علل ماندگاری صنایع قدیمی

دسته: حقوق کار
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵


علل ماندگاری صنایع قدیمی

دنیای حقوق: ۹۵ درصد تکنولوژی استفاده‌شده در صنایع کشورمان از نوع صنایع موج دوم است و به‌طور منطقی نباید این صنایع قادر به رقابت با صنایع دارای موج سوم و چهارم فناوری باشند اما راز ماندگاری این صنایع چیست؟
مهم‌ترین عامل ادامه حیات صنایع دارای فناوری قدیمی و از رده خارج در کشورمان پرداخت ٣١میلیارد دلار یارانه انرژی به اقتصاد ایران است. این در حالی است که هر هزار مترمکعب گاز کمی بیش از 6 بشکه نفت خام ارزش حرارتی دارد و بر این اساس اگر گاز مصرفی در صنعت بر اساس ارزش حرارتی نفت محاسبه شود، روزانه معادل 900 هزار بشکه ارزش حرارتی نفت در صنعت ایران، انرژی مصرف می‌شود. از سوی دیگر متوسط قیمت فروش کنونی انرژی در ایران به ازای یک بشکه نفت 15 دلار است که تا قبل از سقوط قیمت نفت، ارزش آن 110 دلار بوده و به ازای یک بشکه مصرف انرژی در بخش صنایع ایران 95 دلار یارانه پرداخت می‌شده و رقم یارانه پرداختی سالانه به صنعت به 31 میلیارد دلار می‌رسید. باوجوداین صنایع کشور انرژی‌ای به ارزش یک بشکه 110 دلاری را باقیمت 15 دلار دریافت می‌کرد و آن را با تبدیل به محصول نهایی به قیمت‌ بازار‌های جهانی در داخل یا خارج کشور می‌فروخت. مصرف انرژی‌بخش صنعت از 181 میلیون بشکه در سال 1384 به 324 میلیون بشکه در سال 94 افزایش‌یافته و صنعت ایران از سال 1384 به بعد نزدیک به 80 درصد رشد کرده که این امر نشان می‌دهد در کشورمان مسابقه‌ای برای استفاده از یارانه 95 دلاری مذکور بین صنایع قدیمی شکل‌گرفته است.
دومین عامل ماندگاری صنایع دارای فناوری قدیمی در ایران پرداخت ۵٠درصد تسهیلات بانکی در قالب وام به شرکتهای بزرگی است که عمده آنها تولیدی بوده و از بازپرداخت اصل‌وفرع این تسهیلات خودداری می‌کنند. بنابر اعلام حمید تهرانفر، معاون اسبق نظارت بانک مرکزی 50 درصد تسهیلات بانکی به شرکتهای بزرگ صنعتی پرداخت‌شده و این شرکتها نه اصل و نه فرع این وامها را پرداخت نکرده و برای بازپرداخت اقساط این وامها نیز حداکثر از یک بانک وام گرفته و به بانک دیگری پرداخت می‌کنند که حاصل جمع مثبت آن برای بانکها صفر است. ورود صنایع موج دومی کشور به بورس و فروش سهام این صنایع از رده خارج به مشتریان، راهکار دیگر ماندگاری و ادامه حیات صنایع دومی کشور است. اوج این روند در سال 92 بود که بورس بر اساس ارزش جایگزینی قیمت‌گذاری شد و در مواردی صنایع موج دومی با ماشین‌آلات قدیمی و از رده خارج را به قیمت صنایع موج سومی به مردم فروختند.
نتیجه: ارزش‌افزوده صادرات انگلیس 60 میلیارد دلار است. این در حالی است که یارانه پرداختی به صنایع ایران معادل نصف ارزش‌افزوده صادرات انگلیس بوده و صنایع از رده خارج و موج دومی کشورمان در مقایسه با ارزش‌افزوده 50 درصدی صادرات انگلیس، با استفاده از 50 درصد سپرده‌های بانکی و زیان سهامداران بورس، به حیات خود ادامه می‌دهند. نویسنده: دکتر محمدحسین ادیب
منبع: همشهری آنلاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *