فیدل کاسترو درگذشت

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۷ آذر ۱۳۹۵


فیدل کاسترو درگذشت

فیدل کاسترو درگذشت

%d9%81%db%8c%d8%af%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d9%88

رهبر انقلابی کوبا و اسطوره مبارزه با امپریالیسم آمریکا در سن 90 سالگی درگذشت.

به نقل از اسکای نیوز عربی، فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا در سن 90 سالگی و به علت نارساییهای مربوط به کهولت سن درگذشت.

تلویزیون دولتی کوبا تنها به اعلام این خبر بسنده کرده و جزئیات بیشتری درباره مرگ این رهبر انقلابی منتشر نکرده است. خانواده فیدل کاسترو به رسانه‌ها گفته‌اند که جنازه وی صبح دیروز (شنبه) به‌وقت محلی بنا بر آیینهای رایج کوبا سوزانده خواهد شد. این رئیس‌جمهوری سابق کوبا سالها مشکلات جسمانی داشت و ظاهراً از بیماریهای روده‌ای رنج می‌برد، اما بااین‌حال علت مرگ او هنوز اعلام‌نشده است.

فیدل کاسترو متولد 13 اوت 1926 میلادی، سیاستمدار و رهبر انقلاب کوبا بود که از سال 1959 تا 1976 علاوه بر رهبری انقلاب کوبا به‌عنوان نخست‌وزیر کوبا و سپس به‌عنوان رئیس‌جمهوری کوبا از سال 1976 تا 2008 مشغول فعالیت بود.

حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک‌حزبی کوباست، از سال 1965 تا سال 2011 تحت رهبری او اداره می‌شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال 1976 میلادی دبیر کل حزب، رهبری حکومت را در دست می‌گیرد. کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. در دوران زمامداری او در کوبا صنایع و تجارت می‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود.

کاسترو یکی از شخصیتهای تأثیرگذار جهان معاصر بوده است. او جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند.

فیدل کاسترو در کوبای تک‌حزبی برای تقریبانیم قرن حکومت کرد و نهایتاً سال 2008 قدرت را به برادرش رائول کاسترو منتقل کرد. حامیان او، کاسترو را مردی می‌دانند که کوبا را به مردمش بازگرداند.

فیدل کاسترو ماه آوریل در اقدامی نادر در آخرین روز کنگره حزب کمونیست کوبا حاضر شد و سخنرانی کرد. او در آن سخنرانی به کهولت سن خود اشاره کرد اما گفت که مفهوم کمونیست کوبا همچنان «معتبر» است و مردم کوبا «پیروز خواهند شد.»

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *