه مبدإ قاچاق کالا نیست بلکه قاچاق کالا از سایر استانها به خراسان رضوی صورت می‌گیرد.
محمدابراهیم افشاری افزود: در همین چارچوب 80 درصد قاچاق به خراسان رضوی از مسیر جاده انجام می‌شود.وی ادامه داد: تنها از یک جاده منتهی به خراسان رضوی روزانه 28 هزار دستگاه خودرو عبور می‌کند لذا کنترل و مبارزه با قاچاق سخت است. دبیر کمیسیون برنامه‌‎ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی همچنین گفت: با این وجود میزان قاچاق از مبادی رسمی این استان به پنج درصد از کل حجم قاچاق هم نمی‌رسد لذا باید بیشتر توان معطوف به پیشگیری و مبارزه با باندهای کلان و سازمان یافته شود.
* بیوتروریسم جدی است
وی در ادامه همچنین گفت: بیوتروریسیم یک موضوع جدی است زیرا اکثر سیگارها، مواد آرایشی و مکملهای ورزشی که در کشورهای همجوار با نامرغوبترین مواد تولید می‌شوند و با نازلترین قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرند سرطانزا هستند. افشاری افزود: بر این اساس کالاهای قاچاق سلامت محور به هیچ‌وجه اجازه بازتوزیع ندارند و امحاء می‌شوند.
13 طرح مبارزه با قاچاق
رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی سه‌ماه نخست امسال 13 طرح مبارزه با قاچاق کالا در زمینه جمع‌آوری پوشاک مستعمل، احشام، دخانیات و فرآورده‌های نفتی در این استان اجرا شده است.
سرهنگ حمید رزمخواه افزود: در این چارچوب کشف پارچه قاچاق 411 درصد، پوشاک 155 درصد، سیگار 336 درصد، خواروبار 54 درصد، انواع داروی قاچاق 168 و احشام 46 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت. وی ادامه داد: با تاکید بر برخورد با واردکنندگان و سرشاخه‌های بزرگ قاچاق در این چارچوب از ابتدای امسال تاکنون 19 باند عمده قاچاق کالا در خراسان متلاشی شده‌اند. دوازدهم تیر ماه سالروز ابلاغ فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. این فرمان سال 1381 ابلاغ شد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *