عربستان در حال شکست مقابل نفوذ ایران در منطقه است

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۵


عربستان در حال شکست مقابل نفوذ ایران در منطقه است

المانیتور:

عربستان در حال شکست مقابل نفوذ ایران در منطقه است

طی سالهای اخیر عربستان رقابت برای افزایش نفوذ در منطقه را به ایران باخته است.

 المانیتور در گزارشی به بررسی کاهش نفوذ عربستان سعودی در منطقه مقابل رقیب دیرینه خود، ایران پرداخته است. طبق این گزارش عربستان در حال از دست دادن نفوذ خود در سراسر منطقه است. علت این شکست نیز هرچند به عواملی خارج از کنترل سعودیها مرتبط است اما تااندازه‌ای نیز درنتیجه ضعف ذاتی ظرفیت عربستان رخ‌داده است.

عربستان در دوره صدام حسین با یک رژیم دوست مواجه بود و این دو در دهه 1980 شرکای نزدیکی برای محدود کردن موج انقلابی از سوی ایران به شمار می‌رفتند. در سال 2003 و پس از تصمیم آمریکا برای سرنگونی صدام ملک عبدالله، پادشاه عربستان از عدم حضور یک سنی قدرتمند در رأس حکومت عراق به‌شدت نگران شد. سعودیها مطمئن بودند که ایران این فضای خالی در عراق را بانفوذ خود پر خواهد کرد و احمد چلبی را در فرآیند تصمیم‌گیریهای عراق بعد از جنگ در دولت بوش عامل ایران می‌دانستند.

از سوی دیگر حمایت سعودیها درنبرد علیه داعش در سوریه به یک نگرانی جدی تبدیل‌شده، زیرا شکست داعش بار دیگر باعث گسترش نفوذ ایران و شیعه در عراق و سوریه خواهد شد. حضور ایران، حزب‌الله و روسیه در جنگ سوریه باعث دور شدن عربستان از اهداف موردنظر خود شده است. اسد نیز در مقایسه با سال گذشته با اطمینان بیشتری در قدرت حضورداشته و سوریه بیش از گذشته به ایران و حزب‌الله وابسته است.

در لبنان نیز روی کار آمدن میشل عون خبر چندان خوشایندی برای عربستان نبود و این نیز به نوع خود یک عقب‌نشینی برای سعودیها به شمار می‌رود. انتخاب عون پس از دو سال بحران سیاسی در لبنان دلیل دیگری بر صحت این ادعا است که باد به کدامین سمت می‌وزد. سعد حریری نیز که در تلاش برای تشکیل دولتی مخالف با حزب‌الله است نیز دراین میان باکار بسیار سختی مواجه خواهد بود.

آمار در عراق و لبنان علیه سعودیهاست. اقلیت سنی در حال باختن قافیه به شیعیان هستند. در هر دو کشور نیروهای سیاسی سنی به‌شدت از یکدیگر گسسته هستند.

منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *