فقط 10% کودکان متکدی جذب بهزیستی شدند

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۵


فقط 10% کودکان متکدی جذب بهزیستی شدند

شناسایی 600  کودک متکدی

فقط 10% کودکان متکدی جذب بهزیستی شدند

 

 

سیاوش شهریور؛ مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران درباره فعالیت ستاد مقابله با آسیبهای اجتماعی تهران، گفت: حول دستور مقام معظم رهبری برای مبارزه با 5 آسیب بزرگِ اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد و مناطق بحرانی کشور هفته گذشته پنجمین جلسه ستاد در استانداری تهران برگزار شد و طی آن‌هم دوستان ما در مسکن و شهرسازی درباره حاشیه‌نشینیِ استان تهران توضیحاتی ارائه و هم دکتر اسحاقی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب به‌عنوان نماینده این شورا در مورد وضعیت طلاق در کشور صحبت کردند.

وی افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری و در اولویت قرار داشتن مقابله با این آسیبها، مسؤولیت بر عهده دولت و شورای اجتماعی کشور به ریاستِ رییس جمهور محترم قرار داده‌شده و در همین راستا بر اساس ابلاغ وزیر محترم کشور، این ستاد در تمامی استانها تشکیل‌شده است. جلسات ما در استان تهران که نشستهایی عملیاتی و اجرایی است، مستمراً در حال تشکیل است و خوشبختانه اکنون یک اجماعی در میان مدیران کشوری در هر 3 قوه صورت گرفته است که همه این مجال را داشته باشند که بیایند و مداخله کنند و در حوزه مبارزه با این آسیبها تشریک‌مساعی کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران ادامه داد: البته در استان تهران خوشبختانه قبل از تشکیل ستاد، کارها با همین حجم و وسعت پیش می‌رفت. ما در حوزه جمع‌آوری معتادان متجاهر کار بزرگی کردیم و حدود 6 هزار معتاد را جمع‌آوری کردیم.

وی اظهار داشت: دراین میان عده‌ای از این متکدیان خارجی بودند که قرار شد؛ از کشور طرد وعده‌ای هم که شهرستانی بودند، مقرر شد؛ آنها نیز به شهرستانهای خود هدایت شوند. دراین میان هم کمیته امداد پای‌کار آمده و هم شهرداری تهران که با جدیت دراین امر مشارکت کرده است. دکتر قدیمی؛ مدیرعامل جدید سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز به‌واقع همکاری بسیار خوبی داشتند. ضمن اینکه اداره بهزیستی تهران نیز تشریک‌مساعی قابل‌تقدیری در حوزه کودکان داشته است.

شهریور با تاکید بر نقش و تأثیر بهزیستی در اجرای برنامه‌های ستاد گفت: معتقدم که باید به بهزیستی یک عنایت و کمک ویژه‌ای شود. بهزیستی استان تهران در حال حاضر هم از کمبود بودجه و هم از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد و به نظرم دراین مأموریت جدید برای مبارزه با آسیبهای اجتماعیِ کشور باید به سازمان بهزیستی توجه بیشتری و بهتری بشود؛ چراکه ما در طرح جمع‌آوریها، بیش از 600 کودک را شناسایی کردیم که بهزیستی با توان حداکثری خود فقط توانست 10 درصد؛ یعنی نزدیک به 60 نفر را جذب و به مراکز نگهداری کودکان منتقل کند؛ این نشان می‌دهد که نبود اعتبار و نیروی انسانی کافی، یک شکاف 90 درصدی را ایجاد کرده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران بیان کرد: اگر واقعاً قرار است؛ عزمی برای جمع‌آوری کودکان و مبارزه با تکدی‌گری آنها جزم بشود، دولت باید نگاهش را تا حدی در موردحمایت از بهزیستی تغییر بدهد. هرچند خوشبختانه سال گذشته اداره مدیریت برنامه‌ریزی استان تهران با کمک خود به بهزیستی استان، بخشی از مشکلات را حل کرد، این شکاف اما همچنان عجیب و نیازمند است که مجلس و دولت به این سازمان عنایت بیشتری داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که از میان این 5 آسیب کدام‌یک شرایط بدتری دارد یا به‌نوعی فوریت بیشتری برای مقابله آن نیاز است؟ گفت: من معتقدم که ما نمی‌توانیم آسیبها را از هم تفکیک و متمایز کنیم. توجه داشته باشید؛ وقتی می‌گوییم حاشیه‌نشینی؛ این آسیب درواقع خود، از نبود توسعه متوازن ملی، نبود کار و شغل و سایر مؤلفه‌های زنجیره‌ای که دست‌به‌دست هم داده‌اند، ایجاد و نهایتاً منجر به این شده است که یک خانواده‌ای را مجبور به سکنا گزیدن در حاشیه یک شهر می‌کند. شهریور افزود: حال این حاشیه‌نشینی می‌تواند؛ فرزندان این خانواده را به سمت اعتیاد بکشاند و در ادامه اعتیاد خود، می‌تواند عامل طلاق و عصیانگری باشد. ازاین‌رو معتقدم هر 5 آسیب باید در اولویت باشند، ولی به‌عنوان مدیرکل اجتماعی به نظر بحث طلاق بسیار جدی است. طلاق ازآنجاکه با بنیاد خانواده در ارتباط است ما را ملزم می‌کند که هوش و حواسمان را بیشتر معطوف به استحکام خانواده کنیم و اگر این مهم صورت بگیرد و خانواده استحکام و قوام داشته باشد، قطعاً سایر آسیبها در کشور کاهش خواهد یافت.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در ادامه گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم با عمق بخشیدن به رسالت خود، نه‌فقط به انعکاس آسیبها که به دلایل بروز این آسیبها در کشور بپردازند. به نظرم شایسته است که رسانه‌ها هم روی ناامیدی و روی افسردگی ملی کار کنند که چرا افسردگی جامعه را در برگرفته است؟ چرا خشونت در حال حاضر وضع اسف‌باری دارد و در حال رشد در سراسر کشور است؟ همچنین به دلایل بروز طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و…پرداخته شود. شهریور با تاکید بر نقش آحاد مردم در مبارزه با آسیبهای اجتماعی، اظهار داشت: تا زمانی که بذل و بخششهای بی‌مورد مردم باشد، تکدی‌گری هم رشد پیدا می‌کند.

وقتی سر چهارراه مردم به متکدی پول می‌دهند، بالطبع تعداد آنها هم روز بروز بیشتر می‌شود. پس در گام اول اگر مردم در جهت کمک به دولت برای مقابله با آسیبهای اجتماعی پولی به متکدیان ندهند، خودبه‌خود آنها هم چهارراهها را‌‌ رها می‌کنند. وی اضافه کرد: از طرفی معتقدم برای مداخله در آسیبها و مبارزه با آن در کشور همه اقشار و طبقات اجتماعی اعم از نخبگان فرهنگی، اجتماعی، روحانیون، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، مدیران دولتی، بخش خصوصی، ان جی اوها و… باید به یکدیگر کمک کنیم تا قدم‌به‌قدم در راستای رفع این آسیبها موفق شویم. موفقیتی که ثمره آن را که سلامت اجتماعی است، آحاد مردم خواهند چید.

منبع: ایلنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *