فرانسه: کره شمالی خلع سلاح هسته‌ ای را آغاز کند

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶


فرانسه: کره شمالی خلع سلاح هسته‌ ای را آغاز کند

فرانسه در واکنش به آزمایش جدید موشک بالستیک توسط کره شمالی اعلام کرد: پیونگ یانگ روند خلع سلاح هسته ای و کنارگذاشتن برنامه موشک های بالستیک را آغاز کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، «رومن نادال» (Romain Nadal) سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای که می توان از آن به عنوان اولین موضع‌ گیری این کشور پس از روی کارآمدن «امانوئل ماکرون» نام بُرد، اعلام کرد: پاریس از پیونگ یانگ می‌ خواهد تا هرچه سریع‌ تر از قوانین بین‌ المللی پیروی کرده و روند خلع سلاح هسته‌ ای و کنارگذاشتن برنامه موشک‌ های بالستیک را به صورت کامل، غیر قابل بازگشت و قابل راستی آزمائی آغاز کند. در ادامه این بیانیه، آزمایش کره شمالی به عنوان «تهدید جدی برای امنیت جهان» عنوان شده است. شایان ذکر است، در هفته های گذشته و همزمان با اعلام خبر اعزام ناوگروه آمریکایی «کارل وینسون» به بخش غربی اقیانوس آرام در  مجاورت شبه جزیره کره، رسانه دولتی کره شمالی به واشنگتن هشدار داد که پیونگ یانگ در صورت مشاهده هرگونه نشانه ای دال بر تجاوز آمریکا، این کشور را هدف حمله اتمی خود قرار خواهد داد. کره شمالی اوایل اسفند ماه سال گذشته نیز با شلیک چند فروند موشک بالستیک به آزمایش موشکی جدیدی اقدام کرده بود. شورای اروپا نیز دوشنبه ۹ اسفندماه سال پیش با انتشار بیانیه ای از تصمیم خود برای تمدید و وضع برخی تحریم ها علیه کره شمالی بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ خبر داد. در متن این بیانیه آمده بود: امروز در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۶، این شورا با اتخاذ برخی تدابیر قانونی به وضع تحریم های سخت گیرانه تری علیه کره شمالی پرداخته است. تحریم های اعمالی اتحادیه اروپا به محدودیت های بیشتری علاوه بر قطعنامه ۲۳۲۱ شورای امنیت مصوب ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۶ می پردازد.

در این راستا، خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) نهم سپتامبر سال گذشته میلادی اعلام کرده بود: آزمایش کره شمالی اجازه دستیابی به پتانسیل توان هسته ای و ویژگی های یک کلاهک هسته ای استاندارد که از توان نصب بر موشک های راهبردی بالستیک برخوردار باشد را به این کشور داده است.

اعلام این خبر باعث شد تا موجی از انتقادها علیه «پیونگ یانگ» آغاز و غرب به سرکردگی آمریکا وضع تحریم هایی را علیه کره شمالی در دستور کار خود قرار دهد. این در حالی است که مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته ای کره شمالی در سال ۲۰۰۹ با کارشکنی های متعدد آمریکا به شکست انجامید. کره شمالی بارها اعلام کرده است که برنامه موشکی و هسته ای این کشور، به منظور مقابله با تهدیدات آمریکا و متحدانش علیه «پیونگ یانگ» است.  منبع: خبرگزاری مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *