عوامل اصلی طلاق و تک‌فرزندی

دسته: حقوق خانواده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۵


عوامل اصلی طلاق و تک‌فرزندی

عوامل اصلی طلاق و تکفرزندی

مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به اینکه در طی چند دهه گذشته نهاد خانواده تغییرات چشمگیری داشته است گفت: فقر و نابرابری تنها عوامل تأثیرگذار در طلاق نیستند.

روزبه کردونی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در طی چند دهه گذشته نهاد خانواده تغییرات چشمگیری داشته است تأکید کرد: شناخت تغییرات نگرشی در خانواده ایرانی، گامی است در جهت شناخت جامعه و وقوع تغییرات ساختاری در آن و بدین منظور بررسی و ارزیابی روند تحولات نهاد خانواده می‌تواند به درک دقیق و صحیح مسائل اجتماعی و صدور راهکارهای مناسب و عملی از سوی سیاست‌گذاران منجر شود.

وی در ادامه توضیح داد: بر این اساس مطالعه شاخصهای ازدواج و طلاق در کشور بر اساس آمار و اطلاعات منتشرشده در سازمان ثبت‌احوال کشور در دستور کار دفتر امورآسیبهای اجتماعی قرار گرفت.

کردونی در ادامه گفت: نسبت طلاق به ازدواج در طی دو دهه گذشته روند رو به رشدی را داشته است. عده‌ای از متخصصین در تبیین طلاق محرومیت اقتصادی را یک عامل اصلی و مهم می‌دانند با این استدلال که محرومیت اقتصادی تعاملات مثبت زوجین را کاهش می‌دهد و آنها را به‌سوی طلاق سوق می‌دهد.

استانهای با بیشترین درآمد سرانه بیشترین نسبت طلاق به ازدواج رادارند

به گفته وی این در حالی است که بر اساس مطالعات انجام‌شده در دفتر امورآسیبهای اجتماعی، استانهایی چون تهران، البرز و اصفهان که بیشترین درآمد سرانه را به خود اختصاص داده‌اند، با بالاترین نرخ طلاق مواجه هستند. درواقع استانهایی که بیشترین درآمد سرانه رادارند، بیشترین نسبت طلاق به ازدواج را دارا هستند.

این مسئول در وزارت رفاه گفت: همچنین استانهایی که بیشترین درصد جمعیت زیرخط فقر شهری و روستایی را در خود جای‌داده‌اند و به عبارتی فقیرترین استانهای کشور محسوب می‌شوند مانند سیستان و بلوچستان، ایلام با کمترین نسبت طلاق به ازدواج در کشور مواجه هستند.(درواقع در 40 درصد موارد استانهایی که کمترین نسبت طلاق به ازدواج را دارا هستند، بیشترین درصد جمعیت زیرخط فقر را در خود اختصاص داده‌اند.)

مشکلات اقتصادی تنها متغیر اثرگذار در طلاق نیست

وی اظهار داشت: نکته جالب‌توجه دیگر آن است که استانهایی که ازنظر شاخص رفاه سن بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند، بیشترین نسبت طلاق را دارا هستند. این شواهد آماری بیانگر آن است که مشکلات اقتصادی اعم از فقر و نابرابری نمی‌تواند تنها متغیر اثرگذار در مسائل مربوط به طلاق باشد.

کردونی در ادامه توضیح داد: همچنین بررسی مطالعات آماری در خصوص وقوع ازدواج نشان می‌دهد استانهایی که شاهد کمترین نرخ ازدواج در کشور هستند مانند استان تهران، البرز و اصفهان که از بیشترین درآمد سرانه در کشور برخوردار هستند. به‌علاوه استانهایی که بالاترین رتبه را در شاخص رفاه سن دارند پایین‌ترین نرخ ازدواج را به خود اختصاص داده‌اند. به‌عبارت‌دیگر بر اساس این شواهد آماری، این فرضیه که صرف مشکلات اقتصادی و فقر و نابرابری عامل اصلی در وقوع طلاق است، در معرض شبهه و تردید قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امورآسیبهای اجتماعی وزارت رفاه همچنین در مورد گرایش به فرزند آوری در خانواده‌ها نیز عنوان کرد: در حال حاضر کاهش گرایش به فرزند آوری و تمایل به تک‌فرزندی به فهرست مسائل اجتماعی کشور پیوسته است که نیازمند بررسیهای دقیق و اتخاذ راه‌حلهای نوین است.

رشد بالای 13 درصدی خانوارهای تکفرزندی در کشور

به گفته وی، مطالعات صورت گرفته حکایت از این مهم دارد که با توجه به اینکه درصد جمعیت زیرخط فقر در استانهای کشور روند متفاوتی را داشته است، در بین تمامی استانهای کشور شاهد رشد بالای 13 درصد خانوارهای تک‌فرزندی هستیم.

بیشترین خانوادههای تکفرزند در استانهایی با شاخص رفاه بالا

کردونی افزود: همچنین بیشترین توزیع خانوارهای تک‌فرزند در کشور در بین استانهایی جای دارد که از کمترین درصد جمعیت زیرخط فقر برخوردار هستند و نیز استانهایی که از بالاترین رتبه شاخص رفاه سن برخوردار است.

کمترین طلاق و کمترین خانوارهای تک‌فرزند در ایلام و سیستان و بلوچستان

کردونی ادامه داد: همچنین طبق بررسیهای انجام‌شده در استانهایی مانند تهران، البرز، گیلان و مازندران که استانهایی با بالاترین نسبت طلاق به ازدواج در کشور محسوب می‌شوند، نسبت خانوارهای تک‌فرزند به‌کل خانوارها در این استانها قابل‌ملاحظه است و استانهایی چون ایلام و سیستان و بلوچستان که رتبه اول و دوم را در پایین‌ترین نسبت طلاق به ازدواج در کشور به خود اختصاص داده‌اند، کمترین نسبت خانوارهای تک‌فرزند را دارا هستند.

وی گفت: درواقع شاید این «هم‌تغییری» بین تک‌فرزندی و نسبت طلاق در استانهای کشور به این مهم اشاره داشته باشد که سبک زندگی و تغییرات نگرشی برنهاد خانواده اثرگذار است. «منظور از سبک زندگی، الگوی ذهنی و رفتاری پذیرفته‌شده توسط افراد جامعه است. این الگو چنان حائز اهمیت است که می‌تواند به‌تدریج در مناسبات و تعاملات اجتماعی تقویت شود تا جایی که آن رفتار یا مجموعه‌ای از رفتارها در زندگی فرهنگی به‌گونه‌ای مورد استقبال واقع شود که بتوان آن را هنجار اجتماعی غالب نامید.»

مدیرکل دفتر امورآسیبهای وزارت رفاه در پایان اظهار داشت: درمجموع باید به این نکته تأکید داشت که لزوماً رفع فقر و کاهش مشکلات اقتصادی و افزایش سطح رفاه سن عامل اثرگذاری قطعی بر کاهش طلاق، افزایش ازدواج و همچنین افزایش باروری و تشویق زوجهای ایرانی به فرزند آوری نمی‌تواند باشد.

منبع: خبرگزاری مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *