عواقب سپردن کار به افراد غیر متخصص

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶


عواقب سپردن کار به افراد غیر متخصص

پرسش و پاسخ حقوقی

 

عواقب سپردن کار به افراد غیر متخصص

پرسش: شخص مهندسی هزینه نظام مهندسی ساختمانی را که بدون پروانه ساخته بودم از من گرفت و رسید داد ولی تاکنون برای نقشه نظام مهندسی هیچ اقدامی ننموده و بعدا فهمیدم که خودش دلال این کار است و کننده کار مهندسی دیگر است تا کنون یک سال از این موضوع گذشته و هر بار دروغی به من می گوید. ایا این مورد مصداق کلاهبرداری و تحصیل مال از این طریق است؟

پاسخ: شما با علم به اینکه در ساخت ساختمان مرتکب خلاف شده اید اقدام به دادن مبالغی در جهت دور زدن قانون به جای طی مراحل قانونی نموده اید. چه اینکه در صورت وجود تخلف در ساخت می بایست از طریق مجاری قانونی سعی در رفع مشکل نمایید و از این جهت خود نیز دارای مسئولیت می باشید. علی ای حال این امر نباید مانع اقدام قانونی شما علیه گیرنده وجه آن هم به طریق ناروا باشد.

عسر و حرج در استفاده از مغازه

پرسش: بنده مغازه ایی رو اجاره کردم که در آن خیابان پیاده رو ندارد و خیابون و پیاده رو با هم محسوب میشه و در کنار مغازه من به فاصله200 متری بیمارستانی هستش که به تناسب آن اکثر ماشین ها جلوی درب مغازه پارک میکنن و دیگر هیچ مشتری نمی تواندوارد مغازه شود ایا من میتونم به اصلاح مقداری از جلوی مغازه را تابلو یا تابلویی بگذاریم تنها به اندازه عرض مغازه که ماشین ها پارک نکن و از نظر شهرداری منعی برای ان وجود ندارد؟چون با توجه به اینکه کل روز ماشین پارک میکند هیچگونه مشتری با دیدن و بسته بودن ورودی مغازه نمی توانند داخل مغازه شوند.از نظر قانونی بنده اجازه گذاشتن تابلو در حد چند سانت جلومغازه دارم یا خیر و راه حل استاتید چه می باشد؟ممنون از پاسخگویتان

پاسخ: شخصاً نمی توانید این اقدام را انجام دهید، اما از طریق اعلام به شهرداری و راهور ناجا و نیز درخواست از این نهادها این امکان وجود دارد تا در مقابل مغازه مورد نظر اجسامی مانند گلدان و یا میله توسط مراجع ذی صلاح مربوطه نصب گردد تا از این طریق مشکلتان حل شود.

در هنگام معامله تمام اسناد مربوطه را شخصا چک کنید

پرسش: یک خونه معامله کردم که در قولنامه خط تلفن این خونه ذکر شده و در محضر با دست خط نوشته شد که قبض تلفن توسط فروشنده پرداخت و به نام خریدار زده بشه . ولی الان مشخص شده خط تلفن مذکور به نام شخصی بوده که الان فوت شده . شرکت مخابرات گفته باید وراث بیان همگی امضاء کنن . در حال حاضر دسترسی به فروشنده هست ولی به وراث نیست . اگه میشه راه حلی برای به نام زدن این خط تلفن بفرمائید و راهنمایی کنید. متشکرم .

پاسخ: از ظاهر پرسش بر می آید فروشنده مالکیتی نسبت به خط تلفن نداشته است،در این فرض امکان الزام وی به انتقال وجود ندارد چراکه وی مالکیتی ندارد.

از طرفی امکان الزام ورثه نیز مقدور نیست چراکه رابطه قراردادی با شما نداشته اند مگر اینکه انتقال دهنده به نمایندگی از مالک اصلی اقدام به انتقال نموده باشد.

در صورتیکه ورثه با انتقال صورت گرفته موافق باشند،می توانند با ارائه گواهی حصر وراثت به مخابرات اقدامات مربوطه را انجام دهند. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۱۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *