عدم تحرک لازم رشته‌های علوم انسانی در کشور


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ مرداد ۱۳۹۵


عدم تحرک لازم رشته‌های علوم انسانی در کشور


عدم تحرک لازم رشته‌های علوم انسانی در کشور

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به سهم اندک علوم انسانی کشور و میزان تولیدات علمی کشور گفت: متأسفانه در رشته‌های علوم انسانی تحرک عمده‌ای در کشور وجود ندارد.
حمید میرزاده گفت:
تجهیز دانشگاه‌ها، مراکز رشد و آزمایشگاه‌های دانشگاهی به همراه فعال‌تر کردن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های علمی دانشمندان علوم انسانی از مهمترین الزامات افزایش شتاب رشد علمی کشور است.
وی اضافه کرد:
خوشبختانه باوجود اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند نقشه جامع علمی کشور و اسناد ذیل این سند مهم، سازوکارهای مناسب برای رشد و توسعه علمی کشور پیش‌بینی‌شده و آنچه باوجوداین زمینه لازم است، پشتیبانی اجرایی از این راهبردها و راهکارها است.
رئیس دانشگاه آزاد تأکید کرد: یکی دیگر از الزامات افزایش شتاب رشد علمی کشور، افزایش پژوهش‌های علمی و به‌تبع آن نگارش مقالات دارای قابلیت انتشار در مجلات معتبر علمی بین‌المللی دارای ضریب نفوذ
 (impact factor) است. میرزاده همچنین با اشاره به سهم اندک علوم انسانی کشور در سطح و میزان تولیدات علمی کشور، گفت:
برای داشتن شتاب در رشد علمی تمامی رشته‌های دانشگاهی باید به‌صورت متوازن رشد داشته باشند اما در این زمینه متأسفانه در رشته‌های علوم انسانی تحرک عمده‌ای وجود ندارد.
وی عنوان کرد:
برای جبران این معضل به نظر می‌رسد راه‌اندازی چند مجله معتبر علمی بین‌المللی در حوزه علوم انسانی که زبان فارسی نیز یکی از زبان‌های نگارش مقاله در این مجلات باشد، الزامی است.
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: علوم انسانی بیش از ۴۰ درصد از آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده است و اگر در این زمینه کار مناسبی صورت نگیرد زحمات و تلاش‌های نظام آموزش عالی کشور به هدر خواهد رفت.
میرزاده با اشاره به مقالات منتشرشده در مجلات معتبر بین‌المللی گفت: مقالات نمایه شده در مجلات آی. اس. آی و اسکو پوس، بیشتر مربوط به علوم فنی و مهندسی است و عملاً علوم انسانی در این زمینه چندان جایگاهی ندارد.
منبع: مهر

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *