عربستان در آستانه فروپاشی

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۵


عربستان در آستانه فروپاشی

مشاور  آمریکا نشین پادشاه سابق عربستان تشریح کرد:

عربستان  در آستانه فروپاشی

مشاور ملک عبدالله و معمار اقتصاد عربستان با اشاره به اینکه مطلب انتقادی‌اش درباره عربستان مورد سانسور قرارگرفته است گفت: عربستان سعودی در مسیر فروپاشی قرار دارد.
وب‌سایت روزنامه «هافینگتون پست» توسط «وزارت فرهنگ و اطلاعات عربستان سعودی» مسدود و بدین ترتیب، از دسترس کاربران عربستانی خارج شد. تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده بر روی توییتر نشان می‌داد که کاربران اینترنت در تلاش برای بازدید از صفحه اصلی روزنامه انگلیسی‌زبان «هافینگتون پست» چاپ آمریکا، با پیامی از سوی وزارت فرهنگ و اطلاعات عربستان روبرو می‌شدند که مدعی بود این صفحه قوانین این وزارتخانه را زیر پا گذاشته است. متن پیام بدین شرح بود: «متأسفانه صفحه موردنظر قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و اطلاعات را نقض می‌کند». به کاربران توصیه شد که با بخش چاپ و نشر الکترونیک وزارتخانه مربوطه تماس گرفته و درخواست خود را برای رفع انسداد از صفحه اصلی این روزنامه ارایه دهند. منابع موثق در عربستان سعودی نیز تأیید کردند که این صفحه از دسترس کاربران خارج‌شده است.

علل سقوط عربستان

روزنامه هافینگتون پست چاپ آمریکا یکشنبه گذشته با انتشار مطلبی با عنوان «آخرین تانگو در ریاض» به قلم «حسین عسکری»،‌ اقتصاددان مقیم آمریکا و مشاور ویژه و پیشین در وزارت دارایی عربستان سعودی، اعلام کرد که این کشور به دلیل وابستگی اقتصادی به نفت و شکست در اجرای اصلاحات نهادی و سیاسی، در آستانه «فروپاشی» قرار دارد. وی همچنین پیش‌بینی کرد که در صورت فروپاشی عربستان سعودی، حامیان غربی آن به‌سرعت این کشور را تنها خواهند گذاشت.

رتبه 165 عربستان در آزادی رسانه‌ها

عسکری می‌نویسد: «هنگامی‌که [عربستان سعودی] در حال فروپاشی است، آیا آمریکا و انگلستان برای نجات مشتریان آل سعود خود اقدامی خواهند کرد؟ پاسخ ما منفی است… ریا و تزویر قدرتهای غربی غیرقابل‌قبول است. بااین‌حال، روزی که آنها پایان [حکومت سعودیها] را قریب‌الوقوع ببینند، خود را به‌سرعت خلاص خواهند کرد زیرا تحمل مناقشه یا جنگ داخلی دیگری را در خاورمیانه ندارند؛ به‌ویژه تحت شرایط کنونی که از اهمیت نفت کاسته شده است». عربستان سعودی با برخورداری از ۲۰ میلیون کاربر اینترنتی، دارای یکی از محدودکننده‌ترین قوانین و مقررات در حوزه آزادی رسانه‌ها در سطح جهان است و در فهرست آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۶ که توسط «گزارشگران بدون مرز» تهیه شد، در میان ۱۸۰ کشور جهان رتبه ۱۶۵ اُم را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۴، «گزارشگران بدون مرز» عربستان سعودی را به‌مثابه «نخستین مرکز بلوکه کننده محتوا» توصیف می‌کردند و می‌گفتند که مقامات این کشور «ادعا می‌کنند که حدود ۴۰۰ هزار سایت را مسدود کرده‌اند». وبلاگ نویسان نیز [در عربستان] به زندان افتاده‌اند؛ از آن جمله «رایف بدوی» که در سال ۲۰۱۳ به جرم توهین به اسلام و زیرپاگذاردن قوانین ضد جرایم سایبری عربستان به هفت سال زندان و ۶۰۰ ضربه شلاق محکوم شد. پروفسور حسین عسکری که از او به‌عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز نام‌برده می‌شود در خصوص چرایی سانسور شدن مطلبش توسط عربستان سعودی در گفت‌وگو با مهر گفت: به نظر من، سعودیها به چند دلیل روزنامه هافینگتون پست و مقاله من را سانسور کردند. اول اینکه فکر می‌کنم برای سعودیها نگران‌کننده است که فردی که سابقاً به آنها نزدیک بوده است، حال از آنها انتقاد کند.

تنها راه گریز از فروپاشی

وی در ادامه افزود: آنها احساس می‌کنند این [اظهارنظرات و پیش‌بینیها] ممکن است از سوی سیاستمداران خارجی، مدیران بازرگانی، دانشگاهیان و اصحاب رسانه با جدیت و اقبال بیشتری دنبال شود تا [اظهارنظر و پیش‌بینیهای] مفسری که عموماً به‌عنوان فردی مطلع و آگاه به امور عربستان سعودی شناخته نمی‌شود. مشاور وزیر پیشین دارایی عربستان در ادامه تصریح کرد: پس‌ازآن، نقطه نظراتی وجود دارد که منتقد خاندان حاکم [در عربستان]- شیوه زندگی اسراف گرایانه و فساد آنها- است و این امر احتمالاً باعث رنجش و نگرانی آنها می‌شود. از دیگر نکات موردنقد، حمایت و جانب‌داری شاه سلمان از خویشاوند نزدیک خود در برابر هزاران شاهزاده بالامرتبه‌تر و همچنین امکان جایگزینی یا عزل معاون ولیعهد در صورت مرگ شاه سلمان است. مشاور ملک عبدالله در پایان تصریح کرد: در پایان می‌گویم کسب‌وکارهایی که در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری می‌کنند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند زیرا این کشور با تغییراتی که از سوی شاهزاده محمد بن سلمان پیشنهادشده است، دچار فروپاشی خواهد شد؛ مگر آنکه آل سعود خواستار حرکت به‌سوی یک سلطنت مشروطه بشود که درواقع، این‌چنین نیست. حسین عسکری مشاور وزیر دارایی عربستان بوده و از او به‌عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می‌کنند. بنا بر اعلام «بانک نیویورک» عسکری اولین شخصی در جهان بود که کاهش قیمت نفت به ۴۰ دلار را پیش‌بینی کرده است. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *