فوتبالیست مشهور به خاطر ارتباط غیراخلاقی با دختر جودوکار محاکمه شد

دسته: جرمشناسی حوادث
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵


فوتبالیست مشهور به خاطر ارتباط غیراخلاقی با دختر جودوکار محاکمه شد

فوتبالیست مشهور به خاطر ارتباط غیراخلاقی  با دختر جودوکار محاکمه شد

 

 

یک ماجرا

فوتسالیست معروف در دادگاهی به اتهام تجاوز به عنف از خود دفاع کرد و بهاحتمالزیاد در روزهای آتی رأی دادگاه منتشر خواهد شد.

یک زن جوان با حضور در دادگاه کیفری استان تهران از یک حادثه غم‌انگیز پرده برداشت.

این زن جوان در حضور قاضی پرونده مدعی شد یکی از فوتسالیستها با عنوان «س» وی را یک‌شب در خانه‌اش محبوس کرده و به او تجاوز کرده است.

این زن مدعی شد این فوتسالیست مدتهای مدید با من ارتباط تلفنی و پیامکی و تلگرامی داشت و ادعا می‌کرد که قصد ازدواج با من را دارد.

وی افزود: متهم شب حادثه با وعده یک دیدار کوتاه و ملاقاتی مختصر من را به خانه خود در تهران کشید و سپس از 11 شب تا هشت صبح فردا در خانه‌اش زندانی کرد و در نهایت مرا مورد تجاوز قرار داد.

وکیل این زن جوان عنوان کرد: بر اساس اظهارات موکلم این فوتسالیست با خوراندن یک نوشیدنی وی را بی‌هوش می‌کند و بعد از آن باعث می‌شود بکارت موکلم از بین برود.

این وکیل گفت: متهم بارها مطالب خلاف واقعی را مطرح کرد و مدعی شد که شاکی به عقد موقت وی درآمده اما دادگاه زمانی که از این فرد صیغه نامه کتبی درخواست کرد این فرد نتوانست ادعای خود را ثابت کند.

وکیل شاکی گفت: دادگاه تشکیل شد و سرانجام پس از شنیدن اظهارات موکلم و هم‌چنین دفاعیات متهم و وکیلش از وی اخذ دفاع آخر شد.

یک تحلیل

با بررسی اجمالی و گذار در صفحات روزنامه‌ها و هم‌چنین اخبار رسانه‌های مجازی، آن‌چه به چشم می‌خورد تحلیلها و اخبار گوناگون در رابطه به پرونده‌های تجاوز به عنف است که باعث بروز شوک روحی شدید به جامعه شده که هر روز مشخص می‌شود پرونده‌هایی بوده که تاکنون هیچ خبری از آنها نبوده است.

آن‌چه مشخص است، ریشه‌یابی و بررسی علل وقوع چنین جرایم وحشیانه و حیوانی است؛ امر مهمی که هیچ‌گاه در کشور ما و از سوی مسؤولین موردتوجه قرار نگرفته و همواره پس از وقوع جنایتهای جدید و هولناک، آنان کاسه چه کنم به دست گرفته و در اقدامی ضربتی به دنبال حل یک‌باره این معضل هستند.

در میان تحلیلهای گوناگون درباره علل وقوع چنین جنایتی (تجاوز به عنف)، دکتر علی نجفی توانا با رویکردی متفاوت و جالب به ریشه‌یابی این جرم پرداخته است.

این متخصص حقوق جزا و جرم‌شناسی و استاد دانشگاه، تجاوز به عنف را محصول یک اختلال شخصیتی و ناشی از دوران کودکی و نوجوانی مرتکب برشمرد و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی را از جمله مهم‌ترین عوامل آن عنوان کرد.

دکتر علی نجفی توانا در تحلیل جرم‌شناختی پدیده تجاوز به عنف با بیان مقدمه‌ای تصریح کرد: جرایم جنسی، عمدتاً ارتباط تنگاتنگی با شرایط سنی، فرهنگی و اقتصادی مرتکبان دارد؛ البته این نوع جرایم در بیشتر کشورهای جهان هست.

وی ادامه داد: تجاوزات جنسی و به‌طور مشخص، تجاوز به عنف از جمله جرایمی هستند که از دیرباز (زمانی که بشر زندگی جمعی خود را آغاز کرد) تا به امروز بوده و هم‌اکنون نیز در کشورها و جوامع باانگیزه‌های متفاوت تکرار می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: در واقع تجاوز جنسی، نوعی انحراف جنسی است که شخص به این دلیل که نمی‌تواند از راههای عادی و با ایجاد رابطه انسانی، مشروع و قانونمند نیازهای خود را برطرف کند، با دست آویختن به‌زور و جبر و خلاف میل طرف مقابل، به تمامیت جنسی وی تعرض می‌کند.

نجفی توانا گفت: تجاوز جنسی به‌عنوان یک بزه، معمولاً به گونه‌های گوناگون در قالب کودک‌آزاری از نوع آزار جنسی، زنای با محارم، سادیسم جنسی، پورنوگرافی و عورت‌نمایی انجام می‌شود و در دو حالت ماسوخیسم و یا سادیسم یعنی خود‌آزاری و دیگرآزاری خودنمایی می‌کند.

وی اظهار کرد: افرادی که دست به تجاوز جنسی می‌زنند، صرفاً کسانی نیستند که نمی‌توانند رابطه جنسی با جنس مخالف یا حتی با جنس موافق برقرار کنند، بلکه حتی در میان افرادی که دارای همسر و فرزند هستند، این نوع جرایم دیده می‌شود.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: مطالعه پرونده‌هایی که به‌صورت سریالی منجر به مرگ افراد می‌شود، در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی ایران، نشان‌دهنده این است که مهاجم پس از شناسایی قربانی در فرصتی مناسب ضمن تعرض جنسی، ایذا و اذیت و حتی ربایش قربانی، او را به قتل می‌رساند؛ بنابراین، در یک جمع‌بندی کلی، می‌توان گفت تجاوز جنسی محصول یک اختلال شخصیت و ناشی از دوران کودکی و نوجوانی فرد بوده و در واقع به‌نوعی در دوران رشد روانی وی یعنی دوران دهانی، دفعی، سالوس، نهفتگی و بلوغ در او پدید آمده است و در زمان جوانی و میان‌سالی خودنمایی می‌کند. نجفی توانا تصریح کرد: ما می‌توانیم درباره بسیاری از افراد که اقدام به تعرضات جنسی کرده‌اند چه به جنس مخالف و چه به جنس موافق پس از آسیب‌شناسی، اطلاعاتی جمع‌آوری کنیم که دقیقاً مؤید ریشه‌هایی است که گفته شد. نمونه بارز آن مجرمانی مانند بیجه، خفاش شب و افراد دیگری هستند که در دوران کودکی مورد تعرض قرارگرفته بودند. البته در میان تعرض‌کنندگان، گاهی پیدا می‌شوند افرادی که به دلیل خشونت‌ورزی نسبت به آنها از سوی والدین به‌ویژه مادر یا نامادری، کینه زنان را به دل‌گرفته و می‌کوشند با تعرض و تجاوز به زنان در دوران جوانی، این کینه را که در ضمیر ناخودآگاه آنان به‌صورت یک اهریمن پنهان وجود دارد، متجلی کنند و سپس با کشتن زنان، عطش پنهانی خود را خاموش و خود را ارضا کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه گاهی هم دیده‌شده که تحت عنوان عقاید و باورهای دینی و اعتقادی، اشخاصی مبادرت به تعرض جنسی و جسمی کرده و افراد را به قتل می‌رسانند که نمونه‌های آن در قتلهای زنجیره‌ای خراسان و جنوب کشور و در تهران خودنمایی کرده‌اند. البته لزوماً تعرضات جنسی منجر به قتل یا ضرب‌وجرح افراد نمی‌شود، بلکه گاهی تعرضات برای خاموش کردن عطش جنسی و در مواقعی با سرقت اشیای متعلق به قربانی ‌همراه است؛ جنایات باند باغ خرمالو در کرج نمونه بارزی از این دست است که چند نفر با هماهنگی یکدیگر، دختران و زنان را در تهران یا کرج می‌ربودند و به آن باغ معروف می‌بردند و در آنجا پس از گرفتن وسایلشان به آنها تجاوز کرده و بعد آنها را در خیابان یا جای خلوتی پیاده می‌کردند.

این وکیل دادگستری گفت: در همه این موارد، مطالعات نشان داده است که این اشخاص از شخصیت ثابت و متعادلی برخوردار نیستند. در رابطه با مرتکبان باغ خرمالو، از مطالعاتی که شخصاً با عده‌ای دیگر از روانشناسان و جرم‌شناسان روی این افراد انجام دادیم، این نتیجه به دست آمد که این افراد با این‌که خود متأهل بوده‌ و فرزند داشته‌اند، معمولاً از یک میل سیری‌ناپذیر تعرض به زنان برخوردار بوده‌اند و به‌نوعی با تعرض به زنان و دخترانی که عمدتاً افراد خانه‌دار و بهنجار بودند، عطش درونی خود را خاموش می‌کردند و جالب این‌که درباره زنان شوهردار با رفتاری متفاوت عمل می‌کردند که این را ناشی از باور خود می‌دانستند.

نجفی توانا ابراز عقیده کرد: متأسفانه، آمارها به‌ویژه در کشور ما با واقعیات هماهنگی ندارد، زیرا قربانیان این جرایم معمولاً تمایلی به شکایت ندارند. در مورد همان حادثه باغ خرمالو شاید از هفده تا بیست نفر که این اشخاص به تجاوز به آنها اقرار کرده بودند، چیزی نزدیک چهار تا پنج نفر آن‌هم بعد از دستگیری متهمان برای شکایت مراجعه کردند.

وی ادامه داد: البته آرام آرام دختران و زنان جامعه با توجه به اثرات مخرب اطلاع ندادن از این جرایم بیشتر با نیروهای انتظامی و قضایی مشارکت می‌کنند و بعد از وقوع حادثه، شمار افرادی که مایل به اعلام گزارش و جرم هستند رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در مجموع باید گفت تعرضات جنسی توسط افرادی انجام می‌شود که از لحاظ شخصیتی و روانی متعادل نیستند یا خود، قربانیان خشونت جنسی در دوران کودکی توسط افراد فامیل یا غریبه بوده‌اند یا این‌که مورد ضرب و شتم پدر و مادر قرار گرفته‌اند و از جنس مخالف کینه به دل دارند یا به دلیل آموزه‌ها یا آموزشهای اعتقادی و باورهایی که نادرست به آنها منتقل‌شده، با دید این‌که جامعه را از این مفاسد پاک کنند، دست به ارتکاب این جرایم می‌زنند.

نجفی توانا با یادآوری به حادثه خمینی‌شهر نیز یادآور شد: ما در حادثه خمینی‌شهر با یک تراژدی روبه‌رو بودیم. باید اینجا اعلام‌خطر کنم که این قبیل بزهکاران چون به‌صورت جمعی و باندی عمل می‌کنند، جرأت و جسارت ارتکاب چنین اعمالی را بیشتر به خود راه می‌دهند و این رخدادی است که معمولاً در کمتر جوامعی دیده می‌شود.

وی افزود: هرچند گاه دیده‌شده افرادی مسلح به میهمانیها حمله کرده و عده‌ای را کشته‌اند یا اموال آنها را به سرقت برده‌اند، اما به این شکل که عده‌ای جوان و میان‌سال با هماهنگی وارد یک محوطه‌ای بشوند، مردان را دستگیر کنند و به زنان تجاوز کنند، نشان‌دهنده جرأتی است که بزهکاران در کشور ما پیدا کرده‌اند و به‌این‌علت است که سیاست کیفری ما در برخورد با بزهکاران موفق نبوده و عوامل ارتکاب این اعمال را باید در مشکلات اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی جست‌وجو کرد و صرفاً با ابزار مجازات و سرکوب نمی‌توان با بزهکاری و نابهنجاری در کشور مبارزه کرد، زیرا اگر چنین بود با توجه به مجازات اشدی که تجاوز به عنف دارد؛ یعنی مجازات مرگ، باید کمتر افرادی جرأت می‌کردند دست به آدم‌ربایی و سپس تجاوز به نوامیس مردم بزنند.

وی گفت: باید با نگاهی علمی به آسیب‌شناسی وقوع این جرایم بپردازیم و صرفاً با ابزار مجازات به جنگ این نوع بزهکاری که ریشه در شخصیت و ضمیر ناخودآگاه افراد دارد، نرویم زیرا قطعاً بی‌نتیجه و بی‌اثر خواهد بود.

این حقوقدان توصیه کرد، به‌جای مجازات سریع این افراد، اکیپی از جرم‌شناسان، روانشناسان، روان‌کاوان و مددکاران اجتماعی بامطالعه دقیق این قبیل بزهکاران نه‌تنها در خمینی‌شهر بلکه در بیشتر نقاط کشور از جمله تهران نسبت به شناسایی شخصیت آنها و دریافت وجوه مشترک متجاوزان به عنف اقدام کنند و سپس با توجه به اطلاعات تحصیلی در قالب پیشگیریهای عمومی و اختصاصی و حمایت از بزه‌دیدگان بالقوه مثل زنان و دختران خانه‌دار، زنان و دخترانی که کار می‌کنند و زنان و دخترانی که مجبورند مسافرت بروند و در ترمینالها یا در داخل شهر قربانی تعرض این افراد بیمار شوند، در قالب یک سیاست جنایی تعریف‌شده نسبت به مبارزه با همه جرایم سازمان‌یافته اقدام شود.

نجفی توانا در پایان در گفت‌وگو اظهار کرد: وقوع تجاوز به عنف، آن‌هم به اشکالی که به‌تازگی می‌بینیم، در کشوری که اعتقادات دینی و مذهبی در آن از دیرباز وجود داشته، نشان می‌دهد که بزهکاران ما مرزهای عرفی بزهکاری را درنوردیده‌اند و از هیچ مجازاتی ترس ندارند. پس مجازات تنها راه چاره و درمان درد پدیده بزهکاری نیست و باید در جست‌وجوی راه معقول‌تری بود. منبع: فراسونیوز- تابناک

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *