فاتحه خوانی بر شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتخاب مجدد عربستان و قطر

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۱ آبان ۱۳۹۵


فاتحه خوانی بر شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتخاب مجدد عربستان و قطر

727618336

عربستان سعودی که در حال حاضر یکی از پادشاهیهای مطلقه و خودکامه در دنیا بهحساب میآید و درعینحال مشغول کشتار شهروندان غیرنظامی در یمن است، یدی طولی در نقض حقوق بشر و حقوق زنان داشته و سیستماتیک از گروههای تروریستی نظیر داعش و القاعده حمایت سیاسی و مالی دارد، مجدداً بهعنوان عضوی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزیده شد.

دنیای حقوق به نقل از «تابناک»؛ ایالات‌متحده که پیش‌ازاین انتخاب، از عربستان سعودی به‌عنوان عضوی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد استقبال کرده بود، روز جمعه 7/8/1395 نیز این اتفاق را موردتوجه قرارداد و تأکید کرد، دو کشور از هم‌پیمانان نزدیک به هم هستند.

این در حالی است که عربستان سعودی از موقعیت خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به‌عنوان ابزاری برای سرپوش گذاشتن بر فعالیتهای ضد حقوق بشری استفاده می‌کند. نمونه بارزی از این موضوع این است که به همراه متحدان غربی خود و با استفاده از این وضعیت در شورای حقوق بشر، عربستان از تحقیق و تفحص و بازرسی حقوق بشری برای تحقیق در مورد جنایات عربستان در یمن جلوگیری کرد.

در همین حال از مدتها قبل، نهادهای حقوق بشری غربی ازجمله دیدبان حقوق بشر، کمپینهای مختلفی برای جلوگیری از انتخاب مجدد روسیه به‌عنوان عضو این شورا به راه انداخته بودند. این کمپینها حملات هوایی روسیه به همراه ارتش سوریه به حلب را بهانه‌ای برای خارج کردن روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار داده بودند.

فاتحه‌خوانی بر شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتخاب مجدد عربستان و قطر

این در حالی است که عربستان سعودی اکنون برای چندین سال است که از گروههای تروریستی در سوریه حمایت جدی و دامنه‌داری می‌کند. این کشور با ساختار پادشاهی مطلقه و ایدئولوژی وهابی خود ـ که بسیار نزدیک به طرز تفکر القاعده و داعش است ـ میلیونها دلار برای تغذیه مالی برنامه CIA برای ارسال سلاح و کمک نظامی و آموزشی به مخالفان دولت در سوریه صرف کرده است؛ گروههایی که بیشتر آنها به‌تدریج به القاعده یا گروههای وابسته به آن پیوستند.

اسناد سری بسیاری که از گزارشهای پارلمان اروپا و دولت ایالات‌متحده بیرون آمده است، به‌خوبی نشان می‌دهد که عربستان سعودی حمایتهای مالی حساسی از القاعده، طالبان و سایر گروههای مشابه تروریستی داشته است. نکته جالب اینکه این اسناد نشان می‌دهد، دولت قطر نیز در کنار عربستان سعودی، کمکهای مالی به این گروهها داشته و قطر نیز توانست جایگاه خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ابقا کند.

البته بسیاری از نهادهای حقوق بشری غربی که تلاش زیادی برای بیرون راندن روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد داشته‌اند، تلاشهایی نیز در همین راستا برای انتقاد از عربستان و قطر کردند؛ اما واقعیت آن است که این تلاشها همگی کم سر و صداتر بود و اغلب هیچ حمایتی از سوی دولتهای غربی متحد عربستان و قطر به خود ندید.

در ماه ژوئن سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر درخواست کردند که عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل به حالت تعلیق درآید و اشاره کردند که این کشور، سیستماتیک و فاحش به نقض حقوق بشر در داخل و خارج می‌پردازد.

ریچارد بنت، رئیس اداره سازمان عفو بین‌الملل در سازمان ملل متحد در آن زمان نوشت: اعتبار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخطر است. وی بیان کرد، وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی از زمان پیوستن این کشور به شورا وخیم‌تر شده و ائتلاف تحت رهبری این کشور در یمن شدیداً مشغول کشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان است.

این در حالی است که ایالات‌متحده آمریکا و انگلستان حمایتهای نظامی و تسلیحاتی فوق‌العاده‌ای از عربستان در جنگ یمن می‌کنند و تاکنون بالغ‌بر 115 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان فروخته و پشتیبانی لجستیک و اطلاعاتی نیز از این کشور به عمل می‌آورند. تا جایی که به گفته تحلیلگران، بدون حمایت آمریکا و غرب، عربستان هرگز نمی‌توانست به جنگ یمن ادامه دهد. بااین‌همه، انگلستان به حمایت خود از باقی ماندن عربستان در شورای حقوق بشر ادامه داد.

وقتی عربستان سعودی در سپتامبر 2015 به‌عنوان ریاست موقت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزیده شد، تنها یک روز از اعلام حکم اعدام فعال سیاسی هفده‌ساله شیعه در این کشور می‌گذشت.

البته این داستان برای اولین بار نیست که تکرار می‌شود و در زمان جورج بوش نیز ایالات‌متحده به خاطر انتقادات شدید این شورا از نقض فاحش حقوق بشر توسط متحد اصلی‌اش در خاورمیانه یعنی رژیم اسرائیل، این شورا را بایکوت کرد؛ اقدامی که بعداً باراک اوباما آن را برای به دست آوردن جایگاه مجدد در شورا ملغی کرد. این‌همه به‌خوبی نشان می‌دهد که وضعیت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد چگونه است و گرایشهای سیاسی و سیاست قدرت در این شورا تا چه حد دخالت دارد. چنین شواهدی بیش از همیشه پوچ بودن ادعاها و گزارشهای حقوق بشری سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد. منبع: تابناک

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *