فرهنگ صحیح آپارتمان‌نشینی از منظر اسلام (قسمت 7 و پایانی)

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵


فرهنگ صحیح آپارتمان‌نشینی از منظر اسلام (قسمت 7 و پایانی)

فرهنگ صحیح آپارتماننشینی از منظر اسلام (قسمت 7 و پایانی)

 

 

 

معضلات و آسیبهای آپارتماننشینی از جمله مسائلی است که انسانهای زیادی را درگیر خود کرده و مشکلاتی را برای آنها پیش آورده است. از اینرو باید از متون اسلامی برای حل آنها راهکارهایی عملیاتی ارائه کرد. به گفته آقای قرائتی اسلام نظرات فراوانی درباره مسکن دارد که مهمترین آنها عبارتاند از: «انتخاب مکان»، «با چه پولی خانه بسازیم»، «مساحت خانه چقدر باشد»، «مقدار زیربنا چقدر باشد»، «دیوارکشی و اهمیت آن»، «جای دستشویی و حمام و اتاقخواب کجا باشد»، «سفیدکاری و گچبری»، «ارتفاع سقف از زمین»، «تجملات خانه»، «خریدوفروش خانه»، «خانهسازی برای دیگران اعم از فرزندان و خویشان و در بیابان برای کاروانسراها و مسافرین»، «اجاره دادن خانه»، «اشراف داشتن بر منزل دیگران»، «ناودان خانهها»، «دولت و خانهسازی»، «محکم سازی خانه»، «خانه مسؤولین مملکتی باید چگونه باشد»، «آپارتمان»، «امنیت در خانه و محدوده آن»، «محل نماز در خانه» و بالاخره «خانه ابدی».

  اساسنامه آپارتماننشینی

  1. از آنجا که آپارتمان محل سکونت افراد است و تمام اتفاقات و مراحل مختلف زندگی اعضای خانواده در همین محل شکل می‌گیرد، بهتر است که همه افراد برای ایجاد آرامش و آسایش بیشتر و در عین حال حفظ و ارتقای موقعیت اجتماعی و خانوادگی خود با قوانین اجتماعی مربوط به آپارتمان‌نشینی آشنایی کامل داشته باشند و در انجام و رعایت کامل آن بکوشند.
  2. نکاتی که در اینجا یادآور می‌شویم گوشه‌ای از قوانین اجتماعی آپارتمان‌نشینی است. اگر این قوانین اجرا شوند بیشتر مشکلات و سختیهای مجتمع نشینی حل می‌شود و تا حدودی آرامش و آسایش خانه‌های قدیمی را به ارمغان می‌آورد.
  3. لازم است بپذیریم که آپارتمان ملک شخصی ما نیست و به نسبت واحدهای موجود در مجتمع دارای شریک هستیم.
  4. ما تنها به میزان مالکیتی که در آن مجتمع داریم حق دخالت در امور و ارائه نظر داریم.
  5. بهتر است از همان ابتدای اقامت از کلیه حقوق خود در آپارتمان مطلع شویم. محل پارک اتومبیل و انباری خود را طبق سند شناسایی کنیم و از اشغال پارکینگ و انباری دیگران به هر دلیلی بپرهیز کنم.
  6. مکانهای عمومی آپارتمان مختص ما نیست و دیگران هم به همان نسبت حق استفاده دارند و هیچ‌کس حق تصرف مکانهای عمومی را بدون رضایت و اجازه کامل سایر شرکا ندارد.
  7. گذاشتن کفش یا وسایل شخصی مانند گلدان، تابلو و غیره در راهروی آپارتمان و محل گذر سایر همسایه‌ها ممنوع است.
  8. صحبت کردن در راه‌پله‌ها یا از پنجره آپارتمان خلاف ادب و نزاکت است.
  9. ریختن آشغال در راه‌پله، حیاط و پارکینگ آپارتمان جایز نیست.
  10. هرگونه تغییر در نما و شکل ظاهری آپارتمان، ولو اینکه با هزینه خودتان باشد، باید با نظر سایر مالکین صورت پذیرد.
  11. پیش از برگزاری میهمانی و مراسمی که تا دیروقت طول می‌کشد و رفت‌وآمد و سروصدا افزایش می‌یابد باید تک‌تک همسایه‌ها را در جریان گذاشت و از آنها اجازه گرفت. در چنین مواقعی که همسایه شما را در جریان می‌گذارد و اجازه می‌گیرد بهتر است با روی خوش با او نهایت همکاری را داشته باشید.
  12. زمانی که قصد پختن غذا، نذری یا هر استفاده دیگری از آب، گاز و برق عمومی را دارید علاوه بر مسؤولین ساختمان باید از تک‌تک همسایه‌ها اجازه بگیرید.
  13. اگر ناگزیر شدید از پارکینگ همسایگان استفاده کنید، از قبل با آنان هماهنگ نمایید و بدون اجازه اتومبیلی در پارکینگ دیگران پارک نکنید.
  14. در اوقات استراحت مانند ساعات پایانی شب، ظهرها و روزهای تعطیل از بازی بچه‌ها در پارکینگ و حیاط آپارتمان که منجر به آلودگی صوتی می‌شود جلوگیری کنید. در این زمانها صحبت کردن با صدای بلند در فضای آپارتمان خلاف ادب است.
  15. جابه‌جا کردن میز و صندلی یا هر وسیله دیگر و ضربه زدن به دیوارها موجب می‌شود تا همسایه‌های شما مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. حتی‌الامکان از این کارها جلوگیری کنید یا در زمان مناسبی نسبت به انجام آن اقدام کنید.
  16. گذشت، همکاری و همراهی با همسایگان از بایسته‌های اساسی آپارتمان‌نشینی است.
  17. از امکانات رفاهی و عمومی آپارتمان به نحو احسن و با دقت استفاده کنید.
  18. از قوانین آپارتمان که به تصویب ساکنین و مسؤولین رسیده است، پیروی کنید.
  19. شارژ و هزینه‌های ماهیانه خود را به‌موقع پرداخت کنید.
  20. نظافت آپارتمان را رعایت کنید.
  21. با همسایگان دعوا و جر و بحث نکنید.
  22. به اموال همسایگان خسارت وارد نکنید.
  23. بدون اجازه به وسایل دیگران دست نزنید و آنها را جابه‌جا نکنید، حتی اگر در مکان عمومی باشد.
  24. به همسایگان امر و نهی نکنید؛ آنها هم به اندازه شما از آن آپارتمان سهم دارند. اگر هم سهمشان کم‌تر باشد بازهم حق امر و نهی به آنها را ندارید.
  25. پشت سر همسایه‌ای غیبت نکنید و مسائل شخصی آنها را برای دیگر همسایگان بازگو نکنید.
  26. همیشه در جلسات عمومی آپارتمان شرکت کنید و هنگام حل مشکلات ساختمان عصبانی نشوید و جر و بحث و توهین نکنید.
  27. صدای دعوا و جر و بحث خانوادگی شما ممکن است به بیرون از واحدتان منتقل شود و به گوش همسایگان برسد که تأثیر بسزایی در آبرو و شخصیت خانوادگی شما خواهد داشت.
  28. از همسایه‌ها انتظار بی‌مورد و بیش از اندازه نداشته باشید.
  29. اوقات استراحت سراغ همسایه‌ها نروید.
  30. از ارائه اطلاعات خصوصی همسایگان به غریبه‌ها و افراد بیگانه خودداری کنید.
  31. هنگام ورود خروج، در اصلی ساختمان را ببندید.
  32. در مصرف انرژی عمومی آپارتمان صرفه‌جویی کنید.
  33. تمامی همسایگان حق این را دارند که کلید قفلهای تمام مکانهای عمومی از قبیل پشت‌بام، حیاط عمومی و موتورخانه و غیره را داشته باشند.
  34. نگهبان و سرایدار ساختمان باید به یک‌میزان به اعضای ساختمان سرویس‌دهی کند.
  35. هرگونه خرابی را باید فوراً به مسؤول ساختمان اطلاع داد یا با هماهنگی او نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.
  36. نکاتی در مورد مسؤولین ساختمان (مدیر یا هیأت مدیره)
  37. برای انجام بهتر کارهای آپارتمان و رفع مشکلات و نواقص و هماهنگی بین ساکنین، بهتر است که همسایگان از بین خود مسؤول یا مسؤولینی را انتخاب کنند تا در اداره امور ساختمان فعالیت نمایند و قوانینی ایجاد نمایند و نظم و انضباط به وجود آورند.
  38. مسؤول و مسؤولین ساختمان بهتر است توسط مالکین آپارتمان برای مدت مشخصی تعیین شوند و بعد از اتمام دوره یا مجدداً کاندید و انتخاب می‌شوند یا اینکه جای خود را به همسایگان دیگری می‌دهند. زمان مناسب به سلیقه و تعداد شرکا بستگی دارد اما عرف، بین یک تا دو سال برای هر گروه است.
  39. مسؤولین نباید علایق و سلایق شخصی خود را به اجبار به سایرین تحمیل کنند.
  40. تمام هزینه‌های ساختمان باید توسط مسؤولین انجام بگیرد و در پایان هر ماه بیلان ماهانه که متشکل از تمام ریز پرداختهاست، با محاسبه کل و سهم هر واحد در تابلو اعلانات نصب گردد.
  41. مسؤولین باید مبلغ شارژ ماهانه را در جلسه‌ای عمومی در حضور کلیه شرکا به‌گونه‌ای تعیین کنند که به مستأجرین آپارتمان اجحاف نشود؛ به‌عبارت‌دیگر مستأجر نباید مبلغ اضافی برای پس‌انداز ساختمان پرداخت کند، چراکه او وظیفه‌ای در قبال پرداخت هزینه‌های عمومی و استهلاک چندساله آپارتمان ندارد و لازم است که مسؤولین به این نکته توجه کنند تا ناخواسته زیر دین مستأجران قرار نگیرند.
  42. مسؤولین وظیفه دارند مشکلات و نواقص آپارتمان را پیگیری کرده، در رفع آن تلاش کنند.
  43. اگر مسؤول ساختمان یک نفر است باید در زمان غیاب خود جانشین تعیین کند و تمام امور را به دست او بسپارد.
  44. مسؤولین ساختمان حق دخالت در مسائل شخصی افراد را به‌هیچ ‌عنوان ندارند.
  45. مسؤولین حق قضاوت و تصمیم‌گیری در اختلاف عقیده و نزاع سایر همسایه‌ها ندارند. این کار باید از طریق مراجع قضایی صورت پذیرد.
  46. سایر همسایگان مکلف‌اند به قوانین صادره از سوی مسؤولین احترام بگذارند و نهایت همکاری را با آنها داشته باشند.
  47. مدیران ساختمان نباید به‌گونه‌ای رفتار کنند که سایر همسایه‌ها احساس کنند آنها خود را برتر و ارشد می‌دانند. همسایه‌ها نیز باید قدر زحمات و دلسوزیهای مسؤولین را بدانند و به آنها احترام بگذارند. منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *