عدم شفافیت اطلاعات بانکی ایران!!

دسته: حقوق بانکی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵


عدم شفافیت اطلاعات بانکی ایران!!

عدم شفافیت اطلاعات بانکی ایران بهانه جدید آمریکاییها برای ممانعت از برقراری ارتباط بانکهای اروپایی شده، حال پرسیده می‌شود بانکداران ایرانی تا چه حد می‌توانند اطلاعات بانکی را افشا کنند.
دنیای حقوق: پس از برجام و برداشته شدن تحریمها، بسیاری انتظار داشتند که روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی به‌سرعت برقرار شود اما این اتفاق نیفتاد و آمریکاییها هر بار به بهانه هایی مانع برقراری ارتباطات بانکی شدند و از سوی دیگر بانکهای اروپایی نیز برای برقرار ارتباط نیازمند اطمینان بخشی جدی از سوی آمریکاییها هستند.
بانکداران اروپایی برای برقراری این ارتباط می‌گویند که آمریکا باید نسبت به اینکه دوباره آنها را جریمه نمی‌کند و یا اینکه مجدداً بانکهای ایرانی را تحریم نمی‌کند، به آنها اطمینان دهد. این در حالی است که طی این مدت ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی سفرهایی را برای این منظور به کشورهای اروپایی و آمریکا داشته و رایزنیهایی را در این زمینه انجام داده، گرچه هنوز به نتیجه نرسیده است. دراین سفرها برخی از مدیران بانکهای بزرگ ایرانی نیز سیف را همراهی کردند.
از سوی دیگر طی روزهای اخیر جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه آمریکا «مانع روانی» احیای روابط بانکها با ایران را بردارد، گفت: آمریکا باید برای اطمینان دادن به بانکها درباره اینکه آنها می‌توانند با ایران همکاری نمایند، اقدامات بیشتری انجام دهد و به نظر می‌رسد که یک مانع روانی وجود دارد.
وی همچنین گفته است: متأسفانه هنوز برخی بانکهای اروپایی در مورد اینکه شاید ممکن است از طرف آمریکا بازخواست بشوند در روابط با ایران نگران هستند. تنها مانعی که امروز بر سر راه ارتباطات اقتصادی با اروپا وجود دارد، امور بانکی است. درحالی‌که علاقه زیادی برای همکاری اقتصادی با ایران وجود دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن و کشورهای اروپایی قراردادهای مختلفی با ایران دارند و بانکهایی هم هستند که این قراردادها را جلو می‌برند و به جریان می‌اندازند. آمریکا باید برای بانکهای اروپایی اطمینان ایجاد کند که در رابطه با ایران مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند.
درعین‌حال چندی پیش یکی از مدیران ارشد بانک استاندارد چارترد به فایننشال تایمز گفت: هنوز احتمال تحریمها علیه بانکهای اروپایی در معامله با ایران وجود دارد. باوجود مذاکرات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بانکهای انگلیس برای معامله با شرکتهای ایرانی هنوز مدیران این بانکها نگران تحریمهای آمریکا هستند. بر این اساس بانک چارترد اعلام کرده است فعلاً قصد ندارد با هیچ شرکت و بانک ایرانی وارد معامله شود.
این در حالی است که بانکهای استاندارد چارترد و اچ ای بی سی به خاطر معامله با شرکتهای ایرانی در پنج سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده‌اند و به همین دلیل است که آنها از ارتباطات جدید با بانکهای ایرانی هراس دارند. حتی باوجود گفتگوهای جان کری و فیلیپ هاموند وزرای خارجی آمریکا و انگلیس با مدیران این بانکها به نظر می‌رسد هنوز تردیدها برای معامله با ایران وجود دارد.
اغراض آمریکا از بهانه‌جوییهای بانکی
سید بهاءالدین حسینی هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد عدم شفافیت اطلاعات بانکی ایران بهانه جدیدی برای آمریکاییها به‌منظور عدم ارتباط‌گیری با بانکهای ایرانی شده است، گفت: مسلماً آمریکاییها به دنبال پارامترهایی هستند که هم قابل‌اثبات نباشد و هم اینکه اثبات آن نیاز به زمان بیشتری داشته باشد اما باید قبول کنیم که سیستم بانکی ما تا حدودی طبق اصول و استانداردهای وضع شده توسط کمیته بال عمل نمی‌کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در تمام دنیا این اصول و استانداردها قابل‌اجرا، اعتماد و اعتنا است اما فعالیت سیستم بانکی ما از این استانداردها تا حدودی فاصله دارد. در زمینه‌های نظارت و کفایت سرمایه، شفافیت و شناسایی صحیح داراییهای بانکها، مدیریت ریسک، کنترلهای داخلی، آموزش، اجرای جدی مقررات و ضوابط مبارزه با پولشویی در مقررات کمیته بال بسیار موردتوجه و اهمیت است.
مدیرعامل اسبق بانکهای دولتی و خصوصی با بیان اینکه اجرای این قوانین و مقررات به نفع کشور است، تصریح کرد: این در حالی است که بانکهای ما چندان این تکنیکها و استانداردها را رعایت نمی‌کنند و این دستمایه‌ای است برای آمریکاییها که بتوانند اجرای تعهداتشان را به تأخیر بیندازند.
حسینی هاشمی در پاسخ به این سؤال که اینکه بانکهای ایرانی تا چه حد می‌توانند اطلاعات بانکی را در اختیار بانکهای خارجی برای برقراری ارتباط قرار دهند تا آمریکاییها بهانه‌ای در این زمینه نداشته باشند، گفت: افشای اطلاعات بانکی یکی از الزامات بانکداری بین‌الملل است. هر بانکی در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کند باید اطلاعاتش را افشا کند.
وی ادامه داد: این اطلاعات مربوط به این است که سهامداران بانکها چه کسانی هستند، ترکیب سهامداران چیست، سرمایه‌شان چقدر است، نسبت کفایت سرمایه، وضعیت مدیران، کیفیت مدیران چگونه است، نظام‌ کنترلهای داخلی، کمیته ریسک، کمیته مبارزه با پولشویی و … و تمام آنچه را که همه بانکها برای ارتباط‌گیری با یکدیگر باید از آن اطلاع داشته باشند، باید اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی شود.
وی اضافه کرد: حتی افراد مسئول بانک را همراه با آدرس و شماره‌تلفن معرفی کنند. ترازنامه‌های مالی، اُدیت شدن و حسابرسی بانکها، تائید حسابرسی توسط حسابرسان معتبر، نداشتن بندهای مشروط و جرائم تخلفاتی و … که در عرصه بین‌المللی باید افشا شود، مدنظر است؛ زیرا قرار است یک بانک دیگر با شما شراکت کند.
مدیرعامل اسبق بانکهای خصوصی و دولتی تصریح کرد: این شراکت شامل این می‌شود که بانکهای دیگر نزد شما سپرده‌گذاری کنند و یا رابط کارگزاری داشته باشند. تمام اینها تجارت معامله و قرارداد است و هر طرف قرارداد حق دارد که بداند اعتبار طرفین و ریسکش چقدر است.
این تحلیلگر مسائل بانکی و اقتصادی افزود: همان‌گونه که بانکهای ایرانی هم از بانکهای خارجی برای برقراری ارتباط همین موارد را می‌خواهند، آنها نیز چنین مواردی را خواستار هستند. اگر بانکهای ایرانی بخواهند در بانکهای خارجی سپرده‌گذاری کنند قطعاً اطلاعات کاملی از آنها می‌خواهند تا چنین سپرده‌گذاری را انجام دهند و از این مطمئن شوند که بانک مربوطه ورشکست نمی‌شود و سپرده‌هایی که در آنها قرار می‌دهند، می‌تواند بازگردد و یا اینکه اگر ضمانتنامه‌ای توسط آنها به نفع ما صادر می‌شود، قادر هستند که به تعهداتشان عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از این موارد در استانداردهای کمیته بال (یک، دو و سه) آمده و در همه دنیا و همه بانکهای بین‌المللی اجرایی می‌شود و تمامی بانکها الزام به رعایت آنها دارند؛ وگرنه هیچ‌ بانکی با آنها کار
نمی‌کند.
حسینی هاشمی گفت: حال آمریکاییها دیدند که طی هفت، هشت سال گذشته ایران در انزوای بانکی بوده است از سوی دیگر با تورم، رکود و کاهش قیمت نفت که بر اقتصاد تأثیرگذار بوده، مواجه شده است. درعین‌حال آنها از کسری بودجه ما اطلاع دارند، قطعاً سیستم‌ بانکی ما در حد انتظارات استانداردهای کمیته بال نیست و آنها با توجه به این شرایط، مطمئناً پیش‌شرطهایی را می‌گذارند و در کنار آن زمان را می‌کشند و می‌خرند.
وی اضافه کرد: ازنظر کارشناسی هم تمام این مباحثی که توسط آنها مطرح می‌شود، قابل‌قبول است و هیچ‌کس نمی‌تواند ایراد کارشناسی از آن بگیرد ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که ممکن است اغراض و نیتهایی
هم‌پشت آن باشد.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *