علامت سؤال در ذهن محققان دانش‌بنیان

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۵


علامت سؤال در ذهن محققان دانش‌بنیان

علامت سؤال در ذهن محققان دانشبنیان

 

epa03823138 A general view of the parliament during the parliament session on 13 August 2013 in Tehran, Iran. Iranian president Hassan Rowhani proposed his cabinet to the parliament on 12 August 2013. All designated ministers need the majority votes of the 290 deputies before taking office. Rowhani said that his government will take distance from any form of extremism and rather adopt a moderate approach for ending the country?s international isolation.  EPA/ABEDIN TAHERKENAREH

چرا قانون مصوب مجلس از سوی برخی دستگاهها ناقص اجرا میشود؟

محققان شرکتهای نوپای دانشبنیان با مشکلاتی در زمینه اجرای قانون شرکتهای دانشبنیان دستوپنجه نرم میکنند و از مسؤولان انتظار دارند تا توجه بیشتری به شرکتهای دانشبنیان داشته باشند.

تولید بالای محصولات دانش‌بنیان در دنیا و سهم اندک آن در ایران، ارزش‌افزوده بالای محصولات دانش‌بنیان، زیرساختهای مناسب و فراوان در کشور، جمعیت و تراکم بالای جمعیت شهرنشین و جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استقلال کشور نیز به‌عنوان 5 ضرورت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان برشمرده شده است.

قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان در دولت گذشته تدوین و تصویب و در دولت یازدهم اجرایی شد، در این سالها سورنا ستاری و همکارانش در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم سعی داشتند با ارائه وامها و تسهیلات به شرکتهای نوپا آنها را در حرکت به سمت پیشرفت یاری کنند.

اما شرکتهای دانش‌بنیان هنوز با مشکلاتی روبه‌رو هستند و با توجه به اهمیت این شرکتها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و به‌تبع آن اقتصاد مقاومتی، مشکلات آنها باید جدی گرفته‌شده و برای رفع آن برنامه‌ریزی شود.

برخی محققان شرکتهای دانش‌بنیان عنوان کردند: هدف از ایجاد شرکت دانش‌بنیان ارائه محصولات به‌روز و های‌تک است ولی این شرکتها برای تحقق اهدافشان با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این محققان با تشریح مشکلات عدیده‌ای که شرکتهای دانش‌بنیان دارند اعلام کردند: محصول تولیدشده طبق مصوبه شورای اداری استان باید متناسب با نیاز ادارات و ارگانها مورد استفاده قرار گیرد ولی محصولات تولیدی شرکتها مصرف نمی‌شود و ادارات محصولات مورد نیاز خود را از کشورهای هم‌جوار تهیه می‌کنند و مصوبه در حد یک نامه اداری است.

محققان شرکتهای دانش‌بنیان اعتقاد دارند که بی‌اعتمادی بانکها نسبت به شرکتهای دانش‌بنیان قابل‌توجه است.

این محققان می‌گویند: پس از مراجعه به بانک برای درخواست دسته‌چک به‌منظور انجام امورات شرکت، رئیس بانک با بی‌توجهی اعلام کرده است که باید مبلغ 100 میلیون در حساب شرکت گردش مالی وجود داشته باشد نامه‌های اداری مبنی بر دانش‌بنیان بودن و گردش مالی کمتر برای رئیس بانک قابل‌قبول نیست.

محققان شرکتهای دانش‌بنیان عنوان کردند: از رئیس‌جمهور استدعا داریم که با توجه به آمار و ارقام شرکتهای دانش‌بنیان توجه کنند که چه تسهیلاتی برای شرکتها فراهم‌شده است؟ چرا بانکها از شرکتها حمایت نمی‌کنند؟ چرا بانکها با بی‌توجهی موجب راکد و بسته شدن کارگاههای دانش‌بنیان می‌شوند؟ با توجه به آمار بیکاری در کشور، هر شرکت‌ دانش‌بنیان به‌صورت غیرمستقیم حداقل برای بیش از 10 نفر شغل ایجاد کرده می‌کند پس چطور این شرکتها با بی‌مهری برخی مسؤولان و بانکها مواجه می‌شوند؟

محققان شرکتهای دانش‌بنیان معتقدند که با توجه به دعوتنامه‌های دانشگاههای خارجی می‌توانستند در کشورهای اروپایی و آمریکایی تحصیل کنند و همان‌جا مشغول به کار شوند ولی به خاطر مملکت، نظام و مقام معظم رهبری حاضر به مهاجرت نشدند و از مسؤولان تقاضا دارند تا شرکتهای دانش‌بنیان با بی‌مهری مواجه نشوند.

یکی از این محققان دانش‌بنیان عنوان کرد: در چنین وضعیتی اقتصاد دانش‌بنیان رشد نخواهد کرد و آمار بیکاری همچنان افزایش می‌یابد، مسؤولان بانکها نباید بانک را ملک شخصی خود قلمداد کنند و نباید برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان از کمکهایشان دریغ کنند.

این محققان اعلام کرده‌اند که مبحث برج فناوری دانش‌بنیان که قرار است در استانها ایجاد شود در حد شعار مانده است و باید برای استقرار شرکتهای دانش‌بنیان نیز چاره‌اندیشی شود. منبع: فارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *